7.5
/10

Utan något eget fel har The Ascent lite av ett berg att bestiga. Med sin cyberpunk-angränsande sci-fi-värld kan du inte låta bli att göra några jämförelser med Cyberpunk 2077, vilket alltid skulle bli en tuff handling att följa, även med all sin dåliga press. Trots min oro har The Ascent visat sig vara ganska bra.

I en dystopisk framtid på Veles värld styrs allt i just din arkologi av Ascent Group megacorporation, ett företag som har effektiva slavar eftersom alla människor som det har sponsrat på resan till planeten måste betala av sina skulder genom arbetskraft. Sedan, till synes från ingenstans, kollapsar The Ascent Group. Allt faller i kaos, distrikt börjar slåss mot varandra och andra megacorps strider om kontrollen. Det är upp till dig att ta reda på vad som hände med The Ascent Group och hindra de olika fraktionerna från att ta kontrollen.

The Ascents spel är en märkligt underbar blandning av Diablo-liknande action-RPG:er och tvillingstickskyttar. Låt dig dock inte luras av denna strid, det här spelet är en RPG, och du måste vara mycket uppmärksam på hur du bygger din karaktär.

Nivåer upp nätet du poäng att tilldela olika attribut, var och en buffar din karaktär på olika sätt. Att sätta in punkter i vapenhantering, till exempel, ökar vapenbyteshastigheten och minskar laddningstiden, medan utjämning av balans, ökar motståndet mot att bli bedövas, slås tillbaka och förskjutas, samt hjälper dig att skjuta tunga vapen utan att sakta ner. De åtta färdigheterna är knutna till fyra attribut som också kan buffas med vissa rustningsdelar.

Precis som Diablo kommer du troligtvis att stanna varje gång du tar upp något nytt för att se om en viss stat är bättre, eller om du bara föredrar den snygga blanka hjälmen framför visiret du har på dig. Även om du har en viss karaktärsanpassning tillgänglig för dig och jag var mycket glad över att ha ett manbulle-alternativ, är det inte den mest invecklade karaktärsskaparen och du ser i allmänhet spelet från ett perspektiv uppifrån och ner. Det är verkligen rustningen du tar upp som definierar ditt utseende. Ja, att klä upp dina dockor är en sak här och jag älskar det.

Du kan också utrusta din karaktär med olika förstärkningar, så att du kan göra några coola saker i strid. Jag köpte Lockon Fire -förstärkningen från en leverantör och fortsatte att hoppa av glädje eftersom min karaktär nu kunde tömma hela klippet med blåsande hastighet och landade varje skott på målet. Det var underbart. Fiendens bakhåll jag stötte på gick väldigt illa för dem!

Statistik och uppgraderingar är ena sidan av striden, resten hanteras via två pinnar, ett skott och en undvikningsknapp. För att vara rättvis gör jag det inte rättvist här eftersom det finns mycket mer än det, men det är ett grundläggande enkelt system med djup att upptäcka när man lär sig hur man hakar och justerar sin vapenhöjd.

Lyft din pistol med vänster avtryckare och huk kombineras briljant för att låta dig hunker ner bakom locket och skjuta över toppen. Det är superenkelt, men mycket effektivt för att skapa intensiva stridsituationer, komma ihåg att huka och sikta så att du kan skjuta de muppar som sticker ut i det fria. A.I. är bara tillräckligt smart för att skynda eller flanka dig när du är i skydd eller ibland tar skydd själv, och du måste vara vaken för fiender som kommer bakifrån. Det är ett fantastiskt system som fienden också drar nytta av, vilket tvingar dig att anpassa dig till situationen, går från spring-and-dodge-kamp när den svärmar till att täcka skytte om du är under eld.

