6.5
/10

Trove

Trove är den senaste MMORPG som är gratis att spela för att komma till PlayStation 4 och Xbox One’s digitala marknadsplatser för konsolspelare att uppleva och ”njuta av”.
Skrivet av: - publiserad: 18 augusti 2020

Denna recension är gjord på Xbox versionen av spelet!

Trove som utvecklats och publicerats av Trion Worlds redan 2015 på PC, lånar många av sina kärnspelmekaniker och artsyle från ett av de mest spelade spelen i världen: Minecraft. Även med två års utvecklingsstöd har Trove släppt på konsoler som en fruktansvärt grunt MMO som lämnar mycket att önska.

Spelare börjar sin resa i Trove genom att skapa en karaktär från en av dom 14 tillgängliga klasserna. Allt från den dubbla utövande Candy Barbarian till den odöda Tomb Raiser, har alla klasser i Trove tre exklusiva förmågor som utgör deras unika speluppsättning. Detta beslut är en avgörande avgörande för spelare som börjar eftersom det är en av de enda gånger en karaktär kommer att erbjudas gratis innan spelare måste investera i betald valuta för att få nya. Jag föreslår att du väljer en av de mer unika klasserna till att börja med som Dracolyten eller Boomeranger eftersom dessa klasser har några av de mer intressanta förmågorna i spelet medan de fortfarande är enkla att lära sig och använda som den generiska riddaren.

När spelare har anpassa sina karaktärer och slutfört en kort kamphandledning, öppnar Trove sig och avslöjar sig för vad det verkligen är, en tråkig grindfest. Det finns lite eller inget berättelseinnehåll efter att öppningen skjutits upp, så det enda målet att driva spelare att nå de tuffaste världarna och slåss mot kraftfullare bossar är den oändliga sökningen efter bättre redskap. Medan jag gillar att slipa i spel som Diablo 3 och Borderlands, är det väsentliga stycket som Trove saknar för att hålla mig fast i timmar ett tilltalande spel. Jag kunde inte tro att när jag planerade upp min karaktär till nivå 5 hade jag låst upp alla förmågor och attacker som klassen någonsin skulle erbjuda mig tills spelets slut. Det finns ingen känsla av progression eller bygga variation för att hålla saker fräscha, bara de estetiska skillnaderna och statistiska förbättringarna som kommer från att få nytt redskap.

Det vanligaste sättet att få nya redskap i Trove är genom att utforska nya världar och rensa fängelsehålor. Det som jag tycker är en besvikelse mest med dessa fängelsehålor är hur intetsägande de är i design och substans. Varje fängelse tar bara några minuter att slutföra på det mesta, men jag såg snabbt kopiera / klistra in nivån design över de olika biomarna jag utforskade. När jag hittade bossar gömda inuti var det bara några sekunder innan den omedelbart besegrades och lämnade en kista efter sig. Efter att ha repeterat denna process om och om igen i tre timmar kastade jag in handduken och satte ner min styrenhet. När jag spelar MMO:er älskar jag att uppleva världen runt mig och lära mig de bossar och fiender som jag besegrade med vänner, men Trove erbjuder inte något nära detta eftersom det inte försöker vara en MMO-kvalitet, bara ett tema inget mer.

Eftersom Trove är i Minecraft-tema förväntade jag mig att en sak som den skulle kunna utföra är hantverks- och basbyggnadsmekanik, men även dessa funktioner har ett antal irriterande problem. Baser i Trove kallas hörnstenar och det som gör dem speciella är att de kan föras med spelaren till vilken värld eller område de utforskar. Men det finns en fångst, spelare kan bara bygga sin hörnsten i specifikt markerade tomter, som är relativt små i rymden. Basbyggnad görs på detta sätt för att undvika att andra spelare och för att kontrollera spelare från att skapa massiva skapelser som kan hindra utforskning. Genom att begränsa byggnadernas kreativitet till detta extrema, slutar allas hörnsten i Trove att bli ett högt stående torn.

