rune-factory-5-1024x576
3
/10

Rune Factory 5 – Recension

Med PlayStation Vitas död, och Nintendos konvergens av handdator och konsol till Nintendo Switch, gick designen av handhållen spel till stor del förlorad.
Skrivet av: - publiserad: 26 april 2022

Med PlayStation Vitas död, och Nintendos konvergens av handdator och konsol till Nintendo Switch, gick designen av handhållen spel till stor del förlorad. Spel som en gång levde på handhållna system finns fortfarande kvar, som Animal Crossing och Pokemon, men med övergången till ett system med hårdvara på konsolnivå har de anpassat sig för att bli konsolliknande upplevelser som kan röra sig på språng. Den trohet, design och sammanhang som dessa spel passar in i våra liv har förändrats.

Hur är spelet?

Rune Factory 5 håller fortfarande fast vid nostalgin från handhållna spel. Den klamrar sig fast vid lågtrohet och skapar inte en värld som alltid känns vidsträckt. Den är byggd för att öppnas med ett ögonblicks varsel för att göra ett par sysslor eller prata med min favoritkaraktär. Rune Factory 5 är gjord för min ficka i en tid där spel är gjorda för soffan, och ger mig en glimt av mina förtjusta handhållna spelminnen.

Tyvärr skapar Rune Factory 5 inte en minnesvärd upplevelse för att göra den nostalgiska drömmen meningsfull. Under de första ögonblicken blev jag förtjust i ett spel i nuet som innehöll ideal från det förflutna. Men allt eftersom tiden gick insåg jag att det inte var Rune Factory 5 jag älskade utan drömmen som det presenterade för mig. En dröm presenterad genom ett nostalgiskt kärl från det förflutna, som ligger ihåligt inombords. Tyvärr finns det bättre titlar att hitta på vår sida för bästa Nintendo Switch-spel.

Att spela Rune Factory 5 känns som om jag är i en dröm där handhållet spelande fortfarande är på modet. En tid då spel byggdes för handhållna och skalade med det faktumet i åtanke, till skillnad från Nintendo Switch eller dagens mobilspel. Det är en tid då karaktären tar upp halva skärmen, menyer försöker inte vara vettiga, utan omfamnar det absurda i deras videospelssammanhang.

Dessa spel lämnade utrymme för att föreställa sig karaktärerna och dess värld eftersom de inte försökte återge dem fullt ut. På grund av begränsningen av hur mycket dessa system kunde göra på en gång, fanns det inte ett mål att skapa världar som animerade eller visade varje detalj. Det fanns inget tryck för att skapa världar som förändrades drastiskt av konsekvenserna av spel om inte en spelare tänjde på gränserna för sitt spel. Snarare var dessa spel tvungna att hitta alternativa sätt att uttrycka sig.

Detta begränsade inte antalet spel som skapades, utan justerade snarare sammanhanget. Du kan ta dessa spel till sängen, på bilresor eller till ett väntrum. Handhållna titlar byggdes alltid i ganska mindre skala, men utvecklare hittade sätt att utöka mängden tid med dem. Jag pratar inte bara om hur dessa spel såg ut eller designades utan tiden i våra liv som de var en del av.

Att ligga i sängen på natten och strosa runt på stan för att se vad byborna är vakna klockan 02.00 i Animal Crossing Wild World var en upplevelse du inte riktigt hade på en konsol eftersom konsolspel inte var designade för att slås på under några minuter i taget för att checka in. En nivå av Super Mario 3D Land kunde köras igenom under ett arbetsuppehåll eller på transit eftersom de var små och pigga.

När Nintendo Switch blev den primära handdatorn på marknaden förändrade det förväntningarna på hur vi spelar. Snarare än de handhållna spel vi spelade tidigare och som designades för livets olika sammanhang, är handhållna spel nu konsolupplevelser vi tar på språng. Det här är spel som är designade för långa sittningar i soffan, men nu kan dessa större, långsiktiga upplevelser avbrytas och tas med var som helst.

Är det samma spel som förr?

Rune Factory 5 känner dock inte igen att vi har gått in i denna förändrade handhållna eran. Rune Factory 5 försöker inte få serien till en ny standard, till skillnad från sina tidigare konsolposter Frontier och Tides of Destiny. Alla dina handlingar är fortfarande otroligt besvärliga och täta, och användargränssnittet känns inte som att det hör hemma på en TV. Det finns ingen effektivisering här, inga nya system för att bli av med den tidigare tätheten, och det finns inte en storslagen skala som spelet uppnår. Detta är helt enkelt ännu en handhållen Rune Factory.

