LAND OF THE VIKINGS
7
/10

Land of the Vikings – Recension

Om du har några timmar att spendera kommer Land of the Vikings att ge dig en möjlighet att njuta av att skapa en bosättning och se den växa..
Skrivet av: - publiserad: 16 januari 2024

Land of the Vikings är ett simspelet för överlevnadskoloni från utvecklaren Laps Games och utgivaren Iceberg Interactive. Om du någonsin har velat ta kontroll över en liten by och förvandla den till en livlig, blomstrande stad trots svårigheterna och hindren, är detta spelet för dig.

Det finns en miljon saker du behöver ha i förgrunden hela tiden: hur mycket resurser du har, om alla har ett hus att bo i, kommer dina matreserver att hålla när vintern slår till etc. Naturligtvis, helt enkelt att ha tillräckligt för att överleva är inte tillräckligt bra eftersom dina medborgare inte bara vill kämpa med det absoluta minimum. Vikingarna vill att deras hus ska vara varma under vintern, att byn ska vara ljus under natten, att snygga kläder ska finnas tillgängliga hela tiden och så mycket mer.

Trots att du har börjat smått och ganska obetydligt, kan och kommer din by sannolikt snabbt att expandera både i storlek och de tillgängliga möjligheter.

Land of the Vikings erbjuder spelare två distinkta spellägen: Freeplay och Immersive Mode. Som kommer från namnet låter Freeplay dig utforska och bygga utan gränser. Från en liten by till en välmående stad, allt i din egen takt och med dina egna mål i åtanke.

Uppslukningsläget är till för att hjälpa de nystartade Jarls som är nya i spelet eller genren i stort. I det här läget kommer spelet att erbjuda dig en handledning (som inte presenterar eller förklarar mekaniken särskilt bra, visserligen) och introducerar ett antal mål för att säkerställa att din by fortsätter att blomstra.

Men om du förväntade dig en detaljerad berättelsedriven kampanj som något av Northgard, kan du bli besviken. Land of the Vikings innehåller egentligen inte en historia i sig så mycket som ett antal uppgifter att uppfylla och numeriska mål att uppfylla medan din by växer.

Oavsett vilket läge du väljer så börjar spelet långsamt, litet och ödmjukt med bara några hyddor och en handfull bybor mitt i ingenstans. Det är upp till dig att se till att ditt folk har tillräckligt med resurser, vare sig det är mat eller byggmaterial, och för att göra det måste du ta kontrollen i dina egna händer. Till skillnad från många andra överlevnadssimmar eller chefer för kolonier/stadsbyggnader där ute, i Land of the Vikings tilldelar du manuellt dina bybor att göra dina bud som att hugga ner träd, gruva, arbeta i vissa byggnader, gård och mycket mer.

Spelet har paus, 2x, 8x och 12x hastighet för att säkerställa att du aldrig behöver vänta för länge på nya utvecklingar som att slutföra konstruktioner, evenemang och mer. Det är särskilt användbart i det tidiga spelet när din by ännu inte fungerar som en väloljad maskin och du ännu inte har ett dussin lager fyllda med olika resurser.

När du tilldelar bybor jobb, kanske du vill titta på deras egenskaper. Ingen bybor är den andra lik, vissa är snabba, vissa är starka, andra är ändå smarta. Och denna statistik påverkar hur väl de kommer att kunna utföra vissa jobb. Med tiden kommer befolkningen i din by att växa tack vare de nya bosättarna såväl som familjer som startats av de befintliga byborna. Å andra sidan dör byborna också, vilket får spelaren att alltid vara vaksam för att se till att alla byggnader fungerar som avsett.

När det kommer till den övergripande spelprocessen använder Land of the Vikings den urgamla formeln för överlevnadssim-genren. Hus? Det finns några nivåer att välja mellan, med de bättre upplåsta när du spelar igenom spelet. För att se till att din by växer och att människorna förblir nöjda måste du vara på topp med att alltid ha tillräckligt med bostäder för dina undersåtar.