Jag har under min tid i Trove frågat spelare online vad dom tycker och här under kommer det från dom som har spelat spelet mer än mig

Jag har frågat dom lite olika saker men här är dom intressanta svaren jag fått från spelare jag frågat

Att bygga ett enkelt torn är dock ganska tufft tack vare Troves fruktansvärda Build Mode-verktyg. Man arbetar i huvudsak med en laserstråle hos tredje person för att placera block och fixa misstag, men eftersom det inte finns något sätt att låsa din vinkel eller position när du försöker göra en vertikal eller horisontell rad med block, är det svårt att bygga något exakt. Jag kan se dessa verktyg fungera effektivt på PC, men på konsolen är allt om hantverk och byggnad tråkigt och ineffektivt. Sa Sebastian som är en trogen Trove spelare.

Skulle nog inte rekommendera att köpa karaktärer på spelet om du inte gillar spelmekaniken i den, då spelet verkligen kan vara långsamt ibland. För min del så har jag några vänner jag spelar med och det gör spelet lite bättre. Sa Anjelika

Fördelen med detta spelet är att det är gratis att spela, så tycker verkligen du ska testa det om du gillar Minecraft. Sa Kim.

Till och börja med så har jag spelat det här spelet i 2 år på pc (i Glyph-startaren) och tror jag har cirka 300 timmars speltid. Har även spelet den senaste versionen på Steam och började för 2 månader sen att spela på Xbox One. Så från att ha spelat spelet på pc till konsol så kan jag men rak arm säga att det finns en hel del att önska i förbättringar på konsol versionen, vad jag menar med det är att det är svårt att navigera med kontrollen och det märks att spelet först och främst har utvecklas för pc. Men detta ger mig ändå ett slags Mincraft MMO behov så jag är ganska nöjd med spelet. Om du frågar om jag kan rekommendera detta spelet så är mitt svar Ja. Min största anledning är att det är gratis att spela man behöver inte köpa karaktärer utan går fint med den du startar med. Hade jag varit ny på detta spelet så skulle jag nog startat med konsol versionen först, för med tanke på att jag gått från pc till konsol så märker jag allt som fungera fint på pc fungerar fruktansvärt på konsol.Men tror nog man får en annan bild om man startar på Konsol versionen. Kan ju låta lite negativt i det jag säger men jag älskar detta spelet med alla goa människor som finns i det. För att förklara lite mer så är gemenskapen i spelet riktigt grymt alla hjälper till, så är du nybörjare så var inte rädd att fråga andra spelare. Sa Pontus

Sammantaget är detta generellt trevliga saker, förutsatt att du kan komma in på en server.

Efter några timmars spel har den känslan fortfarande inte helt bleknat, men jag misstänker att jag snart måste gå bort från Trove ett tag för att upprätthålla den. Trove handlar om utforskning, hamstring och hantverk, och i frånvaro av andra MMOG-standbys som berättelser eller PvP, börjar vikten av den nödvändiga upprepningen för att grinda lite förbi. Trove gör sitt bästa för att fylla dessa luckor med andra alternativ, som att jämna ut olika klasser, försöka bygga en fängelse som är värd att inkluderas i spelet eller helt enkelt samla in kosmetiska föremål från bossdöd, men för mig levererar det inte den typen av MMO-beroende som skickar mig till datorn för att smyga in mer speltid efter att alla andra sover.

Det är naturligtvis den free-to-play-modellens skönhet. Skulle jag bestämma mig för att gå bort i några dagar, är Trove och dess troves där och väntar på mig, precis som jag lämnade dem. Det skadar inte att Trions senaste MMOG har ungefär en så godartad free-to-play-modell som det blir, eftersom du kan samla de flesta premiummynt som behövs för att köpa saker som nya klasser eller nya monteringar ganska enkelt. Dessutom tillåter Trove spelare att spendera riktiga pengar för att köpa guld i spelet (tillsammans med vissa prestationsförbättringar), men det betyder lite eftersom det nästan inte finns någon tävling involverad.

Är Trove den typen av MMOG som jag vill spendera en del av varje dag i? Nej. Men det är en MMOG som jag gillar att besöka då och då, eventuellt flera gånger i veckan. Det räcker för att göra Trove till en framgång, och dess snabba uppdateringar och slumpmässigt genererade världar hjälper till att varje besök känns annorlunda än det senaste. Om de bara skulle få köerna i linje tänker jag på att göra Alamo 40-berättelserna höga, och jag har inte tid att vänta.

Denna Recension är skriven av: och publiserad den 18 augusti 2020