8
/10
9 mars, 2021

Helt otroligt att en person har gjort detta spelet och det märks! Det senaste tillskottet till den ensamma utvecklarklubben är en del av Xbox Series X|S-lanseringsuppsättningen och sätter synen högt i molnen.

Som en Falconeer tar du kontroll över en enorm falk. Efter en kort introduktion till kontrollerna är världen din att utforska och vilken värld det är. Världsbyggandet av detta spel är otroligt tankeväckande. Du och din falk spenderar all din tid på att flyga över den vackra Ursee – ett enormt, krossande hav som täcker hela planeten. För att överleva det förrädiska havslandskapet har människor byggt byggnader, städer och garnisoner på steniga klippor och spiror som försöker klättra upp i himlen. Allt detta i kombination med forntida tempel och den mystiska, magiska kanjonen som kallas Maw gör att varje del av kartan ser ut som om den har funnits i hundratals om inte tusentals år. Verkligen är The Falconeers värld visuellt imponerande och härligt original.

Tyvärr, vad beträffar berättelsen, är världen själv det enda som Falconeer har gjort för det. Huvudkampanjen, om det kan kallas så, är en röra. Det finns ingen tydlig historia eller kedja av händelser att tala om. Bitar av historiainformation levereras genom helt röstade karaktärer som på något sätt förklarar både för mycket och för lite. Varje konversation känns som att du gick in när saker och ting var på väg in. Så småningom blev jag trött på att försöka hålla reda på vad som hände eftersom det inte spelade någon roll, och röstskådespelet var så skrattretande dåligt.

Jag säger att historien inte spelade någon roll av två huvudskäl: spelets kapitel och strid. I vart och ett av de fyra kapitlen får du återuppleva samma händelser genom olika fraktioners perspektiv. En bra idé, visst, men det fixar inte den slumpmässiga dialogen som kastas mot dig med varje uppdrag. Vad detta kapitelsystem inte heller fixar, är det faktum att kapitel ett startar dig med ditt val av två ganska jolleseglare. Deras statistik är inte den bästa, men det är att förvänta sig. Naturligtvis kommer du inte att starta spelet otroligt starkt, och det finns många mutagener du kan köpa för att göra din fågel bättre, eller så kan du få en helt ny. Du kan dock börja spela något av kapitlen så snart du skjuter upp spelet och startfågeln för varje kapitel är större än det förra. Det betyder att du kan börja kapitel fyra med en otroligt stark falk och spela samma kampanj som du spelade i kapitel ett. Det erbjuder ett nytt perspektiv för en annan fraktion, men vad är poängen när historien är totalt nonsens?

Att gå in i den andra anledningen till historiens meningslöshet är att striden inte utvecklas. Under spelets första timme har du sett alla stridsmöten du kan förvänta dig att ha. Ibland gör du en leverans, ibland gör du lite slagsmål, och ibland skaffar du dig något att leverera före och / eller efter dogfighting. Detta skulle vara bra om hundbekämpningen faktiskt var rolig. Det är inte hemskt på något sätt, men det misslyckas med att leverera särskilt spännande spel. Ditt vapen är en gammal relik som gör ett irriterande ljud när det skjuts, och när dessa skott landar gör de det med lika mycket lyst som en gäspande mus. Jag blev själv irriterad när jag hörde den exceptionella stridsmusiken sparka in, för det innebar att jag skulle behöva flyga runt i cirklar i tio minuter innan jag kunde gå tillbaka till det jag gjorde. Dessa upprepade slagsmål var ännu mer upprörande på grund av att kommandona ”broms” och ”dyk” är bundna till samma knapp. Jag befann mig felaktigt störta i det salta havet vid flera tillfällen när allt jag ville göra var att sakta ner.

Allt detta kan låta dour, speciellt för ett dogfighting-spel, men låt mig berätta om den mest magiska delen av The Falconeer: flygning. Att utforska kartan på min egen fritid var en total glädje. Att upptäcka vackra, nya platser, ta hand om molnen, glida över mjuka vågor och skjuta genom luftströmmar är en fantastisk upplevelse. Allt förstärks av den fantastiska musikaliska noten och en kärleksfull detaljerad animation. Flera av mina flygningar var några av de mest fridfulla upplevelser jag har haft med ett spel sedan Abzu 2016. Ändå gjorde den avslappnande zen-känslan övergången till klumpig strid ännu mer skurrande.

Det är olyckligt att det primära innehållet känns alltför repetitivt. Å andra sidan, även om striden kanske inte är super engagerande, och historien är ett dåligt ägg, är den underbara världen av The Falconeer på Xbox en triumf. Parat med den spektakulära musiken och hisnande känslan av flygning, ger detta spel det som känns som ett exceptionellt koncept snarare än ett komplett spel.

8 / 10 Recensent

/ 10