the-tenants
6
/10

The Tenants – Recension

Bli hyresvärd & inredare för alla fastigheter i staden!
Skrivet av: - publiserad: 25 oktober 2022

The Tenants är det senaste spelet av Ancient Forge Studio, och du spelar rollen som en agent med flera fastighetsorienterade jobb. Spelet fäster dig som hyresvärd, men det är inte helt korrekt. Du är mer en kombination av hyresvärden, inredningsarkitekten och ”hyresgästen”; det finns inte ett ord för det, men vi kommer till allt det snart nog.

I grunden är The Tenants ett managementspel. Skärmen kan ofta fyllas upp med en mängd olika diagram och skärmar och meddelanden, och det kan ta lite tid att vänja sig vid. I det tidiga spelet kommer du sannolikt att bli överväldigad ibland eftersom flera system överlappar varandra och du glömmer din väg runt. Så, som ett litet tips till förstagångsspelare, måste du vara mycket uppmärksam på din telefon. Det är därifrån all viktig information kommer!

Hyresgästerna handlar om att förvalta, i olika kapacitet, en rad fastigheter. Du kallas en ”agent” i spelet, vilket betyder att du får ett par jobb via din telefon som involverar att hantera hem. Dessa jobb ger dig pengarna du behöver för dina fastigheter, därav hyresvärdsaspekten. Jobben som inte är hyresvärdar kommer vanligtvis i två övergripande huvudvarianter: barnpassning och renovering.

Barnvakt i The Tenants handlar om att ta hand om hyresgästerna i någon annan hyresvärds hus. Detta innebär att du inte gör någonting alls förrän du får ett meddelande från dem som ber om något, och sedan svarar du. Det kan vara genom att ge dem presenter eller fixa det som behöver fixas i huset, som att en TV går sönder. Därför kallas detta en form av ”hyresgästsittning” i början av recensionen, du tar hand om vuxna människor som ständigt har problem.

Det finns också en annan sorts jobb som är en form av ond barnvakt, och det är där någon vill att en hyresgäst ska ta sig ut ur sitt hus, och så kommer man in och tvingar ut dem med oetiska, tvångsmedel, som att anlita någon att spela. hög musik tills de blir arga och går. Så, spelet gör inte precis ett bra jobb med att renovera bilden många människor har av hyresvärdar och på tal om renovering.

Renovering i The Tenants är i grunden som The Sims. Du har ett rum eller ett hus att renovera, och du har tillgång till olika verktyg för att renovera det. Du måste ta in nödvändiga verktyg när det behövs, som el och vatten, och sedan göra golv och väggar och lägga ner vilka möbler hyresgästerna vill ha. Under renoveringsuppdrag får du en budget och specifika instruktioner om vad du ska köpa. Så det kommer att vara väldigt specifikt om färgen på väggarna, typen av golv, möblerna, etc. Detta leder också till att spelet ofta blir lite mer än ett mycket vardagligt spel.

The Tenants är ett klickerspel. Det är ett mer involverat klickerspel, men du kommer i princip att klicka på vad de säger åt dig att klicka på och sedan placera det de säger åt dig att klicka på i rummet du behöver renovera. Det finns inte mycket utmaning med det, och utmaningen kommer mer i betydelsen mikroförvaltning.

The Tenants är ett spel som älskar mikrohantering. Du kommer sannolikt att ha flera jobb på gång samtidigt. Det är här stressen kommer in eftersom du kommer att vilja göra så många jobb som möjligt hela tiden så att du kan bygga upp tillräckligt med pengar för att göra saker som att köpa upp egna fastigheter för att etablera passiv inkomst. Som du sedan använder för att köpa upp fler platser, renovera dem och hyra ut till människor under olika lång tid. The Tenants är perfekt för människor som älskar min-maxing eftersom det finns system som kan utnyttjas för att uppnå optimala resultat.

För att främja dina mikrohanteringsfärdigheter finns det uppgraderingar som kan uppnås som ökar hur länge du kan tilldela hyresavtal, hur mycket du kan få ut av hyresgäster, etc. Det hjälper också till att uppgradera din farbrors förmågor. Din farbror är i grunden en hantverkare som gör vad du än säger åt honom att göra i de fastigheter du förvaltar, som att fixa saker, städa eventuellt skräp och installera verktyg, och han verkar inte få betalt för det, så han är antingen en slav eller en pensionär som inte har så mycket annat att göra. Hur som helst, det är en aspekt av The Tenants som är bättre att lämna outforskad.

Det här spelet är för dem som tycker om mycket mikrohantering och många slumpmässiga saker som blinkar på skärmen som du måste hantera. Det är ett bra spel för att hålla dig sysselsatt under en lång stund, men för alla som vill ha något med lite mer substans kanske det inte är något för dig. Det finns ingen riktig historia, och du försöker för det mesta bara bygga ditt personliga egendomsimperium samtidigt som du gör en massa udda jobb vid sidan av.

Hyresgästerna är bara lite tråkiga. Men det skulle vara en fantastisk tidssänkning eftersom det här är exakt den typ av spel som kan absorbera dussintals timmar om du behöver något som håller dig sysselsatt. Den har en bra lista över saker att göra, men det finns inget verkligt, påtagligt mål i sikte annat än rent förmögenhetsförvärv. Detta kan vara bra för många människor i den verkliga världen, men vi vill vanligtvis att våra spel ska ha lite mer för dem.

Ett sällsynt exempel på ett spel med en solid grund, men fruktansvärt utförande.

”The Tenants” är ett spel som har en fantastisk inredningsmotor, till och med överlägsen Sims, men som begraver det under hundra olika galna och tidsödande mekaniker. Husdesignen är i grunden ett minispel, och den centrala spelslingan handlar om att köpa fastigheter och hantera dina petiga hyresgäster.

Det är många menyer och siffror, men också av någon anledning finns det ett färdighetsträd? Det finns en superkonstig mekaniker där du ibland uppmuntras att avsiktligt frustrera er hyresgäster att lämna som ni betalar för att använda en konstig sekundär valuta som ni passivt förvärvar men det har aldrig riktigt förklarats. En intressant mekaniker som jag verkligen gillar är hur du måste ha VVS och el installerade för att använda vissa apparater, men då måste du ha en karaktär som fysiskt går runt i huset för att installera var och en? Varför skulle de göra det??

När du äntligen kommer till delen för att designa huset, läggs du i en prefab planlösning och får en checklista och en budget. Huset behöver egentligen inte vara funktionellt på något sätt, behöver bara följa listan (4 rustika stolar, 1 kylskåp, 2 moderna klockor, 3 affischer, etc.). Att lägga ner en av allt och ta ut pengar blir gammal ganska snabbt, men att noggrant skapa något du gillar är superfrustrerande eftersom allt försvinner i samma sekund som du trycker på Skicka.

Jag ifrågasätter så många val men det mest frustrerande är avsaknaden av någon form av kreativt läge. Det finns ett läge som kallas ”kreativt”, men det låter dig faktiskt justera inställningarna för att göra ett enklare eller svårare vanligt spel; du behöver fortfarande samla in resurser och utvecklas som vanligt. Även med de absolut bästa möjliga inställningarna skulle det fortfarande ta många timmars spelande för att faktiskt nå en punkt där du kan spela ”fritt”.

Kanske vissa människor där ute tycker om ett löpande band av fristående skapelser, och har inget emot att det är inklämt mellan ett berg av menyer, statistik och icke-utbytbara valutor. Men jag är inte en av dem.

Denna Recension är skriven av: och publiserad den 25 oktober 2022