5
/10

Framgångsrika 3D-karaktärsplattformare behöver tre saker: sympatiska eller relatable karaktärer, bra nivå design och snäva kontroller. Woodle Tree 2: Worlds har ingen av dessa saker och bygger på originalets rykte för att vara en helt nedslående upplevelse.

Du spelar som en fyrkantig ekollon (tycker jag) som bär ett blad och du måste hoppa runt en serie färgade block som samlar frukt av skäl som inte förklaras. Ekollonet gör lite pipande ljud ibland, men förbi det har det ingen riktig karaktär. Det finns ingen indikation på några karaktärsdrag och detta gör Woodle Tree 2 riktigt ganska intetsägande att spela. Jag har ingen koppling till denna karaktär eller denna värld.

Världen i sig är lite av en röra: en serie olika färgade block staplade ovanpå varandra dåligt. Jag tyckte att det var möjligt att fästa mig på platser där två kvarter gick för att klättra till platser som jag inte skulle vara. Det finns några små varelser som ockuperar denna värld, och några av dem är aggressiva, även om det här kan vara mycket hit-and-miss om vad som faktiskt kommer att döda dig, eftersom det inte finns någon feedback om när du har träffats eller hur mycket skada du faktiskt kan ta.

Det finns en tydlig brist på information som ges till spelaren i Woodle Tree 2 vilket gör plattformen mycket överväldigande. Det mesta av spelets mekanik handleds av bilder som ligger i världens väggar nära där de kan vara användbara, men ofta mycket efter att de först skulle vara användbara. Hopphandledningen visas efter den första uppsättningen hopp! Hoppning är väldigt inkonsekvent, med avståndet som sträcks varierar vilt.

Det finns en glidmekaniker som hjälper dig att resa längre, men ofta är problemet inte längre och det är de kortare hopp som ger problem. Jag tittade vanligtvis i skuggan av karaktären för att veta var jag hoppade, men du har väldigt lite kontroll över vart du ska och kamerakontrollerna är så dåliga att kunna se skuggan konsekvent skulle vara ett mirakel. Inget av detta får hjälp av de tekniska problemen Woodle Tree 2 har.

För ett spel som inte skulle se fel ut bland Nintendo 64-titlarna, kan det inte hålla en konsekvent framrate. I menyn finns det tre förinställningar men att växla mellan dem verkar inte göra någonting alls, och spelet sjunker gärna till en eller två bilder per sekund varannan minut. Det verkar också kunna åsidosätta kontrollerinställningar, eftersom det ignorerade min Steam-controllerns återindibla nyckelalternativ för att hålla menyn på A-knappen, trots att uppmaningarna i spelet tyder på att detta var hopp.

Woodle Tree 2: Worlds är inte särskilt bra, och även om min erfarenhet av det försvagades av de tekniska frågor som finns närvarande, tvivlar jag på att det skulle vara mycket bättre om det fungerade bra.

Spelet är tråkigt: det finns inget att dra in för att fortsätta spela det, och för det mesta fick det mig att inte vilja spela det. Det enda som det gör är att leva upp till sin föregångares arv att vara en svår att kontrollera teknisk röra, men det hjälper inte att sälja många exemplar.

En recensionskopia till Steam av titeln tillhandahölls av utgivaren för recensions ändamål

5 / 10 Recensent

/ 10