5.5
/10

WitchSpring3 Re: Fine – utvecklades ursprungligen av Kiwi Walks som ett mobilspel och publicerades ursprungligen i Sydkorea av Clouded Leopard Entertainment. Nu ser WitchSpring3 Re: Fine nu bredare utgåvor globalt på Nintendo Switch tack vare ININ Games.

Berättelse följer Eirudy, en vithårig häxa som lever åtskild från världen. Hennes enda följeslagare är hennes förtrollade marionetter, som Eirudy försöker ge talförmåga till. Men Eriudys värld vänds upp och ner när hon hittar soldater i sin tysta skog. Saker och ting blir bara mer trassliga när Eirudy träffar en ung man som öppnar hela hennes värld.

WitchSpring3 Re: Fine är byggd som en unik rollspel, men ärligt talat är det inte det. Faktum är att jag skulle säga WitchSpring3 Re: Fine påminde mig lite om Rune Factory och äldre Atelier -titlar, som Atelier Annie på Nintendo DS. Jag blev också påmind om Final Fantasy, men jag tror att det kanske inte är rättvist när det gäller WitchSpring3 Re: Fine, och kan vara för lätt att jämföra. Det som utmärker spelet är dess Magic Circle -system, som finns i två varianter: Main Magic Circles och Supporting Magic Circles. Den förra bestämmer elementet och styrkan, medan den senare erbjuder buffs som förändrar själva magin. Även om det var lite knepigt att förstå till en början, fann jag med lite läsning och lite uppmärksamhet att jag förstod systemet tillräckligt bra.

Ändå har spelet en känsla av många fantasy -RPG -spel, som drar på elementär magi, genertypiska odjur och liknande för att skapa en värld som Eirudy lever i. Det turbaserade stridsystemet är tillräckligt bekant för att spelare på alla nivåer enkelt kan anpassa sig till det utan att det är för svårt. I grund och botten, om du någonsin har spelat eller sett någon spela en JRPG, kommer du att fatta hur detta spelet fungerar. Det finns också en del materialinsamling som du kommer att göra, vilket påminde mig om Atelier-serien, där materialinsamling är nyckeln till att skapa olika saker.

Faktum är att insamling är din första uppgift i spelet, liksom många vanliga RPG -mekaniker som hjälper dig att vänja dig vid denna värld. Detta blir definitivt uppenbart i stridsystemet i spelet. Strider är turbaserade: spelare. I fallet Eirudy är detta en kombination av magi och svärdspel, där båda blandas för magiska svep mot fiender. Men för det mesta kommer allt som finns här att vara bekant för de flesta spelare som tar denna titel.

WitchSpring3 Re: Fine också nämnd som en fristående titel i WitchSpring-universum, och i stort sett är det ganska sant. Jag kände att jag kunde komma in i WitchSpring -universum i detta spel utan förkunskaper. Det är inte alltid perfekt, men du kan i stort hand vifta bort förvirring eller helt enkelt luta dig mot tidigare JRPG -inställningar för personliga förklaringar. Det finns vissa tillfällen där du måste vara uppmärksam, men för det mesta lagras allt i din in-game Journal, vilket hjälper dig att hålla reda på historien i stort. Dessutom får du bra utbildning direkt.

Spelet har flera språk med ett japanskt dubbelspår. Det betyder att spelare som väljer från ett av spelets fem språk – japanska, koreanska, förenklade och traditionella kinesiska och engelska. Men spelare kommer också att kunna njuta av koreansk röstspel, vilket jag personligen tycker får Eirudy att lysa lite mer. Det är också synd eftersom Eirudys japanska röstskådespelare, Marika Kouna, har gjort massor av populära röster från anime och videospel.

