9.5
/10

Pokémon Legends: Arceus – Recension

Pokémon Legends: Arceus är ett riktigt, riktigt snyggt spel.
Skrivet av: - publiserad: 8 februari 2022

Jag kommer att sätta det på förhand eftersom det har varit dissektioner som har plågat det här spelet från dag ett, men jag älskar verkligen det estetiska.

Jag har alltid varit ett fan av mjukare färger, oavsett om det är akvarell eller pasteller, och jag har alltid varit ett fan av japansk estetik, vilket det här spelet har i spader. Som jag har kommenterat ett par gånger kände jag omedelbart ett släktskap mellan Pokémon Legends och Monster Hunter Rise, eftersom båda spelen är oförskämt japanska i visuell design, efter att båda deras basserier har ägnat mycket av sin historia åt att försöka homogenisera det estetiska till bli nästan obeskrivlig. Jag älskar art direction i Arceus.

Till och med spelets visuella problem – och ja, jag inser att det har dem, såsom allvarliga pop-in och dåliga detaljnivåer och texturering – är mer än lätta att förlåta tack vare en kombination av art direktion och den visuella kvaliteten på pokémon. När det kommer till det sistnämnda, viktigaste elementet, så är Arceus det absolut. Jag fnissade av förtjusning när jag såg min första Psyduck. Han njöt av att slumra i en flod som såg orörd ut. Han verkade väldigt glad. Tills jag kastade en pokéboll på honom. Han var inte särskilt nöjd med mig då. Det hände tidigt och satte tonen för resten av matchen. Det bubblar av en ljus personlighet tack vare den utmärkta designen, renderingen och beteendet hos själva pokémon.

Resten av spelet är otroligt modigt på så många sätt. Även jämfört med det relativt experimentella Pokémon Sword and Shield tar Arceus serien i en dramatiskt annorlunda riktning, och de beslut som togs är lätta att godkänna från topp till botten. Vissa kommer att gnälla över borttagningen av gymmen och progressionens något griniga karaktär, men för andra människor har det förnyade fokuset på att fånga pokémon och slutföra pokédexen, trots att det är helt strukturellt annorlunda än tidigare Pokémon-titlar, implementerats vackert.

Du slutför inte längre en pokédex-post genom att bara fånga ett exempel på arten. Nu måste du fånga ett stort antal av dem, slåss mot ett stort antal till, se dem använda specifika drag och så vidare. Varje pokémon har en annan uppsättning villkor för att korrekt slutföra sin pokédex-post, och överlag lutar det här spelet sig mycket åt tanken att du forskar om pokémon mer än något annat spel innan det. Där ’dex’ en gång var ett påhitt, designat för att få lite mer än psykologiskt utmanande spelare i den digitala critter collect-a-thon, här är det verkligen kärnan i hela upplevelsen. Detta har också bakats in i berättelsen, eftersom Pokémon Legends utspelar sig i en helt annan tid och plats än andra pokémonspel. Den här gången bevittnar du de allra första interaktionerna mellan människor och pokémon. Det finns inga gym eftersom de flesta fortfarande är livrädda för pokémon, än mindre intresserade av att titta på eller delta i strider mellan dem. Det finns inte samma resa från stad till stad heller, eftersom detta är en vision av en mycket primitiv Sinnoh-region där mänskligheten ännu inte har tämjat världen omkring dem. Med andra ord, människor vet verkligen väldigt lite om pokémon den här gången, och eftersom du är i framkant av upptäckterna som görs känner du dig som en oförskräckt upptäcktsresande och Darwin rullade ihop till en.

Just detta koncept är genialiskt och lägger till en helt ny dimension till Pokémon-läran. Jag har spelat sedan Blue på originalet Game Boy, och under hela den tiden hade jag aldrig riktigt tänkt på att någon av världarna i Pokémon skulle ha en historia. Vaga antydningar om en här och där, visst, men det här var inte precis Zelda, med dess utarbetade tidslinjer, eller Final Fantasy, där det är meningen att du ska få en känsla av världshistoria när du utforskar. Pokémon var alltid placerad stadigt och exklusivt i det omedelbara och upptagna av att ge spelare ett funktionellt utrymme att utforska och fånga varelser, snarare än något som du ville lära dig mer om. Tills nu. Och för första gången fann jag att jag faktiskt brydde mig om regionen och miljön i Pokémon-världen som jag utforskade.

