Food Truck Simulator
3.5
/10

Food Truck Simulator – Recension

Buggar och mödosam, att köra denna låtsas cateringbil känns för mycket som hårt arbete
Skrivet av: - publiserad: 4 juni 2024

Det finns få saker som är mer frustrerande än att spela ett trasigt spel, kanske bara spela ett trasigt spel med en lovande premiss. Food Truck Simulator, bara från titeln, verkar som om det borde bli ett upplopp. Andra titlar med matlagningstema som Overcooked, eller den långvariga Cooking Mama-serien, har en anda i högt tempo, underskuren med enfald eller charm. Food Truck Simulator har dock en märkligt tung ton, innan den ens presenterar med tekniska problem.

Huvudperson ärver den titulära matbilen efter sin fars död och får vägledning av en nästan modersfigur som heter Carol, som talar om dig genom en lång och humorlös introduktion. Tillsammans med den realistiska grafiken – som hade potential att vara imponerande – är det lite som att köra en hamburgerbil i någon namnlös drag av Grand Theft Autos Los Santos. Körningen av lastbilen från plats till plats är ostadig och ibland krånglar det.

Food Truck Simulator - Recension

Matlagningen är mycket procedurmässig, men inte tillfredsställande, den första persons hamburgare, pizza, sushi montering är slarvig. Det finns inte bara ingredienshantering att ta hänsyn till, det finns utgångsdatum och förvaringslösningar. Det finns temperaturproblem att ta hänsyn till. Allt detta kunde ha lett till förtjusande kaos, men istället känns allt ansträngt och trögt. Nu, utan tvekan, eftersom detta inte är ett verk av förtjusande eskapism utan en realistisk simulator, kan de frustrerande rörelseproblemen betraktas som en del av utmaningen. Men det måste verkligen kännas som lek istället för arbete – och däri ligger risken med den verkliga simulatorn. För att vara effektiv måste simulering fånga både glädje och frustration.

Maten du kämpar för att sätta ihop bör vara belöningen för denna kinkiga, långsamma procedur – men det ser inte utsökt ut. Lastbilsinredningen där du arbetar under de första delarna av spelet är inte bara skraplig och i behov av en liten förbättring, den är mörk och deprimerande, förstärkt av det bistra berättandet. En del av detta mörker kan tillskrivas det faktum att jag inte hade någon aning om att det fanns en ljusströmbrytare som skulle slås på inne i lastbilen, och inte heller den välvilliga Carol uppmanade mig att göra det, medan jag var fixerad vid att försöka skära tomater som höll på att försvinna ur mitt grepp och blixtrade till ingenting.

Det finns ett potentiellt djup här, förvisso en äldre food truck-ägare med en lokal rival, kampen för framgång, passionen för mat – men allt faller platt. Alla dessa designingredienser har använts framgångsrikt i titlar som Power Wash Simulator och Gas Station Simulator – men de här spelen visade att det finns mer med en jobbsimulering än en galen premiss och en mekaniker som går upp i nivå.

Med lite mer tid i optimering framför allt till PlayStation så skulle spelet vara lite bätter. Tyvärr, i sin nuvarande form, kommer det säkert att få spelarna att känna sig lite sjuka istället.

Den mest hjärtskärande delen av Food Truck Simulator är att kärnspelet är solidt, men grunden de lägger den på är byggd av Saltines. Jag känner att jag kunde sticka fingret i varje öppning i spelet och komma på en annan sjukdom varje gång. Det är ruttet.

Mycket av det skulle kunna fixas. En del av det kan fixas med den första patchen, och jag övervägde till och med att skjuta upp den här recensionen för att se om saker och ting förbättrades. Men jag snubblade över så många problem att jag inte kan förstå en lapp som tar upp det till snus. Under mitt spelande kom jag på mig själv att tänka på möjlig DLC ​​som lägger till mexikansk mat och bakverk. När jag äntligen fick nog och gick därifrån var det enda jag ville ha en spelbar upplevelse. Den här kycklingen är fortfarande rosa i mitten.

Spelet testades på PlayStation 5

Denna Recension är skriven av: och publiserad den 4 juni 2024