Jag rekommenderar att du spelar det här spelet med de koreanska röstaktörerna istället. Jag måste ge Eirudys koreanska röstskådespelare mycket kredit: hon förmedlade verkligen mycket nyanser i Eirudys röst, vilket kändes lite förvirrat i den japanska framträdandet av hennes karaktär. Det piggar upp Eirudy och ger henne lite smak, även om hon fortfarande är högtidlig. Jag rekommenderar också att balansera röstskådespelaren så snart du kan eftersom de är lite svåra att höra under den blomstrande BGM. Tyvärr får du inte justera det förrän du har tillgång till spelmenyn, liksom alla alternativ.

På tal om Eirudy, initialt Nameless Witch, tyckte jag att hon är intressant. Ibland gillade jag henne, men för det mesta var jag inte särskilt charmad av henne. Och medan jag älskar hennes over-the-top outfit, älskar det faktum att hon använder ett svärd och magi, och tycker att konceptet med en häxa som arbetar med dockor är ganska snyggt, hon kände sig ofta lite intetsägande, även mitt i karaktärstillväxt . Jag kanske är lite hård mot hennes karaktär.

Grafiskt sett ser spelet ut som ett dockhus och känns som om du spelar på låtsas på ett sätt. Allt är i chibi-miniatyr med en storybook-känsla. Spelet vänder sig till fantastiska illustrerade stillbilder för karaktärsstunder. Båda stilarna ger spelet en magisk atmosfär, vilket passar för en historia om en häxa. Jag är särskilt förtjust i Eirudys mycket magiska dräkt: den har den där fantastiska häxkänslan!

Som sagt, WitchSpring3 Re: Fine ser också ut som att den hör hemma på en smartphone, inte Nintendo Switch. Det har den puni plysch-esque vibe där allt är squishy. Återigen, den här typen av spår för detta inträde i serien. Trots allt började WitchvSpring3 livet som ett mobilspel. Detta är en sak i det spelet, med några konstnärliga uppdateringar. Det gör mig nyfiken på hur det här spelet såg ut på smartphones.

I slutändan är mitt största klagomål teckenstorleken, och jisses, WitchSpring3 Re: Fine har minsta möjliga text! Detta är kanske inte ett problem för de flesta spelare, men det är definitivt ett tillgänglighetsproblem. Kanske kommer det en uppdatering för att åtgärda detta, även om jag inte skulle räkna med det. För närvarande, var beredd att docka din Switch om du vill se texten utan att tröttna ut dina ögon. Annars kommer de många textrutorna att anstränga din syn, vilket gör detta till en ganska frustrerande upplevelse.

Även med frestelsen för flera ändar kunde jag inte hitta det i mig att fortsätta leka i Eirudys värld. Det kan bero på den allmänna tröga känslan av att flytta runt i hennes värld, den ointressanta handlingen och den allmänna “mobila spelporten” -känslan som fick mig att önska att detta hade byggts lite annorlunda för Switch. Det är sött, men… det var typ där jag ramlade av. Söt var inte tillräckligt för att göra det för mig den här gången, inte heller var det tillräckligt för att hålla mig förlovad med Eirudy och hennes värld. Oavsett vilken kombination av saker det var, WitchSpring3: Re: Fine är bara inte spelet för mig, och det är okej.

I slutändan är WitchSpring3 Re: Fine en helt genomsnittlig titel med sina toppar och dalar. Det är inte min typ av spel, men jag är verkligen glad att fans av denna koreanska franchise kommer att få en chans att ha det på en stor plattform. WitchSpring3 Re: Fine, som ligger i skuggan av sitt mobilspelsförflutna, kommer förmodligen att tilltala främst fans av serien. Nykomlingar kan tycka att det här inlägget träffar eller missar: det beror bara på om Eirudy och hennes berättelse fångar din uppmärksamhet. Jag kommer att säga att Magic Circle -systemet – detta används för att driva din magi – var lite förvirrande. Det kan bero på den överväldigande mängden information som finns i varje textruta, som tyvärr lider av den lilla teckensnittsstorlek felet.

/ 10