Call of the Sea
7
/10

Call of the Sea – Recension

Första person äventyrsspel är ofta nästan som filmer. De älskar att fokusera på historia och karaktärer, men det här är vanligtvis stora utmaningar av uppenbara skäl.
Skrivet av: - publiserad: 15 december 2020

Du kommer sannolikt att veta exakt var plot av Call of the Sea är på väg inom den första timmen eller så, eftersom dess berättande fokus har utforskats till döds vid denna punkt. Men dess utsökta världsdesign, extremt starka skrivande, utmärkta röstföreställningar och kraftfulla bilder gör det till ett nöje att spela. Även om pusseldesignen ibland kan vara lite att önska.

Call of the Sea, trots styrkan i dess ovannämnda skrivning, börjar faktiskt med ett litet bokexempel på hur man inte hanterar exposition. Huvudpersonen, Norah, drömmer om att simma i havet (ja, du vet vad det här spelet handlar om redan) och vaknar strax efter. Hon reser sig från sängen och spelets förutsättningar kastar ut från hennes tankar. Hon har en mystisk sjukdom och hennes man Harry, när hon är på expedition för att hitta ett botemedel, försvinner. Norah får ett paket i posten som innehåller en nyckel och dolk, tillsammans med vaga instruktioner som får henne att söka passage till en liten ö väster om Tahiti där män fruktar att trampa.

När han landade upptäcker Norah att Harry och hans besättning verkligen har varit där. Hon hittar var och en av deras campingplatser och lär sig långsamt exakt vad de har gått igenom genom att hitta brev och dokument ströda om. Norah pratar med sig själv en hel del men, till skillnad från den biten av exposition i början, känns det inte besvärligt eller på sin plats. Hennes röstskådespelerska, branschveteranen Cissy Jones, gör ett underbart jobb att få karaktären att leva och är en integrerad del av spelets berättelser. Hon kommer också ibland att hitta osända brev till henne som Harry lämnade, som är semi-animerade och uttryckta av den alltid fantastiska Yuri Lowenthal. I slutet av spelet kände jag en viss investering i deras förhållande trots att jag visste exakt vart spelet var på väg.

Call of the Sea äger rum i sex kapitel, alla med olika områden. Många av dessa är förvånansvärt stora och uppmanar dig vanligtvis att leta i området efter information som du kommer att använda för att lösa spelets pussel. Norah är en begåvad konstnär, och varje ledtråd du hittar som är relevant för ett pussel skissas in i hennes anteckningsbok. Därför spelar de flesta kapitlen på ett liknande sätt. Du når ett nytt område, utforskar det tills det finns inget kvar att hitta och löser sedan varje pussel. Nivådesignen är dock jämnt utmärkt. Områdena är tydligt sammanställda och minnesvärda, vilket gör det enkelt att ta sig runt. När spelet fortsätter förändras det ibland också på överraskande sätt.

Du kontrollerar Norah ur ett förstapersonsperspektiv i Call of the Sea och kan gå runt, interagera med föremål och ibland plocka upp saker. Vissa pussel kan kräva att du täcker en hel del mark också, vilket vanligtvis inte blir irriterande, men ibland kan vara lite tråkigt. Till exempel leder ett pussel dig genom en stor grotta med flera våningar. Denna situation kunde ha tagit för evigt, men pusslet i fråga är tillräckligt enkelt för att förstå att det inte är så mycket av ett problem.

Sammantaget är pusselkvaliteten i Call of the Sea bra – för det mesta. Många pussel kretsar kring att använda någon specifik mekanism som inte ger mycket mening, till exempel rattar du måste vända och liknande. Några av dem ger dig dock ingen aning om hur de fungerar eller vad du gör. Du måste röra med dem tills du äntligen räknar ut det. Till spelets ära ger nästan varje pussel dig den information du behöver för att lösa allt. Att uppmärksamma går också långt.

Det finns dock ett pussel i Call of the Sea som jag tyckte var helt olösligt. Det kräver att Norah sammanställer flera detaljer, men efter att ha grävt i området hittade jag bara en enda bit av vag information som förklarade hur jag på jorden skulle använda pusselns specifika mekanism. Jag spenderade antagligen över en timme på att förstå det, bara för att komma kort. Kanske missade jag något, men detta enda pussel skapade en markant sämre spelupplevelse. På något sätt löste jag det av misstag efter slumpmässigt vred på rattar. Detta var mirakulöst på grund av att det fanns fyra av dem med fyra inställningar vardera, vilket innebär att sannolikheten för att jag kunde korrekt utan att faktiskt lösa pusslet var låg.

Efter att jag av misstag kom över lösningen öppnade dörren och jag tillbringade några minuter på att arbeta bakåt för att försöka förstå vad jag skulle göra. Tyvärr kunde jag inte ta reda på det och jag har fortfarande inte den svagaste aning om hur jag skulle göra det. Tack och lov var detta en outlier. Spelets sista pussel var en höjdpunkt, med en flerstegsprocess bestående av flera mindre pussel som samlades på ett tillfredsställande sätt. Jag är glad att jag hade turen att kringgå den problematiska, annars hade jag missat några coola saker.

För att uttrycka det är Call of the Sea ett underbart spel. Det har mer en tecknad stil, men nivåerna är mycket stämningsfulla och har härliga vyer och vacker användning av livfulla färger. Områdena känns också bebodda och trovärdiga. Det här är verkligen den typ av spel där du kommer att stanna upp och titta på landskapet då och då. Det varar dock inte så länge, eftersom det här är ett spel på sex till sju timmar. Oavsett känner jag att det är exakt så länge det behöver vara. Dessutom finns det två ändar som du kan välja via ett binärt val som ger dig något extra att tugga på. Berättelsesslag kan vara vansinnigt uppenbara och att ett pussel är hemskt, men jag tyckte om det här spelet. Den har fantastisk världsdesign, en underbar presentation och gott om minnesvärda stunder.

Denna Recension är skriven av: och publiserad den 15 december 2020