5.5
/10

Spelet erbjuder ett antal olika scenarier. Scenarier kan inte hoppas över och de måste vara fullständiga genom att låsa upp målet innan du fortsätter till nästa.

De första är två väldigt väl genomtänkta tutorials som tack och lov kan leda dig genom alla de grundläggande aspekterna av spelet. Fyra scenarier har en fientlig AI- settlement att kämpa mot, och fyra andra scenarier erbjuder en mer avkopplande upplevelse. Trots att det är planerat finns det inget sätt att spela i slumpmässigt genererade kartor från och med utgivningen.

Från hur spelet är utformat är det redan uppenbart att det krävs mycket noggrann planering för att bygga en blomstrande lösning. Samla och distribuera resurser är spelets nyckelpunkt, den andra biten mer än den första. Du börjar i det som tros vara “stenåldern”, med mycket grundläggande resurser och behov på våra roboters slut. Alla leveranser behövs och har en funktion i de många olika byggnaderna och är därför grundläggande på lång sikt för att driva bebyggelsen. Till exempel är ett av de första koncepten som introduceras att robotar körs på energi. För att skapa energi måste du ge dina robotar möjligheterna att skapa den, vilket görs genom att bygga Wells för att samla vatten och fiskehytter eller fårgårdar för att samla kött. Båda dessa resurser måste sedan föras till bostäder för att de ska kunna skapa energi. Hela spelet körs på ett schema som är mycket likt det som förklarades precis ovan.

I Colonists erbjuds du en mängd olika fönster som håller reda på resursernas erbjudande och efterfrågan, en funktion som är oerhört användbar eftersom att du kan veta när du har slut på något kan spara ditt spel. Även om du får denna ganska snygga funktion är det inte tillräckligt att veta hur mycket av en specifik tillgång som produceras för att lyckas med The Colonists. För att bygga en riktigt välmående bebyggelse måste du veta hur du korrekt placerar vägar och stigar.

Vägarna i Colonists fungerar mycket som en checkpoint skulle. När en väg byggs kommer en robot att placera sig mellan två kontrollpunkter och transportera materialet fram och tillbaka. (Får mig lite att tänka på Settlers) I grund och botten vill du kunna skapa en robotkedja som är tillräckligt effektiv för att kunna hålla din leveranstid kort och förhindra att rutterna blir alltför besvärade av mängden gods som transporteras. Om för många varor väntar på en kontrollpunkt för att flyttas till nästa kommer taggen att märkas som “Blockerad”, vilket minskar koloninens kompetens kraftigt.
Vägar å andra sidan erbjuder inga kontrollpunkter, vilket innebär att du inte har några robotarbetare till hands för att flytta resurserna så snabbt som möjligt. Sammantaget förlänger de leveranstiderna men erbjuder mycket mer flexibilitet när du lägger ut din koloni.

I början av nästan varje scenario får du bara möjligheten att ta resurser från tillgängliga källor, de så kallade “Surface” -gruvorna. På grund av detta måste resurser alltid användas noggrant, med tanke på att det ofta tar tid, ansträngningar och mycket byggande att hitta mer resurser. För att nå andra insättningar måste du först utöka ditt territorium genom att bygga Watchtowers nära gränserna till det nuvarande ägda territoriet. Vakttorn försvarar också dina kolonister från att fientligheter skjuter pilar och, efter att ha uppgraderat dem genom verkstaden, till och med kanonkulor.

Detta introducerar oss till vad som troligen är den mest tråkiga delen i Colonists. Väntetider. Att samla resurser är ingen enkel uppgift och erbjudandet måste alltid balanseras med efterfrågan.
Oavsett hur bra vägnätet är, ju mer du går, desto svårare blir det att hålla allt i kontroll, och det beror inte på att spelets svårigheter ökar, utan snarare på några mycket dåligt skriptade resursplatser, dåligt placerade på andra sidan varje karta. Det misslyckas med att försöka göra spelet mer engagerande genom att bygga hamnar och navigera vatten, vilket gör det mer frustrerande att vänta i stället.

Inte bara väntetiderna ökar exponentiellt, men du presenteras också med mycket liknande kartlayouter och landskapens mål, som på lång sikt bara bidrar till att göra spelet extremt repetitivt och tråkigt.

Slutbetyg

Tillfredsställande för en handfull timmar, från 15 till 30 timmars spel som beviljats av de för närvarande tillgängliga scenarierna. Mer innehåll kommer snart att inkludera gratisbyggnadsläge, som förhoppningsvis kommer att ge mer tilltalande kartlayouter. Multiplayer är också på väg att komma, och om det är något som kampdelarna i spelet kommer det säkert att vara roligt och utmanande.

Teknisk analys

Grafik
Vacker grafik och konststilen är extremt välgjord. Den är polerad och animationerna är i allmänhet ganska smidiga. Sammantaget hindras det bara av en mycket gammal och tom layout.