Det är ett spel designat för att vara besvärligt, långsamt, litet och metodiskt. Att spendera en dag i Rune Factory innebär att spendera tid i en stad som känns som hemma. Gå till butiken för att köpa lite bröd och butiksinnehavaren känner dig, kanske till och med vill prata om vad som händer i staden. Alla karaktärer går runt i cykler som inte känns annorlunda än karaktärernas sätt att gå runt i PS2 Harvest Moon-spel. Föremål och utrustning byts inte bara rent i fickan, du måste obekvämt hålla dem över huvudet medan du väljer vilken som ska ha i fickan och vilken du ska utrusta.

Det känns inte ens som att det är byggt för att spelas på en TV eftersom det tekniskt sett presterar sämre när det är monterat. När du spelar på handhållen svävar spelet med normala 30 bilder per sekund, men bilderna sjunker till nästan 15 fps ibland medan det är monterat. Rune Factory 5 byggdes för en nostalgisk komfort från det förflutna.

Vad som är olyckligt är att drömmen jag hade för Rune Factory 5 inte är verkligheten den presenterar. Rune Factory 5 upprätthåller många av de långvariga funktionerna i farm-/dejtingsim-formeln som är charmig i sig. Det presenterar dock inte engagerande material inom den strukturen.

I Rune Factory 5 varar varje dag cirka 20 till 30 minuter beroende på hur länge du bestämmer dig för att hålla din karaktär vaken. Under den tiden måste spelaren välja vilka åtgärder som är mest meningsfulla för dem att göra istället för att följa en linjär uppsättning uppdrag för att nå ett slutligt mål. Dessa åtgärder kan delas in i tre kategorier: jordbruk, relationsbyggande och strid. Var och en av dessa kategorier är byggda med tillräckligt djup för att låta någon spela under en lång tid.

För att ge ett exempel på hur detta kan skilja sig, under starten av Rune Factory 5, tog jag bara hand om en liten utehusträdgård. Min soliga blonda-håriga huvudperson vaknade, sprang ut andra våningens trappa klockan 06.00 och skötte utanför en enda rad med rötter. De frågade inte mycket av mig, bara lite vatten på morgonen och de var glada tills jag vaknade nästa dag. Detta varade bara i ungefär fem minuters speltid varje morgon och lämnade mig sedan att hitta aktiviteter för resten av dagen.

I motsats till detta, vid slutet av spelet, kändes det mycket mer som att jag vaknade på morgonen som om jag skötte en hel gård. Att gå ut till mina åkrar på morgonen innebar inte att jag skulle välja en rad grödor att vattna. Istället var jag tvungen att ta mer hänsyn till de mål jag siktade på med vart och ett av mina fyra olika områden. I mitt närområde odlade jag grundläggande leksaksörter bara för att jag skulle kunna göra lite kemiarbete med dem.

Sedan odlade jag majs i mitt elddrakefält så att jag kunde berika jorden med deras näringsämnen för grödor av högre kvalitet i framtiden. Utöver allt detta sa karaktärer till mig att jag måste vara försiktig med tyfoner vid horisonten, så jag var tvungen att förbereda mina fält med kemikalier. Denna expansion av system gör att jordbruket tar cirka 2 till 3 timmar av morgontiden i spelet för mig jämfört med de fem minuterna innan.

Är det värt att lägga ned tid på spelet?

Som en förstagångsspelare i Rune Factory-serien var jag inte bekant med de specifika likheterna i serien mer än vad jag har upplevt i andra spel i genren. Jag visste att jordbruket skulle innebära att hacka plattor, plantera frön, vattna dem och sedan plocka dem under flera dagar. Vad jag inte riktigt förstod var varför jag behövde plantera ett mångsidigt fält av grödor, varför jag behövde grödor på högre nivå, och när jag förberedde min åker för katastrofer faktiskt skulle ha betydelse. Jag förstår fortfarande inte riktigt varför det är viktigt att komma till ”huvudslutet” av spelet.

Under spelets gång finns det uppdrag som ger dig en uppfattning om saker att göra, som mestadels är utformade för att lära spelaren hur man spelar. Dessa uppdrag är dock ganska långsamma i vad de lär spelaren, och blir inte alltid tillämpliga efter att de är klara. I uppdraget som lärde mig att förbereda mig för tyfoner, var det aldrig en verklig storm som drabbade mina åkrar. Detta var fallet med många av spelets uppdrag, där jag många gånger bara fann mig själv att göra saker för att spelet sa åt mig att göra det. När spelets ”huvudslut” kom hade jag inte ens kommit igenom dem alla, och det kändes som att spelet aldrig riktigt bevisade att det var meningsfullt att lära sig.

