Surviving Mars
8
/10

Surviving Mars – Recension

Från Paradox Interactive, förlaget som gav oss Cities Skylines, så har vi nu ett simuleringsöverlevnadsspel, Surviving Mars. Som ett fan av Cities Skylines och stadsbyggare i allmänhet, var jag tvungen att ge detta spelet en Recension.
Skrivet av: - publiserad: 11 mars 2020

Jag laddade upp spelet och tryckte på knappen ‘lätt start’, som kringgår spelinställningen. Jag befann mig på den röda planeten med en raket full av förnödenheter, prefabbyggnader, drönare och rovers för att hjälpa mig komma igång. Det fanns ingen handledning, bara en serie tips som dök upp när jag fortsatte.

Med mina grundläggande förnödenheter och pålitliga drönare började jag samla resurser som betong och metall och inrättade livsbyggnadsbyggnader som mina kolonister skulle behöva när dom kommer. När dagarna, eller Solen, gick, lyckades jag få ett litet nätverk av grundläggande byggnader igång, samtidigt som jag skannade resten av planeten efter resurser och avvikelser och undersökte ny teknik.

När jag hade en tillförlitlig strömförsörjning, vatten och syre byggde jag min första kupol och bad om en passageraraket från Jorden. Ett dussin ivriga kolonister anlände snart och bosatte sig i min koloni. Jag lade dem att arbeta med att odla mat för sig själva, samla resurser som drönare inte kunde samla in och skapa avancerade resurser som elektronik och polymerer. Allt jag var tvungen att göra för att utvidga min koloni var att se till att åtminstone några av dessa grundande kolonister överlevde 10 Sols på Mars.

Det gick ganska smidigt tills resurserna jag hade tagit med mig användes. Lyckligtvis kunde jag bara köpa lite från Jorden och de skulle anlända till en raket lite senare. Det fungerade bra tills min startfinansiering började ta slut, och jag hade ännu inte kommit fram till hur jag skulle tjäna pengar.

Innehållsförteckning

Mitt misstag

Detta är när saker började gå så smidigt. Jag insåg att alla mina nya byggnader behövde ständigt underhåll – som använder resurser – eller de skulle gå sönder. Och när en kraftproducerande byggnad går sönder, upphör andra byggnader att fungera och lämnar dina kolonister utan värme, vatten eller luft. Vilket innebär att de kommer att bli olyckliga – eller bara dö – och sluta fungera, vilket betyder att kolonin slutar producera de resurser som behövs för att reparera de fungerande byggnaderna som orsakade problemet i första hand. På några minuter gick min koloni från mestadels funktionell till total katastrof.

Min koloni har aldrig riktigt återhämtat sig från det misstaget, vilket fick mig att överge den och försöka igen med ett nytt spel. Jag klarade mig ganska bättre på min andra gång, eftersom jag nu visste hur de flesta saker fungerade – mestadels genom test och fel, plus ett par YouTube-videor jag tittade på. Min andra koloni gjorde det genom över 100 Sols, som var ungefär den tiden en berättelse om ett till synes oskyldigt AI-forskningsprojekt dök upp (jag skulle senare få veta att detta var mitt nuvarande spelets mysterium). Jag vill inte förstöra historien, men låt oss bara säga att det här spelet slutade med döden av alla mina kolonister.

Vid det här laget var jag ganska frustrerad över spelet. Jag har spelat statsbyggare sedan jag var liten, men att Surviving Mars visade sig vara mycket mer utmanande än jag förväntade mig. Avsaknaden av handledning tillsammans med olika funktioner som jag inte visste om förrän jag snubblat på dem eller upptäckte dem via Reddit eller YouTube, plus hur saker och ting kunde gå hemskt fel med uppdelningen av ett par kritiska byggnader, hade mig redo att skriva en ganska ogynnsam recension.

Ändå bestämde jag mig för att ge det en chans till. Jag tog upp några saker och kände att jag var redo att starta ett nytt spel och anpassa installationen. Det finns ett stort antal sponsorer att välja mellan, vilket påverkar saker som dina startfonder och antalet raketer du börjar med, samt ger dig några unika bonusar och eventuellt till och med några nackdelar. Jag valde Europa, vilket gav mig några startteknologier, och skulle ge mig finansiering med all teknik jag forskade.

Försöker igen

När du har valt en sponsor väljer du en befälhavare, som ger dig en bonusstartteknologi, liksom en unik bonus, som att dina kupoler konsumerar mindre vatten eller börja med en extra raket. Därefter bestämmer du vilket mysterium detta spel kommer att ha, vad som går in i raketen du börjar med, och var du kommer att landa den raketen – se till att det är nära några resurser!

Mitt tredje spel var inte exakt smidig segling – jag skrapade igenom med bara en grundare fortfarande på planeten när grund-fasen var uppe – men jag lyckades på något sätt hålla kolonin genom att gå upp och ner. Trots damm-jävlar, jordsjuk kolonister, vattenbrist och mer hade jag äntligen en fungerande koloni! Mystiken som jag valde slumpmässigt för det här spelet var inte ett dödligt, och var en intressant historia att följa och gav mig några fina bonusar när jag äntligen slutförde det.

Fortfarande är spelet inte utan sina brister. Inlärningskurvan är mycket brant, mest för att spelet gör ett ganska dåligt jobb med att berätta hur saker fungerar. Jag fick många meddelanden om att mina grödor hade misslyckats, men jag kunde inte ta reda på varför och inte heller lösa problemet. Det finns några andra udda saker också, som hur kolonister kommer att springa ut från kupoler utan rymddräkt för att nå en raket eller kupol miles bort och kvävas på vägen. Detta är bisarrt beteende, särskilt när det finns skyttlar tillgängliga. Eller hur teknologier i teknikträdet slumpmässigt, så att de aldrig kommer att vara i samma ordning i alla spel. Den här slår mig verkligen som konstig. Det är coolt hur banbrytande tekniker slumpmässigt mellan spel, men jag gillar att mina vanliga tekniska träd följer en logisk utveckling. Spelhastigheterna är också ganska långsamma. Du kommer troligtvis hitta att du kör med högsta hastighet när du får tag på saker. Något långsammare än så och det känns som om spelet körs i slow motion.

Spelet stöder mods, och dess Steam workshop har redan över 700 mods med olika förbättringar av livskvalitet (som en resursinfo på toppen av skärmen), nya sponsorer och mer. Jag hoppas att några av dessa funktioner läggs till officiellt i spelet vid någon tidpunkt.

Sammantaget är Surviving Mars lika delar frustrerande och beroendeframkallande. Lite mer vägledning för nya spelare skulle göra långt för att hjälpa till med den branta inlärningskurvan, medan mer information i ett lättillgängligt format verkligen skulle hjälpa till att bygga en hållbar koloni och hantera problem innan de blir katastrofer. Om det får kontinuerligt stöd som Cities Skylines kan framtiden bli ganska ljus för att Surviving Mars.

FÖRDELAR

• Vacker grafik
  • Enkelt sätt att förlora dussintals timmar