sun-haven
5.5
/10

Sun Haven – Recension

Välkommen till Sun Haven staden välkomnar alla från vilken bakgrund som helst. Koppla av medan du odlar och skapar nya vänskapsband med stadens invånare. Eller så kanske du vill gå på upptäcktsfärd, ge dig ut på äventyr för att slåss mot monster samtidigt som du samlar belöningar.
Skrivet av: - publiserad: 28 mars 2023

Sun Haven är en slice-of-life-simulator med jordbruk, strid, byggande, hantverk, relationer, flera raser och ett utjämningssystem, som fungerar som ett mjukt RPG-element. Den innehåller en multiplayer som kan spelas av upp till åtta spelare tillsammans. Staden har en berättelseutveckling med många butiker och NPC:er uppsatta runt staden att interagera med.

Du kommer att mötas av en guide som hjälper dig att bosätta dig när du kommer in i staden. Du får en ganska stor area att odla efter eget tycke. Att kunna placera ditt hus var du vill inom landet och behöver rensa bort skräp för allt annat du vill lägga till. Härifrån kommer några uppdrag att ges för att sätta berättelsen om spelet och sedan kunna göra vad du vill. Det finns inget behov av att fortsätta med huvuduppdraget förrän du är redo, men vissa saker kommer att vara låsta tills du är klar. Men du kan fortfarande helt utforska saker som gruvan, skogsområden, större delen av staden, NPC-uppdrag, fiske, jordbruk och att tjäna pengar. Det finns inte för mycket av en gräns för vad man ska göra. Den har en typisk avslappnad simulatorkänsla, avkopplande och rolig.

Det finns flera saker du kan fokusera på när du börjar din resa. Jordbruket tar mycket mark, men ju mer du ger desto mer kan du sälja eller använda. Olika grödor säljs för mer, men vissa grödor kan användas för att göra mat. Dessa livsmedel har olika användningsområden, som att ge dig mer mana, hälsa, permanenta uppgraderingar eller att användas för presenter som vissa NPC:er kommer att älska. Andra resurser kommer från husdjur du kan ta hand om som kan köpas från en NPC. Mat är nödvändigt om du ständigt är i strid och tar skada eller behöver använda besvärjelser som kräver mana. Därefter har vi gruvan. Gruvan låter dig samla olika malmer, ädelstenar och stenar som behövs för att uppgradera och bygga rustningar, bostäder eller ekonomisk vinst. För att uppgradera dina verktyg så att de fungerar bättre måste du ge dig djupare in i gruvorna för bättre malm. Dessa uppgraderade verktyg hjälper till att försvara eller hjälpa runt gården, vilket gör saker snabbare. Även om att utforska kan vara många saker, som att hitta vild frukt, bryta krukor för godsaker eller hitta skatter, ger det dig också en mängd olika förmågor att ta dig till vissa platser och röra dig snabbare i området.

Till sist har vi striden. Du kan välja att använda några olika saker, vissa mer lönsamma än andra. Svärd är din närstrid, pilbågar för avstånd och magi för avstånd eller AoE. Svärdets skada är baserad på metallens kvalitet, medan avståndsskada kan variera mellan hur många poäng du lägger i färdigheten. Magi är där det börjar bli osäkert. Även om det finns sätt att få mer mana med tiden från färdighetsträdet och använda vissa livsmedel eller föremål, är många av besvärjelserna inte byggda för strid utan för allmänna ändamål. Som att röja stenar, skaffa platser eller jordbruk. De är ganska dyra att använda, vilket gör det till en växling mellan att spamma mat för att få tillbaka mana efter en period eller två.

Sun Haven har utmärkt detaljerad pixelkonst med mer regelbundna detaljer i karaktärens dialogavatar. Även om inte alla NPC:er för närvarande har en avatar, har de flesta av huvudkaraktärerna eller de du kan romantik. Den blandar subtil medeltida fantasi inom världen där olika raser lever tillsammans. Soundtracks varierar mellan husen och ger en ton för varje karaktär. Samtidigt som du väljer vilken du vill höra i ditt eget hem med olika alternativ. Effekterna för förmågor och vissa världsaspekter är snyggt gjorda.

Utan att förstöra historien kretsar den kring magi och väktare av olika världar som omger varandra, och saker börjar hända när du anländer. Med hjälp av några vänner och dig själv kommer du att kunna lista ut vad som händer för att hjälpa. Det kommer också att kopplas till de övergripande valen och hur du interagerar med NPC:er. En sak som kommer till kort är dialogalternativen; vissa är uppenbart bara ett trevligt och elak alternativ. Det är lite för förenklat för något som känns som att det vill skapa en berättelse med en så fin värld och olika interaktioner du kan göra i spelet. Med alla dessa tillägg för att få det att kännas mer än bara en enkel gårdsimulator, skulle det vara trevligt att se en mer omfattande bakgrund av karaktärerna du kan interagera med. Alla du har att göra med känns ytliga.

