warpip-1024x576
6.5
/10

Warpip – Recension

Det är ett av de spel som nästan tycks undvika kategorisering, med ett streck av en RTS och en smula resurshantering inkluderat.
Skrivet av: - publiserad: 21 februari 2023

Utvecklad av Skirmish Mode Games och publicerad av Daedalic Entertainment ”Warpips är vad som skulle hända om ett klassiskt strategispel och ett dragkampsspel hade en baby gjord av tankar och napalm” och till var rättvis, jag kan inte komma på ett bättre sätt att beskriva det.

Warpips presenteras i retrostil, bara för en förändring. Grafiken är pixlad, nästan 8-bitars som den ser ut, medan soldaterna som vi kan använda egentligen är bara söta små högar med pixlar. Bakgrunderna till nivåerna är ganska välritade, om än lite statiska, och sammantaget verkar presentationen fungera ganska bra.

Dessa vibbar rullar till ljudet också, med massor av skott närvarande, som matchar de olika smakerna, tillsammans med en mängd olika explosioner som kastas in. Utöver det finns det inte mycket mer att rapportera, förutom små sirener som ljuder när du är under attack och så vidare. Presentationen är definitivt minimalistisk, och även om handlingen verkar vara snabb och rasande, är resten av hur Warpips visar sig ganska avslappnad.

Berättelse? Tja, det finns en, du kommer att bli lättad över att höra! Det verkar som om en grupp militära företag har bestämt sig för att slå sig samman och invadera det fredsälskande landet Piplonia. Uppenbarligen kan vi inte låta det här stå sig, och därför måste vi samla landets knappa resurser och försöka slå ut dessa inkräktare på örat. Warpips utspelar sig över en serie öar, och vi måste erövra varje ö, sektor för sektor, tills vi når slutlig seger.

Med scenen inställd och berättelsen spikad är det förmodligen bäst att titta på hur spelet utspelar sig. Ärligt talat, det är ganska svårt att beskriva.

I grund och botten väljer jag var vi ska slåss först av allt, bland urvalet av nivåer på kartan. Nu finns det något att tänka på här, lite strategi om du så vill. Du förstår, när du slutför en nivå kan du få bonusenheter tilldelade dig, men varje gång du avslutar och besegrar en nivå blir fiendens armé starkare. Det betyder att det finns en balans att hitta mellan att få tillräckligt med enheter för att göra din armé stark, och att inte spendera för lång tid på att stöka så fienden är överväldigande i slutet.

När du har bestämt dig för var du ska starta din kampanj, måste du sedan välja de enheter som du tar in i fältet. Varje enhet har en kostnad förknippad med den när den kommer in på slagfältet, medan vissa enheter inte kan skapas förrän en timer har gått ner, så det är värt att lära känna de olika enheterna. Till exempel, ditt grundläggande infanteri kallas Warpip, och de kostar $25 att spawna in. Andra soldater blir dyrare; stridsvagnar och flygplan är ännu fler. Det finns också en övre gräns för antalet enheter som du kan ha på slagfältet när som helst. Som tur är, när du besegrar fiendens enheter, vinner du EXP, och detta kan spenderas på en mängd olika sätt. Du kan trycka på X för att höja nivån på dina enheter, du kan trycka på Y för att ändra EXP till kontanter, så att du kan köpa fler enheter, och slutligen kan du trycka på B för att öka antalet enheter du kan ha på fältet. Det finns ett val att göra på alla nivåer – kan du nå framgång med en armé av lågnivåsoldater, eller är det bättre att höja deras nivå för att göra dem mer effektiva?

När enheterna väl har skapats springer de mot fiendens bas, vilket är ditt slutmål. Det finns lite kontroll som du kan utöva över dina små killar, men bara en liten mängd. I grund och botten, när dina soldater utför sina ärenden, dödar onda och så vidare, fylls en bar, som låter dig beordra dina soldater att ta skydd, öka deras noggrannhet eller ge dem upp, och de kommer att rusa ner på fältet och skjuta snabbare. Intressant nog är ribban uttömd vilken väg du än väljer att gå, så att välja när du ska använda ribban är en intressant taktik att vänja sig vid. Förutom det rusar trupperna handlöst, in i minfält, in i fiendens eld – de bryr sig inte. Att balansera leken av soldater med förhållandena på slagfältet är en mycket knepig uppgift.

Warpips fungerar dock bra och i stort sett det enda jag inte gillar med spelet är den rena dumheten som är din soldat-AI. Med Warpips som nästan vill vara en RTS är den direkta kontrollen av dina enheter i stor utsträckning ur dina händer. Det finns inget värre än att använda ett gäng Warpips för att ta sig till fiendens bas, och sedan se dem slingra sig rakt in i ett minfält och bli sprängda i spillror. Om du åtminstone kunde ge dem en waypoint för att försöka undvika farorna skulle det ge dig en chans att slåss, men tyvärr är detta omöjligt.

På det hela taget, med olika nivåer varje gång du spelar, och procedur generering på plats, bör dina körningar i Warpips aldrig kännas likadana och det betyder att livslängden är där.

Jag vill inte prata för mycket om Warpips. Detta är ett miniatyr och måttligt originellt spel som är ett ok spel. En originalvariant på ett gammalt tema som fungerar till dom flesta datorer och kräver ingen kraftfull dator för att köras.

Denna Recension är skriven av: och publiserad den 21 februari 2023