Spacebase Startopia
8.5
/10

Spacebase Startopia – Recension

Jag har alltid velat ha ett spel i rymdstationshantering.
Skrivet av: - publiserad: 1 april 2021

Jag har alltid velat ha ett spel i rymdstationshantering. Det har varit några jag har spelat, men ingen har kommit i närheten av den gamla Spacebase Startopia, och har inte gett mig en känsla av att driva en vidsträckt rymdstation full av konstiga främmande varelser med deras främmande behov innan denna nya Spacebase Startopia kom ut på nytt.

Medan Spacebase Startopia inte är ett perfekt spel, har det engagerande spel, humor och en underbar färgstark konststil för att göra det till mitt favorit starbase management-spel – och det är förvånansvärt något jag har letat efter länge.

Spacebase Startopia är ett företagsledningsspel med viss strategi och till och med några stridselement som kastas in. I det spelar du som befälhavare – en fjärrstyrd arbetsplatschef som har till uppgift att driva en stor rymdstation. Stationens behov är ditt bekymmer, och det kan variera från allt från luftkvalitet, ställen att äta och sova, samt hur ren din station är. Du måste till och med hantera det kriminella elementet med säkerhetsstyrkor, brigs och till och med coola mechs som du kan använda för att bekämpa skadedjur och pirater.

Dessa rymdstationer är inte bara stora plana ytor att bygga på. I Spacebase Startopia arbetar du faktiskt på en cylindrisk rymdstation som ständigt snurrar – jag antar att jag ger konstgjord tyngdkraft. Det är en fin detalj, och det är också en intressant formfaktor för övervägande när du måste bygga dina anläggningar och bekvämligheter i cylindriska rum. Stationerna har normalt tre våningar: underdäck, roligt däck och biodäck. Var och en av dessa tre våningar har sina egna behov, överväganden och faciliteter du kan bygga. När ditt behov av mer utrymme ökar kan du öppna mer av rymdstationen genom att spendera energi på att öppna skott. Var dock försiktig: några av dessa skott har inte öppnats på många år, och vem vet vad som ligger bakom det – även om det vanligtvis bara är skräp.

Jag tycker det är ett konstigt designbeslut att förbjuda crossover-anläggningar – till exempel kan du inte bygga ett diskotek på underdäcket och inte heller sätta en brig på ditt roliga däck, men det var samma på det gamla spelet. Det finns även liknande byggnadsfunktioner mellan våningarna. Till exempel behöver både underdäcket och det roliga däcket sopor och O2-renare för att hålla dina främmande invånare glada. Och att hålla dina främmande besökare nöjda är ett av dina huvudmål i Spacebase Startopia.

Utomjordingar kommer att besöka din Startopia-station av många anledningar: vissa vill koppla av och få ett rum för natten, andra vill festa, medan andra kan vara sjuka och omedelbart söka läkarvård. Det finns anläggningar att bygga för att möta dessa olika behov. Du kan välja att göra var och en av dessa anläggningar enligt önskemål: genom att utse ett område och fylla i dem med rätt utrustning. Eller så kan du välja från en serie ritningar för att bygga dessa områden snabbt. Om du har en särskilt bra konfiguration kan du till och med spara dina ritningar för att användas senare. Naturligtvis är det inte gratis att bygga och underhålla anläggningar, och du måste anställa rätt utomjordingar för att bemanna dem, står på byggnaderna vilken utomjording som kan jobba där.

Din huvudvaluta i Spacebase Startopia är energi. Energi samlas från dina besökare när de använder anläggningar och återvinner skräp. Det finns också en sekundär valuta som kallas prestige som används för att låsa upp nya anläggningar. Prestige samlas från nöjda kunder – ju lyckligare dina besökare är, desto mer prestige får du. Men utomjordingar som besöker din station är inte bara där för att konsumera varor och spela på det roliga däcket, de är också potentiella anställda.

