Arcadia Fallen
8
/10

Arcadia Fallen – Recension

När du vanligtvis tillbringar dina dagar som en ödmjuk butiksbiträde tänker du inte så mycket på världen omkring dig. Plötsligt är du ovilligt bunden till en ande och springer runt i din hemstad och förseglar demoner. Innan du vet ordet av är du kvar att ifrågasätta vilka alla dessa nya människor runt omkring dig är. Och hur hamnade du i den här situationen?
Skrivet av: - publiserad: 7 december 2021

Jag kan inte vara den enda personen som har ägnat mycket tid åt att föreställa sig hur det skulle vara att leva i en värld av magi. Mellan spänningen av trolldom och spänningen i att brygga drycker som kanske har kraften att döda eller inte. Det känns bara som en spännande upplevelse. Men det är helt ouppnåeligt. På ett sätt är det förmodligen det bästa. Ibland går det inte att alltid lita på min matlagning, så mina alkemi-kunskaper skulle definitivt avskrivas. Lyckligtvis för mig låter Arcadia Fallen mig bli en pålitlig alkemist utan några problem.

Arcadia Fallen finns på Steam och Itch.io.

Spelets berättelse

Om du ofta ägnar dig åt fantasygenren i spel, kommer den ständiga kampen mellan magisk folk och människor inte att vara okänd. Även om det är oklart var denna skepsis har sitt ursprung, har den onekligen fastnat hos oss. Arcadia Fallen uppmuntrar detta. Du tar på dig rollen som en alkemist butiksbiträde. Du har få uppgifter att slutföra och de involverar vanligtvis att brygga någon form av botemedel mot den stackars själ som vandrar in i butiken. Även om du specifikt inte har någon magisk kraft, blir det definitivt en stor del av ditt liv när du går igenom berättelsen.

Innan du vet ordet av blir du ovilligt bunden till en extremt ursäktande anda. Mime är onekligen en av mina favoritkaraktärer i det här spelet. Jag kan inte säga om det är på grund av relaterbar allmän klumpighet eller deras behagliga attityd, men jag angav dem direkt som min favorit. När du återvänder till ditt hem inser du snabbt att något mörkt har ägt staden du bor i och de är ute efter att förstöra dig. Ditt huvudsakliga mål är att hålla inne de onda andarna som är ansvariga för all denna förstörelse och genom att göra det kommer du i kontakt med ett antal intressanta individer.

Uppenbarligen är Arcadia Fallen spelarberoende för historiens fortskridande. Det beror på hur du vill spela det, därav varför det finns så många uppmaningar och resultat under interaktioner. Som helhet är det definitivt något speciellt. Trots att titeln är en kliché när det gäller handlingen, är den verkligen unik. Det är något övertygande med det här spelet som fick mig att vilja upptäcka mer. Varje karaktär har en betydande anledning att vara där de är. Medan vissa bara snubblat in i situationer, utför andra sina resonemang med våld och du är ansvarig för att ta reda på varför.

Med sådana här spel brukar jag gå in med små eller inga förväntningar. Med inte mycket att göra än att luta mig tillbaka, läsa och klicka, var jag fullt beredd att spendera min tid på att känna mig ganska uttråkad. Men Arcadia Fallen var fullt utrustad och beredd att bevisa att jag hade fel. Jag blev hänförd inom den första timmen. Redo att ägna min tid åt att ta reda på vem alla jag såg är och avslöja deras bakgrund. Spelet är onekligen engagerande och kommer att få dig instängd i sitt eget lilla fantasiland innan du vet ordet av. Mellan huvudhistorien och varje karaktärs fantastiska bakgrundshistoria finns det mer än tillräckligt med innehåll för att hålla dig sysselsatt i timmar.

På grund av denna titels natur är kontrollerna, som du kan föreställa dig, väldigt grundläggande. Som jag redan nämnde är det i princip bara att läsa och klicka när det behövs. Så vem som klarar av spelet. Men varje konversation har flera resultat som är upp till spelaren. Du bestämmer själv vilken strategi du vill ta till spelet. Vare sig det är arg, nyfiken eller genuint snäll, makten ligger i dina händer.

Varje enskilt dialog alternativ som du presenteras för kommer med en liten underrubrik som förklarar vilka personlighetsdrag den har så att du inte behöver oroa dig för att råka säga något riktigt argt när du menade att det var ett skämt. Jag tyckte att det här var väldigt användbart eftersom det saktar ner dina tankar så att du kan bearbeta det du ska säga innan du säger det. Ibland kommer spelet att låta när ett stort beslut måste tas och du kommer att presenteras med två alternativ. Detta kommer att påverka ditt spelande enormt, så VÄLJ VIST.