Förutom några buggar inom multiplayern som är mycket osäker. Många problem kommer där det gör det nästan omöjligt att spela med andra för närvarande. Det uppstår också problem med själva skill tree (färdighetsträdet). Även om det tillför lite till spelet, känns de nu malplacerade med liten inverkan eller anledning. Även om det är trevligt att ha minimala uppgraderingar som kan byggas upp om du skulle spela timmar åt gången, känns de inte rätt för de olika färdigheter du kan välja. Det är ett passivt belöningssystem som inte känns helt rätt. Några andra saker inkluderar rörelsen som känns lite stel, uppdrag med fruktansvärd information om vad man ska göra, konstig mekanik i gruvdrift, fiske och strid som ökar speltiden, och tiden mellan hantverk eller världssituationer verkar avstängd. Även om det erbjuder ganska mycket som folk förmodligen vill ha i den här typen av spelgenre, mycket anpassning till karaktär, bostäder, husdjur, fästen, allt annat ligger bara lite bakom. Speciellt karaktären du spelar. Du får superunika beskrivningar av raser att välja mellan, men de har liten inverkan eller ens anledning att använda dem förutom kosmetiskt. Till och med var och en har liten anpassning till karaktärens utseende som en ras.

Det här är ett ganska bra spel för vad det är. De flesta kommer förmodligen att jämföra det med Stardew Valley men med en starkare betoning på magi och berättelse, med en anständig mängd lopp du kan välja mellan (det var en välkommen överraskning) samt klasser som ger sina egna bonusstarter, ingen av som är ras- eller könslåsta.

Även om det har många saker till sin fördel, har det några påfallande problem som verkligen, VERKLIGEN måste åtgärdas.

Först och främst: Ohoppningsbara mellansekvenser. Oavsett hur många gånger du har spelat upp ett scenario måste du vänta på att mellansekvenser ska spelas upp, dialog du redan känner till att marschera över skärmen. Det här spelet kretsar kring att maximera tiden du spenderar på att göra saker (om det är din önskan), så varje ögonblick som slösas bort på något du har sett många gånger tidigare kan bli frustrerande. Kanske är detta för att försöka hålla saker synkroniserade i multiplayer, men det skulle ärligt talat inte vara särskilt meningsfullt utanför vissa scener där alla spelare kan vara inblandade som med vissa ”boss”-strider.

Laddningstider: Det här är inte ett så stort spel. Det kan vara ungefär 9 spelningar eller så, men behöver du verkligen ha en laddningsskärm så ofta? Skulle det ha varit omöjligt att koppla ihop några av dessa områden mer flytande eller sömlöst? Det finns flera områden som är nästan lika stora som spelarfönstret och de kräver fortfarande ungefär samma mängd laddningstid som om du skulle in i huvudstaden, som är många gånger större. Det här är inte ett datorproblem, jag kan köra spel som ARK på ganska höga grafikkvaliteter och det här är inte i närheten av en match för den resurssvinen.

På tal om långsamhet: Din karaktär rör sig som en handikappad morförälder, även efter att du har låst upp alla prestationer och förmågor för rörelseförbättring. Ja, du kan göra mat för att öka din rörelsehastighet, men det gör att du har varit fruktansvärt trög under mer än 2-4 timmars spelande med en standardförbättring från Horribly Sluggish till Overburdened Shuffling, samt minskande avkastning på mat som ökar din fart. Återigen, det här är ett spel som begränsar din tid, och även om du kan göra massor av saker med den hastighet och tid du har känns det som att traska i onödan och verkar bara handla om att skapa konstgjorda svårigheter med hur lång tid saker tar.

Nu, som du kanske har märkt, är jag lite otålig med saker, men i ett spel om lös tidshantering kan sådana saker leda till konstant frustration. Vissa människor kanske tycker om att sätta upp rutter som använder den bästa tidshanteringen för att få saker gjorda, och fantastiskt för dem! Personligen tror jag att allt går väldigt långsamt för den typ av spel det är.

Trots mina klagomål gillar jag spelet och skulle rekommendera det till dem som spelar och gillar Stardew Valley, Harvest Moon, Rune Factory och andra liknande spel.

Denna Recension är skriven av: och publiserad den 28 mars 2023