Witchblood – Recension

Witchblood är en sidescroller i andan av klassiker som Metroid eller Castlevania.
Skrivet av: - publiserad: 10 januari 2018

Hidden Path Entertainment gör utmärkta spel, studion bevisade med titlar som Counter-Strike: Go eller den utmärkta VRstrategy-titeln Brass Tactics.

Witchblood är varken ett skjutspel eller ett taktiskt spel utan en klassisk Jump’N’Run i VR. Kan utvecklarna också övertyga inom detta område, eller hoppar Witchblood skickligt in i spelets avgrund?

Magisk teater

I Witchblood glider vi in i huden på Clara Pathemore, som upplever fruktansvärda saker redan i början av spelet: hennes far mördas av olyckliga handlangare – precis innan han kan berätta för henne något viktigt. Det blir snabbt uppenbart vad som ligger bakom det. Han höll en forntida hemlighet: magi är verkligt, och den titelgivande häxans blod strömmar genom våra vener.

Witchblood

Denna insikt visar sig snart vara ganska praktisk, för plötsligt vill alla slags fiender – från skelettkrigare till till synes ofarliga paddor – döda oss. Vi upplever Witchbloods värld ur publikens perspektiv, spelet är iscensatt som ett slags interaktivt spel i diorama-stil.

Witchblood: 2D möter VR

Antingen sittande eller stående, vi tittar på en del av den nuvarande 2.5D-nivån, som är inramad av gardiner. Till höger och vänster om detta bildavsnitt får vi dock ange hur spelmiljön ser ut där. Det här är en funktion som vi snart kommer att kunna uppskatta. Mer om det senare. När det gäller presentation imponerar den utmärkta miljön, som finns på flera språk, redan från början. Vi vill särskilt nämna det mycket bra tyska talet, som inte på något sätt är sämre än engelska.

Nivåerna är kärleksfullt utformade och känns underbart plast på grund av den VR-typiska djupeffekten. Först irriterar det oss till och med lite att vi bara kan gå till höger och vänster, men inte in i landskapet.

En fest för upptäcktsresande

Men detta är inte nödvändigt, för även med sitt klassiska sidescroller-spel håller Witchblood oss på tårna. Som i de gamla Castlevania- eller Metroid-spelen är nivåerna fulla av dolda powerups som vi bara kan nå genom att lösa miljöpussel. För att nå vissa områden behöver vi förmågor eller föremål som vi först låser upp senare i spelet via det omfattande uppgraderingssystemet. Relativt tidigt är spelet .B med ett svärd som, precis som den berömda moroten framför åsnan, är mycket nära men oåtkomligt.

Witchblood

Vi måste fortsätta spela, vända omkopplare och låsa upp färdigheter för att komma dit. Det är här de antydda nivåkonturerna kommer tillbaka till spel: svärdet dras dit så snart vi upptäcker det. Fotavtryck markerar också den väg vi har gått sedan dess. Som ett resultat förlorar vi aldrig helt översikten, även om vi ibland måste springa långt fram och tillbaka igen.

Hur är Pussel, hopp och slås funktionerna

De omkopplingspussel som vi måste lösa är inte lika krävande som plattformssekvenserna. Dessa kräver ibland extremt exakt timing och leder till en eller två virtuella fel. Vi kommer dock inte att straffas för hårt för misslyckanden. I striderna har vi valet mellan olika typer av magi som vi kan förbättra med uppgraderingar som våra rörelsefärdigheter.

På Oculus Rift kan jag styra Witchblood med Oculus Touchmotion-kontroller eller gamepad, på Oculus Go och Samsung Gear VR används den medföljande 3DoF-kontrollen som standard. Men operationen med den senare visar sig vara en pålitlig källa till frustration på grund av de få knapparna och rörelsen via pekplattan – kontrollen är helt enkelt inte tillräckligt exakt.

Witchblood klär skickligt en klassisk spelprincip i en kärleksfullt utformad VR-mantel. På oculus Rift fungerar detta utmärkt. Men lär fungera fint på alla system, så länge man använder en gamepad för det. Vänner till de gamla Metroid- eller Castlevania-titlarna kommer definitivt att hitta en värdig VR-efterträdare till dessa klassiker i Witchblood.

En recensionskopia till Oculus av titeln tillhandahölls av utgivaren för recensions ändamål

Denna Recension är skriven av: och publiserad den 10 januari 2018