Spelet från ögonblick till ögonblick skiljer sig också så mycket från Pokémon-normen, att du ibland kommer att undra om Game Freak medvetet ville undergräva sig själv. Gräs spelar en roll för att fånga Pokémon, men nu är det inte en möjlighet att stöta på dem. Snarare är det nu en del av en smyg mekaniker som låter dig fånga Pokémon innan de ser dig och utan att behöva slåss mot dem. Åh, ja, det finns inget inneboende behov av att slåss mot många av djuren nu. Nu kommer du att springa genom ett område och kasta en hög med bollar på allt som rör sig, och räkna upp dina framgångar i slutet av löpningen. Du kan fortfarande slåss mot pokémon, och de vanliga tricken fungerar. När du väl är i strid är målet att minska de vilda pokémonernas hälsa och paralysera/förgifta dem och de blir lättare att fånga, men du kommer att göra det mycket mer sällan, och det fanns tillfällen då jag kastade dussintals pokéballs och fångade så många mons behövde utkämpa en enda strid.

Sedan finns det uppdragsstrukturen, där du kommer att översvämmas av uppdrag från människor som desperat vill att du ska fånga speciella typer av pokémon, eller samla specifika typer av resurser. Sedan finns det de resurserna och ett hantverkssystem som låter dig brygga upp trolldrycker och klappa ihop pokébollar i farten för att bespara dig behovet av att resa tillbaka till stan. Sedan finns det bossstriderna, som i sig inte nödvändigtvis involverar att attackera dem med pokémon. Jag skulle kunna fortsätta och fortsätta, men på så många sätt känns Arceus som ett fullständigt avsteg från formeln som hade varit så fast förankrad i en serie som vanligtvis har varit riskvillig. Game Freak har, ända fram till detta spel, itererat och lagt till den grundläggande Pokémon-formeln. Med Arceus kastades formeln ut genom fönstret, och detta är antingen ett väldigt djärvt engångsexperiment eller en helt ny riktning för serien för framtiden.

Trots det är Arceus fortfarande en tydlig Pokémon-upplevelse. Du kommer fortfarande att fånga Piplup (den bästa pokémon), svettas över om du har lyckats fånga en glänsande eller sällsynt pokémon, och noggrant välja rörelserna och monstermixen som ger dig den perfekta festen. Arceus kanske inte har den största pokédexen, men det är kanske den mest mogna pokédexen, där monstren i allmänhet är de mer enkla, söta och bredvid verkliga fluffiga saker. Några av de senare titlarna med de mer expansiva pokédexen skulle fylla listan med konstiga, slumpmässiga djur som tog bort en del av den naturliga kvaliteten hos de tidigare spelen, och de var de svagare för det. Arceus, i detta avseende, finner sig nästan nostalgisk, och efter dussintals timmars spelande, finner jag mig fortfarande fascinerad av denna till synes motsägelse. Man skulle inte tro att det skulle vara möjligt att totalrenovera en älskad serie från topp till botten samtidigt som man bibehåller en nostalgisk kvalitet till äventyret, men det är vad Game Freak har åstadkommit här.

En sista notering måste gå till historien som, precis som allt annat om Arceus, är modig för att vilja häva traditionen. Det är lika fånigt och självmedvetet som Pokémon-berättelser någonsin är (mina favoritögonblick är precis i början där folk pratar om skrämmande monster precis utanför byns säkerhet, och du vågar dig ut och det är… den sparvliknande Starly och bäverliknande Bidoof), men den här är mer sammanhållen. Det är inte en serie vaga händelser som följer med din upptäckt av varje ny stad och stad. Det är snarare berättelsen som driver ditt äventyr framåt, snarare än att passa in runt det, och även om det inte kommer att vinna priset för årets berättelse, är det fyllt med minnesvärda karaktärer, en känsla av mystik (bara varför föll du från en spricka i himlen, i alla fall?), och den fångar effektivt känslan av ett storslaget äventyr i ett episkt land.

Varje gång jag tror att jag tappar intresset för Pokémon, gör Game Freak något för att ge mig nytt liv. Pokémon Pearl och Diamond remakes förra året var bra, även om det slutade med att jag spenderade mer tid på att bara spela den ursprungliga Pokémon Pearl igen. Jag behövde något som Arceus, tror jag, för att få mig att återigen tappa dussintals timmar i ett enda spel. Det här är ett modigt, djärvt spel till nya gränser för Game Freak, och det lovar självsäkert en ny och återupplivad framtid för serien.

Denna Recension är skriven av: och publiserad den 8 februari 2022