Silent Hill: The Short Message
4.5
/10

Silent Hill: The Short Message – Recension

Ett missat tillfälle i en älskad serie
Skrivet av: - publiserad: 6 februari 2024

Silent Hill-serien har befunnit sig på en konstig plats ända sedan Silent Hills avbröts från Direct Hideo Kojima. Serien har alltid haft en förmåga att leverera en överlevnadsskräckupplevelse i en värld som liknar något från en David Lynch-film, men det var verkligen inte förrän förra året som vi började se verkliga drag göras av utvecklaren Konami för denna IP. Utvecklarens experimentella tillvägagångssätt till serien har dock inte riktigt fått några nya fans och troligen stött bort gamla. Silent Hill Ascension är till exempel ett märkligt inlägg i serien som handlar om mixed media och publikdeltagande. Det senaste inlägget är Silent Hill: The Short Message, ett spel som tekniskt sett inte var tänkt att vara ett spel, men de släpptes gratis exklusivt till PS5 så låt oss se hur det passar in i Silent Hill-universumet.

Silent Hill: The Short Message - Recension

Spelet

Även om Silent Hill: The Short Message är en förstapersonsupplevelse, förvänta dig inte den nivå av kreativitet som finns i Silent Hill. Faktum är att berättelsen i princip matas med sked till spelaren tills krediterna rullar, vilket tar cirka 2 timmar. Vid spelets öppning vaknar vi upp som Anita, en ångestladdad artist som kämpar med att behålla en positiv bild bland sina kamrater. Hon verkar överfokusera på vad folk tycker om henne och tittar på sin telefon för validering när tiderna blir tuffa. När vi utforskar Kettenstadt-byggnaden får vi veta att Anita har blivit inbjuden av sin vän Maya för att träffa henne där. Maya är en populär artist som gick med Anita och hennes vän Amelie för att bilda en grupp. Men vi lär oss att det finns lite mental instabilitet inom gruppens medlemmar som sätter dem i konflikt med varandra, varför Anita vill göra saker rätt. Utan att förstöra berättelsen finns det några vändningar som är väldigt lätta att se komma, men intressant nog, spelets berättelse bestämde sig för att gå bortom dessa stora avslöjanden och sedan utforska ”varför”.

Även om Silent Hill existerar i ett kusligt universum, är kampen som dessa karaktärer möter sådana baserade på verkligheten. Anita har osäkerheter och frustrationer som vi nog alla kan resonera med. Känslor av svartsjuka, förvirring, kärlek och att bli myndig blandas ihop i denna 2-timmarsupplevelse. Det är mycket att ta in i början och förmodligen inte något som någon som sysslar med det här tunga ämnet borde uppleva, men jag var imponerad över de ambitiösa frågor som detta spel försökte ta itu med. Nu skulle jag ha blivit mer imponerad om de faktiskt gjorde något med det, men tyvärr tar alltför många interaktioner dig ur upplevelsen. Att spela spelet som Anita är tänkt att få dig att känna dig som en förlängning av henne, men från första början är hon en otrevlig röra. Det här kan dock vara designat, och om så är fallet är Silent Hill-universumet mycket mer meta än jag trodde, men jag kunde inte komma över det faktum att monster jagar den här tjejen, och hon bryr sig inte om att berätta för hennes vän under ett telefonsamtal, allt är business as usual i Silent Hill.

Hur är spelt jämfört med Silent Hill?

Spelet tar formen av enkel utforskning när du interagerar med objekt som sätter igång triggers till nya områden. Jag tyckte att miljöerna var väl detaljerade, men det finns väldigt lite att göra inom dessa miljöer förutom att leta efter föremål av intresse. Detta är synd, speciellt jämfört med Silent Hill, där varje objekt hade någon form av betydelse. När jag spelade tog jag mig tid att titta på allt, men efter cirka 20 minuter upptäckte jag att det inte fanns någon anledning till det, vilket gjorde att spelet helt enkelt handlar om att hitta viktiga objekt för att utvecklas snarare än att uppmärksamma miljön. När det gäller att jämföra detta med Silent Hill, finns det egentligen inga pussel som kommer att störa dig länge. Jag tror att den enda gången jag fastnade inte ens var på grund av ett pussel utan istället för att jag inte kunde hitta vilket föremål att interagera med i biblioteket för att utveckla spelet. Skrämmen är också begränsade till labyrintliknande löpsekvenser som kräver att du gör lite försök och misstag för att komma igenom, men jag kunde alltid lista ut det förr eller senare.

Utöver det finns det verkligen inte mycket till Silent Hill: The Short Message. Jag tyckte att grafiken och karaktärsmodellerna var bra, men röstskådespeleriet var lite besvärligt. Av min erfarenhet kan detta ha att göra med att ljudlinjerna inte synkroniseras med läpparna. Oavsett vilket är det en gratis upplevelse som började som ett sätt för de nya personalen att skapa ett skräckspel för framtida projekt. Även när jag tittade på det från det objektivet, fann jag spel som Layers of Fear, som till stor del liknar en skräckvandringsimulator, erbjuder mer fördjupning med användning av nivå och ljuddesign. Tyvärr erbjuder Silent Hill: The Short Message inte riktigt den kvalitet som vissa kan förvänta sig av spelet. Ändå applåderar jag utvecklarna för att de försöker här och ta itu med ämne som många undviker.

Silent Hill: The Short Message är en väldigt rörig upplevelse som inte riktigt drar nytta av det som gör den här serien speciell. Ändå får den höga betyg för sin skildring av ett kusligt universum, men att ha oss spela som en av de mest otrevliga huvudpersonerna någonsin i en video tar dig verkligen ur upplevelsen. Det är inget du kommer att tänka på efter att du har spelat det, och allt eftersom kommer det att bli en obskyr release som framtida spelare kommer att snubbla på och fråga, ”Vad tänkte de på?” Som sagt, detta var en experimentell utgåva, och det är coolt att se utvecklare ta sådana här chanser, eftersom det är det enda vi kommer att se framsteg i den här genren.

Silent Hill: The Short Message avviker från traditionella Silent Hill-upplevelser och erbjuder en kort, två timmar lång berättelse fokuserad på karaktären Anitas personliga kamp och osäkerhet. Spelet utspelar sig i den kusliga Kettenstadt-byggnaden och försöker blanda psykologiskt djup med franchisens kännetecknande kusliga atmosfär. Det faller dock kort i speldjup och miljöinteraktion. Spelets enkla utforskningsmekanik, förutsägbara narrativa vändningar och bristen på engagerande pussel leder till en något fristående upplevelse. Trots anständig grafik och ett försök att ta itu med komplexa teman, gör spelets utförande och bristen på uppslukande element att det känns underväldigande. Även om det representerar ett experimentellt tillvägagångssätt av utvecklarna och är berömvärt för sin ambition, lyckas Silent Hill: The Short Message i slutändan inte leverera den djupa inverkan eller minnesvärda spelupplägg som fans av serien kan förvänta sig.

Denna Recension är skriven av: och publiserad den 6 februari 2024