Gran Turismo 7
4.5
/10

Gran Turismo 7 – Recension

Gran Turismo 7 har anlänt och brutit den långa torkan av riktiga racingsimuleringstitlar för våra konsolälskande bröder. Efter den online-fokuserade GT Sport, siktar den här numrerade uppföljaren på att bli en mycket mer intim affär; en plats för bilälskare att gräva i och njuta av både online och utanför.
Skrivet av: - publiserad: 22 mars 2022

Det har gått nästan tio år sedan vi senast pryddes av en huvudserie Gran Turismo-titel, och på den tiden har simuleringsbaserad racing kommit långt. Grafiken är bättre än någonsin, däckmodellerna är de mest exakta de någonsin varit och själva simuleringsmarknaden är mogen med kvalitetstitlar. Även spel som F1-serien lyckas vara kompetenta simulatorer nu för tiden. Med det i åtanke, var hamnar Gran Turismo 7 bland dem alla?

Racing har alltid varit en stor del av attraktionen till serien, visst, men mer än så har GT-spelen erbjudit en chans att hoppa in i en mängd olika bilar som du aldrig skulle ha råd med i verkliga livet. Medan Gran Turismo 6 hade hela 1247 bilar vid slutet av sin livstid lanseras Gran Turismo 7 med 420. Det här är en smula besvikelse, men med all justering och justering som erbjuds i GT7 är jag inte helt förvånad.

När du först hoppar in i GT7 möts du av den optimistiskt namngivna världskartan. Den här kartan är din huvudmeny, och du kommer att se mycket av den när du glider mellan tävlingar, bilaffärer och de olika andra aktiviteterna i dess lilla värld. Hur vacker den här kartan än är, blev jag snart trött på hur mycket tid du måste spendera på att titta på den mellan arenor.

Du förstår, menysystemet i den här senaste delen av serien är, för att vara uppriktigt sagt, fruktansvärt. Du kommer att studsa runt på dess skärmar mycket när du byter bil, finjusterar dem och hoppar runt uppdrag, och de är bara inte bra. Speciellt animationerna är en öm punkt för mig, eftersom jag ofta kommer på mig själv med att stirra på världskartan när jag surfar genom menyer för att redigera min bil. Varför? Tja, det är enkelt – möjligheten att interagera med menyn laddas innan själva menyn, och det är väldigt lätt att skickas skrikande tillbaka till huvudkartan med en knapptryckning på en tom skärm.

Även om Gran Turismo 7 inte har en historia i traditionell mening, erbjuder den en rad uppdrag för att visa dig repen. Dessa tar formen av menyböcker på kaféet i spelet och ger dig i uppdrag att tjäna tre tematiskt lika bilar genom lopp. Dessa sträcker sig från små europeiska hot hatches till den renrasiga raseri av BMW M3, och efter färdigställandet ger dig en liten bit av bilens historia.

Tidigt kommer detta att vara ditt primära sätt att få tillgång till nya fordon, och då och då kommer du att få en meny som introducerar dig till en annan aspekt av 7:s värld. Det här kan vara licenstestcentret, där du behöver klara utmaningar för att få tillgång till svårare innehåll, temauppdrag eller till och med viktiga spelområden som biltuning eller multiplayer.

Att gå igenom dessa menyer är avgörande för att låsa upp allt GT7 har att erbjuda, men gud är det tråkigt. Jag älskar bilar – och jag älskar att tävla med dem också – men det långsamma och utdragna tempot i dessa menyböcker är så tråkigt. Om racingspel handlar om adrenalin och stunder på kanten av ditt säte, då är menyerna som golf… och inte Volkswagen-typen.

Denna attityd som Gran Turismo 7 har till bilar känns konstigt placerad med min personliga erfarenhet som bilfantast. Den bär på en snorig vördnad som känns mer hemma på en brittisk countryklubb än på en racerbana. För mig handlar bilar om dun och smutsig. Oavsett om det är spänningen med hjul-till-hjul-racing eller njutningen av att spika det perfekta varvet, är bilar och racing en visceral, påtaglig upplevelse.

Men i Gran Turismo känns det hela mer som att du är på ett museum och tittar på coola bilar istället för att prova dem. Visst, jag kan hoppa in i en BMW E46 M3 och riva upp den, men det är allt detta mellan saker som känns väldigt osammanhängande och osammanhängande. Ingenstans är detta mer uppenbart än i öppningsfilmen när du först startar upp spelet. Det allra första du hälsas med – efter att ha justerat några inställningar – är vad YouTube säger till mig är en åtta minuters video. Den här videon är några Hideo Kojima-nivåer av självtillfredsställelse, med denna enorma mellansekvens som tömmer min entusiasm helt och hållet över dess titaniska tidsperiod. Även om jag personligen inte gillade Forza Horizon 5 alls – den är alldeles för arkadliknande för min smak – så fick den åtminstone introt rätt.

Med det sagt, Gran Turismo 7 dödar absolut Forza Horizon 5 – och i förlängningen alla andra Forza-titlar som släppts under de senaste 5 åren – när det kommer till racing. Det borde den också, med tanke på dess anspråk på att vara en racingsimulator kontra den uppenbara arkadserien Horizon.

När du är på rätt spår försvinner bara alla dessa konstiga menyböcker och det avskyvärda menysystemet. Du har bara några enkla konstanter kvar. Din bils hastighet. Din motståndares förmåga. Den ständigt minskande nivån av grepp till hands. Och, naturligtvis, din egen skicklighet.

