the-captain-is-dead
6
/10

The Captain Is Dead – Recension

En ganska utmanande överlevnadsstrategi utspelad i rymden, men det betyder att belöningarna är större.
Skrivet av: - publiserad: 20 september 2022

The Captain Is Dead är ett bra titelval eftersom det framkallar flera reaktioner som spiral till panik. Som titeln antyder är kaptenen på ditt skepp borta (död), och den återstående besättningen måste plocka upp bitarna. Det gäller att överleva, inte att samla ihop den avlidne kaptenens organ.

Baserat på brädspelet med samma namn finns det ett dussintal karaktärer att välja mellan, var och en med unika egenskaper. Det är ett turbaserat strategispel där överlevnad är nyckeln. Enkelt uttryckt måste du reparera hyperdriven (jump core) i rymdskeppet och fly dina främmande angripare.

Men de kommer att kasta allt på dig, och det är inte så att deras handlingar är överväldigande, men hur spelet utspelar sig kan vara otroligt utmanande. Det första hindret var det visuella, särskilt användargränssnittet. Vid en blick har The Captain Is Dead en levande kant till sig; karaktärerna är djärva, färgglada, liknar Hotshot Racing, eller kanske en antydan om Space Channel 5.

Den aspekten är utmärkt, men användargränssnittet tar lite tid att vänja sig vid – särskilt de holografiska terminalskärmarna. Från en top-down synvinkel av fartyget med alla tillgängliga rum att delta. Stationer listas till vänster och besättningsmedlemmen till höger. Varje drag kostar en poäng med teleporteraren, men om det går sönder kommer det att använda fler actionpunkter – dubbelt när tyngdkraften blinkar.

The Captain Is Dead är emot dig eftersom varje gång du löser ett problem uppstår ett annat. Detta kan låta pessimistiskt, men det är lockelsen med det strategiska elementet. De första stegen är att dechiffrera displayen och hur färdigheter fungerar.

När du blir van med spelets uppbyggnad, insåg jag hur krävande det här spelet är, eftersom vissa mekaniker kan verka orättvisa om du är ny på titeln. Du kommer att flytta ett utrymme, och BOM: det finns en anomali, utomjordingar blockerar din väg eller så är du skadad. Handlingar kan försämras avsevärt.

För att motverka anomalier måste du undersöka dem. Utomjordingar är lätta eftersom att välja dem som standard för en attack. När det gäller skador, gå till sjukstugan eller bli botad av läkaren. Tyvärr tillbringade jag mer tid på sjukstugan än någon annanstans. Det är värt att notera att alla dessa kostar åtgärdspunkter, och efter varje tur visas en ny varning och fler problem att hantera.

Varningarna i The Captain Is Dead är grundläggande. Efter varje varv kommer dina sensorer att indikera en attack och vilken effekt den kommer att ha. Utomjordiska inkräktare kommer att teleportera in i ett rum, dina sköldar kan falla eller stationer går offline. Det är möjligt att kringgå dessa med en åsidosättning, i väntan på att du har rätt karaktär eller färdighet, men vanligtvis måste du hantera det med de tillgängliga verktygen. Om du har fler än 12 utomjordingar ombord samtidigt, eller om dina sköldar går ner, är det slut.

Ärligt talat, handlingspunkterna och att behöva utstå en attack mellan varje sväng var jobbigt, men jag höll ut, men med små framsteg. Jag sänkte till och med svårigheten att fega <ahem> att experimentera utan att misslyckas så snabbt. De mest utmanande aspekterna är att vänja sig vid anomalierna och att leka med besättningens förmågor. Jag skulle ljuga om jag sa att det inte avskräckte mig, men The Captain Is Dead har växt på mig, och jag förväntar mig att det kommer att vara ett spel jag kommer att spela under de kommande månaderna.

Konceptmässigt är det utmärkt. Hur exakt det är jämfört med brädspelet vet jag inte, men när du väl har vant dig vid spelstilen är det ett utmanande men ändå givande spel. Humorn är lysande, och jag älskar både det visuella och musiken hela tiden. I rättvisans namn var UI – i synnerhet de holografiska monitorerna en mycket bra idé; det gav mig helt enkelt inte resonans tidigt, det är allt.

The Captain Is Dead framstår inte som ett typiskt brädspel, och om det inte vore för gratis spelet jag fick på Epic Games skulle jag aldrig ha gjort några jämförelser. Spelet är ett fristående i sig utan att känna till sin föregångare. Även om det inte är lika omedelbart tillgängligt som Space Crew, har Thunderbox Entertainments spel samma reprisvärde. Jag ser mig själv återvända till detta om och om igen ju mer jag förbättrar mina kunskaper i krishantering. Fan den kaptenen och deras dödlighet.

Denna Recension är skriven av: och publiserad den 20 september 2022