Var och en av stationerna i Spacebase Startopia har ett specifikt krav på vilken art som kontrollerar dem. Om du vill ha läkare anställer du Gresularians, skräpåtervinning är Telgors etc. Du kan bara anställa utomjordingar som finns på din station. Lyckligtvis verkar det inte finnas brist på arbetskraft när din station börjar bli livligare. Ju mer dina anställda arbetar, desto mer erfarenhet får de – och när de får tillräckligt med erfarenhet är de berättigade till en befordran etc.

Allt på ledningssidan av Spacebase Startopia är ganska bra implementerat och roligt – men inte perfekt. Ibland ser utomjordingar, oförklarligt, inte efter deras bästa. Jag har fått sjuka utomjordingar att ignorera de medicinska anläggningarna, även när anläggningarna är bemannade och utan kö. Om du vill dö av rymdepest är det ditt val – jag vill hellre att du inte gör det på min station. Men kanske mitt största problem med Spacebase Startopia är dess halvtids realtidsstrategi och stridselement.

Krig i ett ledningsspel? Visst varför inte, det var samma på det gamla spelet! tyvärr så är jag inte så glad över Spacebase Startopias användning av strid. I vissa scenarier – och medan du spelar mot spelare i multiplayer – kan du försöka störa dina fiender med olika sabotage. Du kan skicka bomber, propagandister och till och med piratgrupper för att störa dina fiender och samtidigt sätta upp sätt att försvara sig mot liknande attacker mot dig själv. Det finns till och med några stora mechs att välja mellan. Mekaniker har sina egna infrastrukturöverväganden och kräver specialhissar för att resa mellan de tre däcken. Även om dessa stridsdelar inte nödvändigtvis tankar min njutning av spelet, skulle jag ha föredragit om det inte var något. Den här typen av tävlingar kan dock vara intressant i en multiplayer-match – men jag har inte haft en chans under min recensionstid att testa detta ordentligt.

Det finns några sätt att spela Spacebase Startopia på. Det finns en kampanj med tio kampanjuppdrag som blir allt svårare när du spelar igenom dem. Det finns ett samarbetsläge för flera spelare, där du kan spela genom kampanjen med en vän – och multiplayer kontra lägen där du kan tävla för att se vem som är bättre stationshanterare. Det finns också ett handledningsläge som jag gärna skulle vilja se införlivat i kampanjläget. Även med handledningsuppdragen tog det mig lite att få svänga på saker innan jag verkligen började njuta av det här spelet. Den nya användarupplevelsen kunde ha hanterats lite bättre.

Spacebase Startopia är ute på Steam och för PlayStation 4|5 och Xbox.

Spacebase Startopia är ett attraktivt spel och det är roligt att bara spela och det är verkligen en klon av en gammal klassiker med en hel del nya saker och förbättringar jämfört med det gamla spelet. Det finns allt för många stadsbyggnadsspel som har hemskt användargränssnitt och är trögt i spelandet. Men inte detta spelet – allt är smidigt, användargränssnittet är mestadels bra och konststilen är på plats. Det är några gånger jag saknade användargränssnittselement, men jag körde handledning som var till stor hjälp. Jag tyckte om humor som Spacebase Startopia använder. Du får till och med ett alternativ mellan tre olika berättare, med en en hyllning till GLaDOS och en annan en nick till Hal 9000 från 2001: A Space Odyssey.

Spacebase Startopia är ett av de sällsynta spelen som jag antagligen kommer att spela en stund efter min recension. Jag gillade verkligen dess presentation och humor. Jag hade föredragit att det skulle finnas en mer omfattande handledning, men att lära sig ledningen för stationshantering är inte så svårt. Jag kunde ha gjort utan alternativ för strid, men att sabotera vänner i multiplayer kan potentiellt vara jättekul. Sammantaget gillade jag verkligen min tid med Spacebase Startopia, och jag kommer troligen att besöka den då och då.

Denna Recension är skriven av: och publiserad den 1 april 2021