8.5
/10

Att driva en skola är en tuff affär, särskilt när dina kulinariska klasser bara är en front för en hemlig spionskola. Two Point Campus är en management-sim där du bygger ett blomstrande universitet samtidigt som du försöker jonglera med en mängd konstiga element.

Det känns som den perfekta uppföljaren till 2018 års Two Point Hospital, med en galen humor och starka strategisystem som ger en absolut språng. Two Point Campus förstår det viktigaste med managementspel: det handlar om helheten snarare än detaljerna.

Spelet

Ditt mål på Two Point Campus är att bygga bästa möjliga universitetscampus, samtidigt som du jonglerar med din inkomst, studentlycka och mycket mer. Den primära delen av spelet är uppdelad i en mängd olika kartor, som alla kommer med unika mål som du måste uppfylla för att få stjärnbetyg, med en stjärna som behövs på varje karta för att flytta till nästa. Att slutföra alla kartor låser upp ett sandlådeläge, där du kan leka med ditt hjärta. Det är lite tråkigt att du inte kan hoppa in i sandlådan direkt, men det finns fortfarande tillräckligt med dynamiskt innehåll för att tillfredsställa alla spelare fram till dess.

Det snygga med Two Point Campus är att var och en av dessa kartor är designade kring en unik plan för collegecampus som stegvis introducerar spelets kärnmekanik, och sakta lägger till fler element allteftersom du får kläm på saker och ting. En karta visar dig skapa den perfekta idrottsskolan och utmana andra universitet till Cheeseball-matcher, medan en annan låter dig skapa en trollkarlsskola, där du måste hålla eleverna glada mitt i meteorregn och onda värk.

Det finns lösa mål som dikterar hur du bygger din skola, men totalt sett är det upp till dig hur saker och ting är konstruerade. Lärare driver klassrum och ger privat handledning, assistenter hjälper till att driva en mängd olika platser som bibliotek och matställen, och vaktmästare arbetar för att hålla tomten ren och uppgradera utrustningen. När du har byggt de olika universitetsrummen och bemannat dem går saker och ting praktiskt taget av sig själva. Kärnan i Two Point Campus handlar mycket mer om att hitta små sätt att förbättra din övergripande verksamhet innan du njuter av galenskapen att köra.

Varje rum på campus har en prestigenivå som kan förbättras genom att placera ytterligare föremål i det och få det att se snyggare ut. Ju högre prestigenivån är, desto bättre presterar rummet. Det finns många små element som också kan knyta an till hur ditt campus fungerar. Du kan placera speciella klubbpodier runt omkring som ger studentbonusar; Speedwalking Club-podiet ökar till exempel deras totala rörelsehastighet. Du kan också schemalägga fester och musikuppträdanden för att ge stora skjuts åt din elevs underhållningsbehov tillsammans med andra bonusar.

Det finns också ett system som heter Kudosh, som används för att låsa upp en mängd nya föremål. Du tjänar Kudosh genom att möta milstolpar för dussintals olika kategorier, som att tillhandahålla arkeologikurser eller öka attraktionskraften på ditt campus. Dessa milstolpar gäller över hela spelet, inte bara på specifika nivåer. Även om du i allmänhet har en anständig inkomst av Kudosh, kan det vara frustrerande att få en förfrågan från en student som du inte kan uppfylla eftersom du inte har tillräckligt med den. Ändå ger systemet dig en sekundär uppsättning mål att arbeta mot.

När det gäller att tjäna pengar betalar varje student terminsavgifter som rullar in varje månad, och du får ännu mer pengar varje månad från mängden XP som dina elever tjänar. Du måste balansera din inkomst mot dina anställdas löner, underhållsavgifter och mer. Det är en delikat balansgång som du ständigt måste hålla koll på för att fortsätta göra förbättringar.

Two Point Campus har samma tecknade konststil som Two Point Hospital, och en av de roligaste aspekterna av spelet är att titta på dina elevers och personals galna upptåg. Kulinariska studenter lagar enorma hamburgare i storleken av ett litet hus, motkulturella studenter svamlar runt i skinnjackor och trollkarlsstudenter slår varandra dumma med trollformler. Det finns så mycket personlighet och livfullhet i varje aspekt att det helt enkelt är en fröjd att luta sig tillbaka och se maskinen du har byggt köra.

Two Point Campus känns definitivt mycket som Two Point Hospital, och om du har sjunkit in hundratals timmar i det spelet, kan det finnas lite deja vu här. Men Two Point Campus gör verkligen ett fenomenalt jobb med att få varje campus att kännas unikt och annorlunda, och senare nivåer är de bästa. Den musikfokuserade nivån kastar en skiftnyckel i saker och ting genom att inte ge dig några undervisningspengar, men varje gång en elev går upp får du en bonus. Under tiden introducerar spionskolan en annan mekaniker: en mullvad infiltrerar ditt campus, och du måste sniffa upp dem och utvisa dem så att de inte drar ner dina andra elever.

Det hjälper också att spelets användargränssnitt och gränssnitt är lätta att navigera, med allt tydligt uppdelat i flikar för rum, föremål inomhus och föremål utomhus. Åtminstone på PC är det otroligt lätt att rotera och justera objekt för att placera dem var du vill eller till och med flytta och redigera dem i efterhand.

Precis som det tidigare spelet i serien har Two Point Campus ett fenomenalt sinne för humor, med läskiga studentmeddelanden som skär in för att “be eleverna att inte ställa frågor”, bland annat skrattvärdiga saker. Varje karta har också rådgivare och andra karaktärer som kommer in med sin egen dialog då och då, och allt bidrar till den allmänna komiska tonen.

På något sätt lyckas Two Point Campus hitta en bra mellanväg mellan spel som är lätt att plocka upp och djup managementmekanik. Det finns en obestridlig, glad glädje att spendera timmar på att noggrant placera saker och se det förvandlas till ett enormt väloljat universitet. Så stressigt som du kanske tror att det skulle vara att driva en skola, är Two Point Campus inget annat än roligt.

Spelet är testat via Xbox Game Pass

/ 10