2.5
/10

Aquarist – Recension

Aquarist finns på PlayStation och ska vara en trevlig och avkopplande akvariesimulator men är den det?
Skrivet av: - publiserad: 21 maj 2024

Aquarist, i sin enklaste form, är en simulator som handlar om att ta hand om havsdjur i ett akvarium. Du måste hålla jämna steg med sin hunger, temperaturen på behållaren de är i, PH-balansen, etc. Allt som fiskägare måste vara medvetna om innan de går och köper sin första fjällande vän.

Konceptet är ganska enkelt, du ska ta han om ett akvarium och få dins små vänner att överleva. Det här spelet överraskade mig, jag visste att utvecklaren var känd för – jag ska vara artig – undermåliga spel som bara är skygga för totala tillgångsflip-pengar. Men de skulle inte skicka koder till ett uttag med ett spel som är ospelbart på gränsen, eller? Säkerligen inte…

Aquarist - Recension

Texturmässigt känns ingenting bra, karaktärsmodellerna ser ut som betabyggen och krockar ofta med varandra, ”barn”-karaktären som ses på den andra nivån i kampanjen ser ut som en liten, dåligt klädd ”Hej där andra barn” förälder, och spelets övergripande layout gör det svårt att säga vad du kan och inte kan gå över.

Spelet kombinerar det mysiga spelsoundtracket och känslan av royaltykänslan tillsammans med den mer hårda simulatorkomplexiteten, men det är så dåligt packat att jag inte riktigt kunde ta mig själv att luta mig tillbaka och njuta av synen av fisken som simmar runt akvariet.

Aquarist - Recension

Även när jag ändrade saker kändes det fortfarande alldeles för känsligt. Det hjälper inte att det är uppenbart att utvecklaren inte tog någon tid att modifiera spelet för att vara mer konsolvänligt – du köper saker med en trög markör som tar evigheter att flytta runt eftersom det inte har några knappar, måste vara mycket exakt, och bara att borsta pekplattan kastar markören till hörnet av skärmen, vilket tvingar dig att flytta markören igen. Det finns också bara kvar på skärmen ibland även när du inte är på en köpmeny. Det är konstigt.

Det smärtar mig att veta att det här spelet är så subpar som det är eftersom det har idéerna om ett fantastiskt spel – det är enkelt och det kan vara oändligt.

Det här spelet handlar om fisk och inte buggar

Buggar var över hela mitt genomspel av vad jag kunde ta av det här spelet, dessa fel sträckte sig från små grafiska brister till saker som faktiskt stoppade från att slutföra spelet.

Den främsta bland buggarna var en som helt och hållet stoppade mig från att gå vidare i början av den fjärde nivån i kampanjen. Jag valde en önskad vara och den försvann bara. Jag gick dit jag var tvungen att tro att den fortfarande fanns i mitt lager, men den nödvändiga uppmaningen dök inte upp. Jag försökte ladda om spelet minst fem gånger och testade till och med en ny genomspelning, men ingenting fungerade.

Det verkliga ögonblicket jag insåg hur dåligt det här spelet faktiskt är på konsoler var så tidigt som på nivå ett. När du rengör din fars akvarium ger det massor av uppgifter att slutföra, med några av dem som överlappar menyerna för att slå på termometern, filter och allt det där. Jag var tvungen att i princip slutföra uppgifter som att släppa in fisken innan jag ens slog på termometern eftersom uppgiftsmenyn överlappade så mycket.. Jag är säker på att det är bättre på PC i den mest allmänna bemärkelsen, åtminstone på den plattformen, dess markör kan kännas mer hemma. På PlayStation gör det det bara inte.

Till råga på det, i sitt andra läge — Designer — fungerade huvudmenyknappen helt enkelt inte nio gånger av 10. Detta är det första spelet jag har spelat som tvingade mig att gå in på PlayStations instrumentpanel och stänga spelet manuellt . Det här är inte en fråga om en liten fråga, det här var något som kändes som att de helt enkelt inte testade spelet överhuvudtaget.

Aquarist - Recension

Dålig fisk, bra fisk

Den sanna ledstjärnan för hopp för det här spelet är dekorationsläget, även om det är lika otippat som kampanjen, uppvägs det åtminstone av berättelsens monotoni ”gör det här, gör det”. Jag hade lite kul att designa akvariet (särskilt efter att ha stängt av alternativet ”realistiskt”). Jag gick med en saltvattenbaserad tank med en bläckfisk, några maneter och slumpmässiga fiskar som jag tyckte såg coola ut.

Det var skönt att bara luta sig tillbaka och släppa lite tång på botten av tanken, ändra storlek på stenar och titta över listan över oceaniska varelser till mitt förfogande för att släppa i ett akvarium för att titta på min nöje.

Om det här var ett spel med early access, skulle jag förmodligen ge det lite utrymme, men Aquarist är inte i early access – det är en fullständig version på PlayStation som tar överpris för den buggy röra som det är. Det har potentialen att vara ett roligt guilty pleasure-spel, men det är fastlåst av de galna dåliga buggarna och spelstopparna. Även om den lyckas fixa de stora grejerna, lämnar den fortfarande det ooptimerade kontrollschemat, tröga markören och krockande grafik. Detta är definitionen av att sova med fiskarna, något som ingen vill göra.

Spelet testades på PlayStation 5

Denna Recension är skriven av: och publiserad den 21 maj 2024