/10

Dragon’s Dogma 2 – Recension

Denna härligt stökiga dumhet med medeltida smak kommer att ge dig det bästa äventyret du har haft på flera år. Det finns inget som liknar det..
Skrivet av: - publiserad: 14 maj 2024

Dragon’s Dogma 2 är ett spel om att känna sig som den coolaste killen på planeten efter att ha vunnit en 20-minuters kamp mot en drake. Efter typ försökt ett par gånger.

Dragon's Dogma 2

Det är också ett spel om att kasta bort dina vänner från klippor, försöka komma runt tvivelaktig AI och obeveklig lagerhantering. Men framför allt är det en berättelse om inlösen för en kultklassiker som äntligen, äntligen hittat ett sätt att slå stort med en mainstreampublik utan att kompromissa med dess lustiga, friktionsfyllda ideal.

Om du är villig att gå ner och smutsa ner dig med Dragon’s Dogma 2 – och acceptera spelet på dess egna villkor – kommer du att hitta en av de mest tillfredsställande, livliga öppna världsupplevelserna på flera år.

Dragon's Dogma 2

Vad jag gillar med Dragon’s Dogma 2

Dragon’s Dogma 2 kanske inte är det bästa spelet 2024, men det är svårt att föreställa sig ett annat spel som är mer engagerat i biten. Från dess betoning på utforskning till dynamiska och oförutsägbara möten, Dragon Dogma 2 är en uppfriskande avvikelse från konventionell mekanik i öppen värld.

Att springa fram och tillbaka har aldrig varit så roligt

Jag kommer att gå ut och anta att åtminstone ett fåtal personer som läser detta inte riktigt känner till Dragon’s Dogma’s-spelet. Låt mig fixa det.

Enkelt uttryckt är det action-RPG i öppen värld som skickar runt dig där många andra spel i genren misslyckas att hålla det intressant. Berättar förutsättningen är tunn, ingen av dina partimedlemmar är riktiga karaktärer i sig.

Den sista delen är viktig. Du kan bara tänja runt med hjälp av förbrukningsartiklar som är dyra i butiker tidigt och annars mycket sällan delas ut som uppdrags belöningar eller i kistor. Ett billigt oxkärrssystem erbjuder ett nästan snabbt resalternativ mellan stora nav. Det finns dock en avsevärd risk att din resa störs av en ogre, vilket resulterar i att din vagn förstörs, vilket gör att du blir strandsatt i vildmarken efter mörkrets inbrott.

Det funktionella resultatet av dessa designval är att du kommer att spendera mycket tid på att springa mellan städer, ofta genom att korsa stigar du har utforskat tidigare. I ett annat spel skulle detta vara en tråkig backtracking. Här är det en del av Dragon’s Dogmas system. Inga två resor är någonsin exakt densamma. Ibland är det smidig segling, men andra gånger kommer en drake att förstöra din dag. Det finns också ett överflöd av sidovägar som leder till skräddarsydda fängelsehålor eller andra områden fyllda med förrädiska fiender och värdefullt byte.

Alla dessa idéer och system samverkar för att producera en upplevelse som känns avgjort uppfriskande i denna tid av friktionsfria, nedslipade spel i öppen värld. Du kommer aldrig att klättra i ett torn för att avslöja ikoner på en karta i Dragon’s Dogma. Kartan gör ett bra jobb med att kommunicera vart du kan gå, men den kommer aldrig att berätta vad du hittar där. Det är för dig att upptäcka.

Det roliga är att det första spelet var exakt på samma sätt. Allt som har förändrats här är att allt är lite bättre. Handledningar är mer enkla och lättillgängliga. Det tar bara ett par timmar innan du känner dig kraftfull, till skillnad från de 8 till 10 timmarna med originalspelet. Det här känns på många sätt som en omformning av det första spelet mer än en uppföljare, eftersom Capcom har haft ett dussin extra år, och förmodligen en mycket större budget, för att finjustera upplevelsen.

