12 Minutes
9.5
/10
31 augusti, 2021

En man kommer hem till sin lilla lägenhet, hälsar sin fru och de två pratar kärleksfullt. Men inom de närmaste fem minuterna kommer en polis att bryta in, knyta dem båda, anklaga kvinnan för att ha mördat sin far och slutligen strypa mannen medvetslös. Vid denna tidpunkt återställs tiden och maken ryckes mystiskt tillbaka till det ögonblick som han kom till lägenheten. Han har Twelve Minutes på sig att räkna ut vad hans fru har gjort och varför. Och han kommer att leva samma Twelve Minutes om och om igen tills det är löst.

Allt i Twelve Minutes känns viktigt för utvecklingen, så vi har gått så lätt på historiedetaljer som möjligt. Med det sagt, låt oss dyka in!

Tidsfristen för detektivens ankomst i slutet av varje slinga är ett lysande sätt att öka brådskan. Att fastna i en tidsslinga kan få det att verka som om du tekniskt sett har all tid i världen, men när du vet att detektiven är på väg, när du hör hissen dingla och vet att han kommer mot dörren börjar saker att känns väldigt hektiskt. Twelve Minutes minimalistiska blick spelar också in i hur brådskande denna berättelse är. Glesheten i lägenhetens möbler och få rum, tillsammans med det lilla antalet karaktärer, ökar på något sätt trycket ännu mer – särskilt när du kan höra fotsteg utanför dörren och vet att din tid nästan är ute trots att du fortfarande inte har någon aning om vad man ska göra. På plussidan betyder det att varje upptäckt känns som ett riktigt genombrott, och en som du inte kan vänta med att testa på nästa slinga. I början av spelet är det också positivt överraskande hur var och en av dessa loopar känns distinkt, oavsett om det är ett nytt dialogalternativ eller ett nytt faktum du har fått reda på. Å andra sidan kan det vara frustrerande att leva igenom samma loop igen och igen när du är fast och inte har något sätt att få en ledtråd. På samma sätt, i slutet av spelet, kan det kännas repetitivt – att vänta igenom hela slingan flera gånger bara för att prova en liten förändring varje gång kan börja kännas lite inaktuellt.

Med tre så stora namn i Twelve Minutes – Daisy Ridley, James McAvoy och Willem Dafoe – måste vi ägna lite tid åt att prata om dialog. Twelve Minutes dialog hanteras underbart för att återspegla alla upptäckter från varje tidigare slinga. Jag trodde att jag kanske skulle stöta på några udda stunder med föråldrad dialog som inte speglade någon stor utveckling, men för det mesta var spelet just där hos dig. Det svarar på dina handlingar – till exempel när jag av misstag började äta en måltid innan min partner reagerade hon med att bli irriterad och kränkt. Om jag dukade upp för henne märkte hon och kommenterade. Det fungerar också för de dumare stunderna, som när jag fick panik och barrikaderade min karaktär i garderoben, vilket ledde till att min förbryllade partner stod utanför och frågade vad jag gjorde med en lite bekymrad röst. Färdigheterna i Twelve Minutes skådespelare drivs inte riktigt förrän senare i spelet, men tempot är utmärkt, där musiken och historien gradvis byggs in i ett crescendo.

Det finns inget sätt att slippa trycket på Twelve Minutes. Du kan inte lämna lägenheten, så det är bara de få rummen, din fru och detektivets ankomst som kommer att döda dig. Det finns ingen HUD som rör ihop skärmen, och du kan bara interagera med saker genom att välja dem eller dra dem för att kombinera med andra objekt – till exempel fylla en kopp med vatten genom att dra den till diskbänken. Detta tar bort alla onödiga element för att låta dig fokusera på det kärnmysteriet. Att ha ett mindre antal karaktärer fungerar också till spelets fördel här genom att lägga till dramat. Det börjar nästan kännas som om du befinner dig i någon form av utrymningsrum, med vetskapen om att alla svaren ligger gömda någonstans i närheten, om du bara kan hitta dem. Prestationerna blev under tiden tillgängliga just den här veckan, och även om det är en ganska vag lista, ser det ut som om du måste utforska och interagera med allt du kan för att slutföra det – jag fick en för att bara vattna växten, medan andra upplåst när jag slutade med historien.

Även om spelmekanismens huvudmekaniker kan bli lite frustrerande och repeterande närmare slutet av spelet, och historien kan börja kännas lite förvirrad, avslöjar Twelve Minutes sina mysterier så bra att du får fundera långt efter att du avslutat spel – Jag försöker fortfarande slå mitt huvud kring slutet, och jag vet att jag kommer att tänka på det länge.

Detta spelet har testats via Xbox Game Pass

9.5 / 10 Recensent

/ 10