Ibland spikar stridssvårigheterna ut ur ingenstans och du kommer att omges av ett tiotal fiender. Innan du vet ordet av är du damm. Det var här jag tyckte att kontrollpunkten var en touch för lätt. Ett uppdrag som fick mig att döda fyra elitsoldater och jag blev helt misshandlad av det, men jag insåg snabbt att jag inte bara höll min XP och höjde mig från detta, om jag lyckades döda en av dem förblev han död. Jag brydde mig inte för mycket, eftersom jag hade dött ett gäng av det här mötet, men jag kunde inte låta bli att känna att spelet höll mig i handen genom en svårighet som kanske inte borde ha varit där.

Utanför strid har du en enorm spelvärld att utforska. Den övergripande tonen har en mörk rödaktig dystopisk atmosfär och är verkligen fantastisk att titta på. Världen i sig är förvånansvärt detaljerad, full av liv och fångar de grumliga neonfyllda vibbarna i Cyberpunk och Blade Runner som har definierat så mycket science fiction under de senaste decennierna.

Icke-stridsområden är gröna på din miniradar, som är där för att se fiendens prickar, kistor eller leverantörer. När du övergår mellan områden finns det inga laddningstider som är ganska snygga, såvida du inte lämnar kartan helt klart, i så fall blir du bara behandlad på en hiss eller en tågresa. Åh, oroa dig inte om kartan känns överväldigande stor, det är inte länge innan du låser upp två metoder för snabba resor.

Eftersom allt är så sammankopplat inser du ofta inte att du har gått in i ett fängelsehålan förrän din måltråd visas. NPC kommer fortfarande att gå runt och tänka på sitt eget företag när allt börjar, deras galna streck för att komma undan ofta och se dem bli klippta i korseld. Jag mådde lite dåligt första gången. Men det finns en trevlig liten touch där, genom att bara skjuta din pistol en gång, kommer att skicka alla NPC i närheten spridande och skrika saker som “Hjälp!” och “Det här är vansinnigt!”

Andra NPC -karaktärer är också ganska intressanta att prata med, kameran drar in och ger dig en bra bild av deras karaktärsmodeller för quest -givare. De passar alla bra inom universums gränser, även de mindre som ger dig undersökningar, och lyckas undvika att bli överaktade till den grad att de är irriterande.

Det finns massor av sidouppdrag att göra och dolda saker att hitta som är väl värda att gå efter. Även om jag oroar mig för kartuppblåsthet som kan vara lite avskräckande för vissa, ignorerade jag bara mycket av det och slutade göra några sidouppdrag innan jag fortsatte på huvuduppdraget. Vissa uppdrag måste du ändå ignorera eftersom de är högre än du är på upptäckten. Jag försökte en utan att kontrollera den rekommenderade nivån och vandrade in i ett område med goons som alla var tio nivåer högre. Jag dog snabbt.

Allt kan spelas i lokalt och online-samarbete, vilket, när du kan återuppliva dina kompisar, betyder att du kan pressa den rekommenderade nivån lite hårdare. Spelet stöder upp till fyra spelare, och även från att kort testa spelet med två, tillför det ännu mer kaos till striderna.

Med tanke på spelets omfattning och det lilla laget på Neon Giant är det inte förvånande att det finns några grova kanter. Mest anmärkningsvärt var den tid då objektiva fiender inte lyckades leka in-tack och lov gjorde de efter att ladda om spelet-och andra gånger gled fiender runt i en T-pose innan animationer sparkade in. Detta var mindre problem i värsta fall, men kan förhoppningsvis strykas ut med de planerade lapparna under de närmaste månaderna.

Prestanda på konsolen är i allmänhet också bra. Visst, laddningstider på Xbox One och Xbox One X är nästan 3 minuter, men de håller sig bra till 30 bps. Xbox Series X minskar belastningen till cirka 30 sekunder och drar nytta av 60 fps spel. I sällsynta fall kan den sjunka under intensiv strid, och det finns en bildramare, men det är förlåtligt med tanke på hur vackert spelet är!

7.5 / 10 Recensent

/ 10