Att ta ner stora monsterstenar

Dragon's Dogma 2

Strid i Dragon’s Dogma 2 är, med ett ord, spännande. Oavsett om du skär dig igenom svaga trolldoppar eller slåss mot ett av flera stora bossmonster som kräver att du fysiskt klättrar på dem för att slå svaga punkter Shadow of the Colossus-stil, är detta ett spel om tålamod och fokus. Var och en av spelets flera spelbara klasser använder unika vapen och har distinkta förmågor, och att passa in i din roll är detsamma som framgång.

Tjuvar är till exempel som bäst när de är maximalt irriterande. De kan pila runt på slagfältet med ett drag som ingen annan klass har och orsaka enorm skada utan att ta träffar. Mystic Spearhands, å andra sidan, handlar om att försiktigt använda magi för att bedöva fiender och stötta lagkamrater innan de går in för att döda när en möjlighet dyker upp. Och slutligen, som bågskytt, är ditt jobb enkelt: håll dig ur vägen.

Poängen är att du inte bara kan knäppa dig fram till framgång här. Om du gör det kommer du att straffas hårt, vare sig det är genom starka fiendens attacker eller bara dum fysiklycka. Dragon’s Dogma 2 skiljer sig från sin samtid genom att anta ett realistiskt kroppsfysiksystem, så karaktärer snubblar runt och blir omkullkastade när en chef slår marken i närheten. Ibland blir du plockad upp och kastad från en klippa, och allt du kan göra är att skratta.

När du väl får ett grepp om Dragon’s Dogmas strid känns allt detta naturligt, även när det inte fungerar till din fördel. Det finns en hel del slumpmässighet här som lyfter saker också. Ibland kommer du att engagera dig i enkla strider i ett plant, öppet område. Andra gånger kommer ett bossmonster att vilja skrota medan du är på en osäkra klippa. En gång var jag halvvägs genom att döda en cyklop när en griffin kom över oss och förvandlade den till en stressig kamp mot två elaka monster.

Lär dig att acceptera misslyckande

Även om det är väldigt lätt att känna sig fantastisk i Dragon’s Dogma 2, vill jag betona att misslyckande är inbyggt i spelets design. Du kommer att snubbla och falla, misslyckas med att slutföra uppdrag i tid eller misslyckas med att hitta dem alls. Det kommer inte alltid att vara ditt fel heller. Det är bara livet.

Det är denna aspekt av Dragon’s Dogma 2 som till slut vann mig över mer än något annat. Du måste verkligen ge dig själv över tanken att ditt äventyr inte kommer att gå perfekt. Jag misslyckades med uppdrag och förstörde relationer med vissa karaktärer av en slump. Jag slösade bort snabbreseföremål och brände igenom alla mina botemedel – bara för att fly från kampen jag försökte vinna, få slut på pengar och av misstag sälja viktiga uppdragsföremål för att försöka få tillbaka pengarna.

Misslyckande som en inbyggd funktion i speldesign är en del av det som drog folk till Baldur’s Gate 3 förra året, och Dragon’s Dogma 2 gav mig vad det spelet gav sina miljontals fans. Den gör det bara utan att sätta en 20-sida på skärmen.

Pawns

Jag skulle vara försumlig att inte ta en stund att prata om Pawns, stjärnorna i showen i Dragon’s Dogma. Ditt äventyrsfest består av din anpassade huvudperson, samt en andraskapad karaktär som kan vara vilken klass du väljer. Det är din huvud pawns, och de andra två pawns i ditt sällskap består av andra spelares huvud pawns som du kan plocka ur online.

Pawns är bara roliga. De älskar att chatta om rykten de har hört och andra fester de har varit med i. Om du ramlar av en hög yta kommer de ibland att fånga dig och rädda dig från att dö. Du kan också kasta din huvudpawns från en klippa så många gånger du vill utan att verkligen drabbas av några konsekvenser för det, om du så vill.