Byn har tillgång till ett antal samlingsbyggnader och ett allt större antal produktionsbyggnader, vilket gör det möjligt för spelare att bygga olika produktionskedjor, från kläder till öl och vapen och allt däremellan – förutsatt att du har tillräckligt med utrymme i dina lager och marknadsplatser för att lagra varorna.

Dekorationerna erbjuder ett intressant sätt att krydda din by. Vissa dekorationer gör inte bara dina bybor glada (särskilt om du lyckas hålla din by ljus på natten), utan de ökar också det tillgängliga utrymmet i de tidigare nämnda lagerlokalerna och marknadsplatserna. Att omge dem med vagnar, lådor och kistor ger omedelbart byggnaderna en mer livlig, jordnära look.

Spelet innehåller också handel via fartyg samt olika räder, men det kommer med en intressant varning. I Land of the Vikings verkar silver och guld egentligen inte tjäna så mycket av ett syfte. Du betalar inte dina bybor, många byggnader kräver inte pengar och behöver helt enkelt tillräckligt med resurser, så ganska snart kommer du att simma i silver som egentligen bara spenderas på vägar och evenemang. Vid denna tidpunkt lägger handel bara högar till den redan befintliga statskassan. Och raids låser upp alldeles för sent för att ge något av betydelse förutom en extra spelkrok.

Det tidiga spelet börjar långsamt, men mitt i spelet har ett intressant flöde där du som spelare har precis tillräckligt med handlingskraft för att hålla dig sysselsatt genom att manuellt fylla byggnader, beordra dina nybyggare att odla, hugga ved och samla sten. Det känns likt många andra kolonisimmar och ändå tillräckligt annorlunda på grund av Land of Vikings extrafunktioner som bybornas statistik.

Men kom sent i spelet och det här snurrandet på den vanliga hanteringen försvinner när du får låsa upp den automatiska tilldelningen, jordbruk och mer, vilket gör Land of Vikings tillbaka till en grundläggande och generisk sim. Och ändå fungerar inte autotilldelningen där den skulle ha varit mest användbar, som att skicka ut handelsfartyg eller reparera dina fiskebåtar.

The Tree of Life, spelets version av teknikutvecklingsträdet, är fyllt med både intressanta val som nya byggnader och teknik som du kommer att sträva efter att låsa upp, såväl som vadderade noder som bybornas ökade hastighet på vägarna.

Om du har några timmar att spendera kommer Land of the Vikings att ge dig en möjlighet att njuta av att skapa en bosättning och se den växa, samtidigt som du lägger till små detaljer som gör den till din. Men spelet känns som att det inte vet vad det vill prioritera och hur det ska gå till, vilket lämnar en konstig eftersmak.

Bybornas statistik finns helt enkelt där och inget annat att säga om det. Spelets manuella tillvägagångssätt känns i sin tur som en artificiell avmattning av progressionen till en viss punkt istället för en faktisk funktion.

Det finns ett antal resurser att ta itu med, från sten och trä till örter och kött och skapade färdiga produkter som sköldar, kläder, rustningar, öl, bröd, etc. men du kan inte enkelt kontrollera deras status. Dessutom kan dina byggare ha ett verkligt problem med att överföra resurser från ett lager till ett annat eller till en byggd byggnad, vilket gör att du undrar varför du har så mycket trä men konstruktionen kommer inte att starta på grund av bristen på det på själva platsen.

Vissa föremål tjänar också bara ett mycket specifikt syfte. Till exempel är öl något dina sjömän tar med sig på sina resor, samtidigt är rustningar och vapen endast avsedda för dina krigare. Du kan inte byta bort dem eller använda dem på något annat sätt.

Allt som allt introducerade Land of the Vikings preliminärt några lovande funktioner, men lämnade dem bakom sig för att vara som alla andra under solen.

Om du har några timmar att spendera kommer Land of the Vikings att ge dig en möjlighet att njuta av att skapa en bosättning och se den växa, samtidigt som du lägger till små detaljer som gör den till din. Spelet prioriterar dock inte sina egna unika egenskaper, utan upprätthåller istället genrens urgamla formel.

Denna Recension är skriven av: och publiserad den 16 januari 2024