garden-in-1024x576
7
/10

Garden In! – Recension

På senare tid släpps fler spel som handlar om trädgårdsarbetet. Så när Garden In! tillkännagavs, så blev jag erbjuden att prova spelet!
Skrivet av: - publiserad: 31 januari 2023

Du börjar i det små: med ett diorama av ett rum som kallas studio, med några möbler där som ett skrivbord och en stol och några flyttlådor. Du har frön, marken eller vatten att odla dem i och vaser och krukor i olika storlekar. Jag gillar hur varje rum har en tjock bok som du kan bläddra i, som visar växternas herbarium. En dator visar alla tutorials så att du kan kolla tillbaka, en trofé som står där har information om dina mål och prestationer, och en pall och pensel är sättet att ändra färgschemat i ditt rum och omgivningen.

Naturligtvis börjar du med ett litet urval, och det är upp till dig att låsa upp mer genom att odla växter. Garden In! går för en fin balans mellan att inte vara för överväldigande och samtidigt inte ta det för långsamt. I prestationerna ser du vad de kallar Researches, saker att sträva efter för att få bönor. Varje gång en nivå nås får du nya saker, som nya färgsättningar för rummet, nya möbler eller nya sorters krukor och vaser. Det betyder att spelet förblir avslappnat, men det finns fortfarande något att gå efter. Och så småningom läggs fler rum till som du kan spela i.

Du kan så tre sorters frön: de som behöver jord, de som växer på stenig mark och vattenväxter. Och i dessa tre kategorier finns det ytterligare variation. Som att det finns vanlig jord, men också lera och sandig jord. Vissa frön klarar sig bra i lera, andra i sanden. Fröna har en färgkodning som anger vilka behov de har.

bild

Bortsett från rätt jord behöver växter också vattnas och en och annan sprits för att hålla insekterna under kontroll. Båda saknar vatten, och parasiter kommer att få växten att gradvis tappa färg och slutligen sluta växa. Men det kommer inte att dö. Ge det bara vattna så börjar det växa igen. Växten kan också visa små hjärtan som surrar runt: vilket betyder att den behöver lite TLC. Klicka bara på den och en hand dyker upp så att du kan smeka den.

Naturligtvis är en del av spänningen i att upptäcka nya frön. Du kan använda speciella hybridiseringsvaser och sätta två olika frön där. När båda plantorna är fullvuxna får du ett nytt frö. Om växterna är kompatibla.

Att låsa upp nya föremål och möbler för att dekorera rummen är också roligt. Men det finns också några saker som påverkar eller hjälper till i ditt spelande. Som de jag redan nämnt, datorn och trofén, men du kan också sätta några andra i dina rum. Som en klocka kan den snabba upp tiden lite. Eller en kamera och fotobok. Gör enkelt bilder från alla vinklar och du kan kolla in dem i fotoboken.

Detta är ett underbart tomgångs spel! Spelet är otroligt lugnande, avkopplande och mysigt. För de som är lite otåliga kan du hoppa över tid då och då i spelet. Jag uppskattar att växterna inte dör oavsett hur länge du är borta och du behöver inte hålla spelet igång eftersom det fortsätter även om du stänger det.

Denna Recension är skriven av: och publiserad den 31 januari 2023