Detta gällde var och en av spelets avsnitt. Många av spelets karaktärer hade 1 eller 2 biberättelseögonblick, men de flesta av dem sa alla texter med lite olika smaker om vad som hände i den primära berättelsen. Detta gjorde att många av dem kände sig som karaktärer med en ton. När jag kom mot slutet av spelet drönade musiken och berättelsen slog helt förutsägbara beats, så jag dämpade spelet för att lyssna på annan musik medan jag spelade. Det var här Rune Factory 5 trivdes för mig, som ett podcast-spel (ett spel man kan autopilota och lyssna på poddar med) för att göra hektiska uppgifter medan jag var uppmärksam på något annat.

Rune Factory är dock en karaktärsbaserad serie och en del av överklagandet är att spendera tid med karaktärerna, se deras sidohistorier, ta med dem på uppdrag och så småningom få gifta sig med en av dem. Att förminska spelet till ett podcast-spel där jag inte får en anledning att känslomässigt engagera mig med någon av karaktärerna känns otroligt nedslående. Som att bli tagen till en buffé, men bara en sak är njutbar, du kom för en komplett, varierad måltid men bara avslutade med någon okej gratäng.

Jag vet att det inte bara är jag som har en avsky för Rune Factorys sätt att skriva. När jag skrev den här recensionen tittade jag på en betydande mängd bilder från andra Rune Factory-spel för att se om mitt problem var med serien eller själva spelet, och Rune Factory 5 erbjuder helt enkelt inte tillräckligt med ögonblick för att karaktärerna verkligen ska glänsa. Jag kunde inte säga om jag spenderade min tid fel, eller om karaktärsögonblicken bara fördelades på detta sätt eftersom spelet aldrig riktigt uppmuntrade mig att göra något som skulle göra den förändringen.

Strid var en av de roligare delarna av spelet eftersom det tillät mig att experimentera med ett visst djup, och det fanns insatser. Att gå igenom en fängelsehåla eller slåss mot folkmassor på ett fält kan ge nya föremål som ska tillverkas, bättre utrustning eller monster som hjälper till i fängelsehålor. Det finns ungefär fyra stora områden med några fängelsehålor för karaktären att utforska under huvuddelen av berättelsen, och de var mer spännande än jordbruk. Striden är inte för djup, naturligtvis. Du trycker på attackknappen och strör in några trollformler ibland – det är enkelt men roligt.

Dessa element leder mig till en ganska konsekvent rutin att vakna på morgonen och sköta min trädgård tills butikerna öppnade klockan 9. Om någon var utanför skulle jag ge dem saker som de verkade ha gillat, eller gå och fiska. Sedan samlade jag material i butikerna och i stridszoner på eftermiddagen för att hjälpa till att nå alla mål jag hade.

Jag kom ofta på mig själv med att vilja lägga min karaktär i säng runt 15:00 för en återställning av innehållet. Många element kan bara göras en gång om dagen eller tar tid att växa, så när saker är gjorda finns det inte mycket du kan göra än att vänta till nästa dag. Men när jag vaknade nästa dag fann jag sällan mycket som väntade på att jag skulle bli annorlunda, bara en rutinåterställning för att göra om igen.

Efter att ha slagit 50 timmar i Rune Factory 5 (kollade runt en del i spelet också), träffade jag vad som anses vara det ”huvudsakliga” slutet av spelet. Det här var bara en fjärdedel av spelåret, och det fanns fortfarande massor av saker jag kunde se att göra i framtiden. Rune Factory 5 fick mig dock inte att känna mig uppmuntrad att fortsätta vidare. Det finns ibland ett spel eller ett program som jag kommer att spendera en bit tråkig tid på innan det börjar bli roligt. Men att dra en spelare genom de första 40 timmarna av ett spel för att komma till den fullt realiserade delen av det är ganska brutalt.

Jag vill fortfarande se Rune Factory 5 i sin mest realiserade potential där alla karaktärer interagerar med mig, deltar på festivaler och dyker upp till sidoevenemang. Jag vill att min trädgård ska bli ett dynamiskt utrymme som jag metodiskt tar hand om varje dag. Dock känner jag mig bara trött på slingan efter all den här tiden. På så sätt känns det nästan som att det var seriens sämsta Rune Factory för mig att börja med. Rune Factory 5 kan dock vara bra för långtidsfans. Jag kan föreställa mig att veta exakt hur fälten, skördarna och hantverket fungerar, och ignorera handledningen för att spela spelet i dess mest effektiva och roligaste takt. Men för mig lämnar jag stan utan några nya vänner, bara kålrot och majs jag odlade längs vägen.

Denna Recension är skriven av: och publiserad den 26 april 2022