Luigi's Mansion 2 HD
7
/10

Luigi’s Mansion 2 HD – Recension

Som alltid är Marios bror rädd, men den här remastern hemsöks av spöket av sin mycket bättre uppföljare
Skrivet av: - publiserad: 17 september 2024

Trots att han startade Nintendos fjärde generations konsol med en huvudroll i Luigi’s Mansion på GameCube, kändes Luigis uppföljare alltid lite förvisad. Han nedgraderades till den handhållna plattformen, men det var inte för att han levererade ett dåligt spel. Tv-spelet tidigare känt som Dark Moon har alltid haft ett positivt rykte, men efter succén med Luigi’s Mansion 3 på Switch kändes det som att del två missade sin tid att skina. Tack och lov har Nintendo och Next Level Games tagit det till konsolen, och även om det inte är utan dess tidigare-a-3DS-spels egenheter, finns det ingen anledning att hoppa över det här inlägget i trilogin.

Luigi's Mansion 2 HD

Luigi’s Mansion 2 HD ser bra ut, men jämfört med de senaste Nintendo Switch-uppgraderingarna som Metroid Prime och Paper Mario: The Thousand-Year Door, saknas det visuella. Spelet har jämnats ut och ser skarpt ut, men det här är inget översyn. Ljussättningen och effekterna är överflödiga, men animationen (som alltid har varit en Luigi’s Mansion-höjdpunkt) förblir exceptionell. Att se Luigi krypa ihop och skaka när han smyger omkring och blir överraskad av spöken är alltid underhållande och effektivt.

Att gå runt och suga upp spöken, spindelväv och pengar är en enkel fröjd, även om jag aldrig varit helt bekväm med kontrollerna. Att utforska är också ofta smart och charmigt. Trappor förvandlas till ramper, korridorer förvandlas till löpande band och rum förskjuts och växer oväntat. Vart och ett av husen känns som att du är på väg in i en ny Haunted Mansion Disney-resa, och jag uppskattar att de var och en har sin egen distinkta stil och teman.

Luigi's Mansion 2 HD

Där spelet påminner det mesta om dess tidigare plattform är i dess fart – eller bristen därav. Luigi’s Mansion: Dark Moon designades för att spelas i korta sprintar, så du blir ofta ”pixlad” ut ur en herrgård innan du har utforskat den till fullo. Jag ville ofta göra mer innan jag lämnade eller bara stanna i byggnaden för att nå nästa stora mål, men det valet är inte upp till spelaren.

Dessutom, så söt som Polterpup är, gillade jag inte uppdragen där jag var tvungen att spåra honom. Var och en av herrgårdarna är labyrintiska till sin design, och att försöka springa genom dem i en slingrande stig för att hitta hunden är inte lika roligt som att ta en lugn promenad, lösa pussel och hoppa i luften när ett spöke dyker upp från ingenstans. .

Luigi's Mansion 2 HD

Online multiplayer ScareScraper-läget återvänder men måste låsas upp genom vanligt spel, vilket är irriterande. Jag förstår att man uppmuntrar spelaren att lära sig repen innan man hoppar online, men det är ett onödigt hinder när man försöker repa in vänner. Utanför den frustrationen är dock läget roligt, och dina framsteg matas in i dina uppgraderingar över hela spelet. Det får dig att känna att du arbetar mot ett unikt mål oavsett var du jagar spöken. Att arbeta tillsammans som olika Luigis i olika Mansions är högt tempo och precis lagom intensivt. Vanligtvis känner jag ingen skam över att ignorera sådana här lägen i jämförbara spel, men jag är glad att jag tillbringade tid med det här.

Jag är ett stort 3DS-fan, men jag är tacksam över att ha Luigi’s Mansion 2 på Switch. Att släppa Dark Moon-undertexten och ge den ett nummer känns också som ett specifikt val för att se till att detta spel är fullt erkänt som en del av Luigi’s Mansion-kanonen, vilket det fullt ut förtjänar att vara. Denna HD-version är inte en radikal återuppfinning av det handhållna spelet, men det är en väl genomförd port av en upplevelse som alltid förtjänade lite mer.

Spelet testades på Nintendo Switch

Denna Recension är skriven av: och publiserad den 17 september 2024