Bli en mästare i Alkemi är inte lätt

När ditt äventyr börjar får du i uppdrag att försegla demoner med hjälp av alkemi. Detta kommer i form av ett bildpussel. Du måste matcha färgerna till den motsatta alkemimedaljongen. Det är inte så svårt, och det finns ingen tidspress, men det känns definitivt som det. I vissa scenarier kände jag att mina handflator började svettas när jag frenetiskt löste dessa pussel. De är i huvudsak rörliga venn-diagram, så de är mycket lätta att navigera.

Dessa alkemifärdigheter används också för att brygga vissa drycker som underlättar stridsrutiner. Trots att man har arbetat med minimala ingredienser till att börja med, öppnar matchande vissa symboler upp en hel värld av förundran. Från sömndrycker till huvudvärksmedel, alkemi med Elizabeth täcker verkligen allt. Du är butiksbiträde. Det skulle vara oförskämt att inte använda dessa färdigheter i dina uppdrag. Dessutom verkar din mentor imponerad av att du kan utnyttja dessa färdigheter. Och kommer ständigt att uppmuntra dig att upptäcka mer. Det behöver inte sägas att Arcadia Fallen har mer än bara dialog att klicka sig igenom. Jag tyckte inte att jag blev uttråkad. Även efter att ha tappat koll på tiden och insett att jag hade suttit framför den i timmar.

Ljud och Grafik

Arcadia Fallen antar en charmig, handritad konststil. Varje karaktär är uttrycksfull och platserna är detaljerade och färgglada. Färger spelar en stor roll i det här spelet och återspeglar hela tonen i vissa platser eller möten. Medan ditt hem i början är ljust och glad, när du förstår situationen mörknar saker dramatiskt. Oavsett om detta är avsiktligt eller inte, hjälper det definitivt fördjupningen för handlingen. Jag måste dock ge ett speciellt omnämnande till färgpaletten under trolldom. Otroliga lila nyanser och slående rosa täcker din skärm och den är helt enkelt vacker. Visst känns det magiskt.

Även om den här titeln inte innehåller mycket rörelse och förlitar sig på enbildsanimationer för att visa reaktioner och reaktioner från karaktärer. Ändå känns det fortfarande välpolerat och flytande. Allt går väldigt smidigt, oavsett om det är mellan platser eller under strid. Den överdramatiska förändringen i reaktionen från karaktärer (särskilt Mime) är underbart utförd. Det fångar perfekt äkta känslor och får skådespelarna att känna sig animerade i sin helhet trots att de faktiskt inte är det.

Varje hjälte behöver medarbetare

Dessutom förtjänar soundtracket ett betydande erkännande. När du börjar spelet, pryds du med ett otroligt catchy anime-aktigt öppningstema. Det sätter verkligen tonen för spelet. Du vet från början vad du ger dig in på. Jag kan inte låta bli att känna som om den här introduktionen återspeglar Critical Role, eftersom den har en liknande animationsstil och visuellt innehåll. Hur som helst, det får dig definitivt att pumpas upp och redo att dyka rakt in.

Hela skådespelaren berättas också, och varje karaktärs personlighet lyser definitivt igenom. Jag tycker att det är mycket lättare att umgås med karaktärer om jag kan sätta en röst till dem istället för att bara läsa ett manus. När det gäller den här titeln är röst skådespeleriet exakt vad jag skulle föreställa mig för varje karaktär. De är entusiastiska när det behövs, eller rädda eller beslutsamma. Det är fenomenalt att luta sig tillbaka och bara uppleva samtal. Typen finns självklart också att läsa. Oftast kommer röst skådespeleriet att förkorta innehållet i textrutorna. Betydande poäng läses fullt ut av röstskådespelarna. Så om du hoppar över text kommer dessa att sticka ut mer än resten så att du inte missar något viktigt.

Arcadia Fallen är ett av de spel du helt investerar din tid i, och sedan känner dig ledsen när det är över. Med mängden resultat och potentiella avslut det här spelet har, ser jag mig definitivt ta upp det gång på gång. Om du letar efter en ny version av en klassisk spelstil kan det vara just detta du letar efter.

Denna Recension är skriven av: och publiserad den 7 december 2021