Den enda nackdelen med allt detta är att Dragon’s Dogma är så fokuserad på att låta spelaren berätta sina egna historier att det egentligen inte bryr sig om att berätta mycket av en själv. Människor som gillar traditionella RPG-spel kan beklaga det faktum att Pawns inte är författade karaktärer med djupa bakgrundsberättelser och tillfredsställande berättarbågar.

Som sagt, du lär dig att älska dem alla på samma sätt. Speciellt när du får reda på att en annan spelare skapade en trollkarl efter Shrek och du kan sätta honom i ditt parti.

Vad är Dragon’s Dogma 2

Medan Dragon’s Dogma 2 introducerade en oväntad mikrotransaktionsbutik, känns det inte som att spelets design var förankrad runt den. Bristen på föremål i spelet är inte konstgjord för att driva på köp, snarare är det ett designval som överensstämmer med franchisens historia.

Ja, det finns mikrotransaktioner

Chockerande nog var den tidigare oanmälda mikrotransaktionsbutiken en överraskning även för många människor som fick spelet tidigt för granskning. Du kan använda den för att köpa användbara, spelföränderliga föremål som snabba resekristaller. Det suger, helt enkelt.

Men… det här är ett slags självmål från Capcoms sida. Det finns absolut ingen anledning att tro att utvecklarna gjorde dessa föremål artificiellt få i spelet för att uppmuntra dig att köpa dem med riktiga pengar. Föremålen är sällsynta eftersom det är så spelet fungerar. Det är så Dragon’s Dogma fungerade för 12 år sedan också.

Med andra ord kan du säkert ignorera mikrotransaktionsbutiken. Jag vill inte frikänna Capcom här eftersom även att veta att det finns förändrar spelarens förhållande till spelet i viss mån. Men funktionellt sett påverkar inte det här spelet alls.

Vad jag ogillar med Dragon’s Dogma 2

Oförutsägbarheten i Dragon’s Dogma 2 spelupplägg, även om det är spännande, leder ibland till frustrerande ögonblick där spelets mekanik verkar misslyckas snarare än att utmana.

Spelaren har bara så mycket kontroll över vad som händer i Dragon’s Dogma 2, vilket i stort sett är bra. Men ett spel med så många variabler i spel vid varje givet ögonblick kommer så småningom att spännas under den vikten och producera friktion som inte är speciellt kul.

Jag pratar egentligen specifikt om en tid då jag eskorterade en karaktär från en plats till en annan för ett uppdrag och de bara… hoppade av en klippa och dog mitt i ett slagsmål. Naturligtvis misslyckades jag med uppdraget och kunde inte försöka igen. Det var frustrerande eftersom det helt klart var spelet som gick sönder istället för ett avsiktligt val av utvecklarna.

Det är sånt som kan hända när som helst, och det är imponerande att det inte händer mer, men det betyder inte att det är roligt. Men återigen är misslyckande en del av livet. Allt du kan göra är att gå vidare till nästa uppdrag.

Jag är fullt medveten om att inte alla kommer att trivas med Dragon’s Dogma 2. Du kan helt enkelt inte spela det här spelet och förväntar dig att det ska vara som Skyrim. Du kommer att uppleva stunder av frustration när du inser att du måste springa hela vägen tillbaka till en plats eftersom du inte kan snabbt resa dit. Mycket av det kan till och med kännas som bortkastad tid.

Men jag lovar att det inte är det. Du måste bara låta Dragon’s Dogma 2 dra dig ner i leran. Allt som känns tråkigt eller irriterande finns där av en anledning, och när du väl ser helheten kommer du att lära dig att uppskatta dessa saker. Alla spel behöver inte vara som Dragon’s Dogma 2, men jag är glad att minst ett spel är så här.

Denna Recension är skriven av: och publiserad den 14 maj 2024