Hanteringsmodellen i GT7 är ganska bra för det mesta, och kan ses som en något realistisk simulering av verklig fysik. Det är inte den bästa simuleringen, men den gör tillräckligt för att etablera sig som en utmanare. Bilar är hala i det våta och greppiga i det torra. Däckvalet är viktigt och kan vara skillnaden mellan att hålla sig till en snabb linje eller springa av banan.

Allt detta balanseras och uppvägs av både din egen skicklighet och av de assist du väljer att använda när du tävlar. Jag är normalt ganska sugen på att stänga av dessa för den bästa upplevelsen, men oh boy är GT7 inte platsen för det. Utanför porten valde jag Expert-förinställningen för att testa vattnet, och fann ganska snabbt att detta var nästan okörbart – men inte av den anledningen du tror.

Oftast kommer du att finna att du snurrar ut om du trycker på gasen eller låser om du bromsar för hårt när assisten slås ned. Detta är lite sant även i GT7 och assistansen som erbjuds tjänar uppenbarligen till att motverka det – att slå på stabilitetskontrollen kommer att förhindra de flesta snurr, medan traction control kommer att hantera det mesta av resten. ABS hindrar dig från att låsa och sladda av vid sena bromsmanövrar och styr- och bromshjälpalternativ finns för dem som väljer att använda dem.

ABS-inställningen är lite konstig då den känns som en nödvändighet på många bilar. Alltför ofta kom jag på att jag låste mig och gick in i hörn med den avstängd, och jag kunde inte för mitt liv ta reda på varför detta hände. Vanligtvis är jag lite av en maestro på att bromsa sent och sedan använda spårbromsning för att trä ett hörn, men i GT7 kämpade jag för att ens bromsa i rimliga lägen med detta avstängt – och detta var med bra bromsar utrustade också. Allt över 50 % bromstryck i dessa scenarier skulle koka min gås, och så jag var tvungen att övergå till att använda ABS hela tiden.

Det finns dock en speciell assist som känns helt designad för att mörda dig, och det är motstyrning. Denna inställning finns i tre smaker; Stark (Nej), Svag (fortfarande nej) och Av (Ja). Om du tänker spela Gran Turismo 7, snälla – snälla, jag ber dig – stäng av det här alternativet. Att spela med det här alternativet på valfri inställning leder ofta till att min bil skjuts in i väggens mitthörn eller vid hörnutgång, eftersom spelet försökte motverka dina korrigerande ingångar. Så ofta tappade jag kontrollen i ledningen av ett lopp eftersom spelet vred på någon motstyrning för att motverka den lätta motstyrningen som jag avsiktligt förmådde att hålla en bra linje. Om du har något sken av körförmåga i spel, vänligen stäng av det.

Sedan har vi dessa mikrotransaktioner som är en totalt katastrof

Säg hej till ett annat spel som förstörde sin ekonomi strax efter lanseringen för mikrotransaktionernas skull.

Jag brukade älska serien. Det gjorde några tvivelaktiga val för pengarnas skull så långt tillbaka som GT5, men det var aldrig obehagligt, absolut ingenting som dagens spel kan få. GT7 började dock redan som elak med sina belöningar, och med den senaste patchen förvandlade de spelet till en total grindfest som också försöker att dra i dina FOMO-strängar (t.ex. systemet med inbjudningar: korta fönster för att köpa dyra bilar som du sannolikt inte har råd med)… såvida du inte vill köpa lite valuta i spelet.

Jag ångrar verkligen att jag köpte det här spelet. Jag skulle älska en återbetalning, men efter två veckors spel dagligen tvivlar jag på att jag skulle få det.

Slutligen, den stora elefanten i rummet som måste tilltalas är den beslutade bristen på ”Gran” i Gran Turismo 7. Det här spelet är faktiskt inte en särskilt storslagen turné och erbjuder bara en handfull riktiga låtar mellan många av sina egna. Utöver det finns det inte så mycket att göra egentligen – ingen stor variation i tävlingslägen eller intressanta nya idéer som presenteras på bordet. Det finns bara de tråkiga menyböckerna, de utmanande uppdragen och licenstesterna och sedan flerspelarlopp.

Gran Turismo 7 känns som ett bilspel för människor som älskar att samla på små tändsticksaskbilar, stoppa in dem i ett skåp i sin kartong och sedan titta på dem – aldrig leka med dem. Eller så kanske det är ett racingspel för brittiska herrar att njuta av när de smuttar på sitt te och beundrar den stora samlingen av bilar de har, men aldrig kör.

När du är i den och slår dig runt banan mot expert-AI eller andra spelare, är det här Gran Turismo 7 briljerar. Allt det konstiga som Polyphony Digital har fastnat för detta kvalitetsbilspel försvinner i dunkel. Men tyvärr är det inte allt detta är. Istället är det ett virrvarr av välgjorda bilracing och konstiga designbeslut, tillsammans med hans tonmässigt udda syn på vad det innebär att vara en bilnörd. Men för närvarande är Gran Turismo 7 det bästa konsolracingspelet för massorna, åtminstone tills en annan utmanare kommer.

Så min rekommendation till er om ni gillar Gran Turismo och är ok med mikrotransaktioner då bör ni köpa detta spelet annat fall avstå tills dom fixat detta till det bättre (vilket inte är troligt)!

På grund av denna hårda inriktning på mikrotransaktioner så kommer mitt betyg på spelet att vara väldigt lågt annars är själva racingen i spelet riktigt bra!

Denna Recension är skriven av: och publiserad den 22 mars 2022