10
/10

Av alla stora strategispel jag har provat har jag tyckt att Stellaris är det enklaste att lära sig och spela. Stellaris är ett storslaget strategispel i realtid som kan pausas och utspelar sig i det yttre rymden. Ett storslaget strategispel är helt enkelt ett strategispel på steroider. Med andra ord, där ett typiskt strategispel slutar, tenderar en storslagen strategi att fördjupa sig i ett område djupare, som ekonomisk förvaltning.

Spelet har mycket djup, mångfald och den typ av osäkerhet som gör det intressant och roligt, även utan någon av DLC:erna. Forskning följer inte något fast mönster utan genereras slumpmässigt, även om spelet inte hoppar över nivåer av forskning. Det intressanta är att du kan påverka vilken typ av forskning som erbjuds härnäst. Om du har en forskare som är specialiserad på raketer, är det mer sannolikt att föremål inom det området kommer att erbjudas.
Många av Stellaris-funktionerna har utvecklats över tiden och ingår i denna recension. Medan grunderna för nästan alla system ingår gratis i spelet med uppdateringar och patchar, inkluderar den här recensionen även alla DLC:er och expansioner.

Att sätta upp ett spel

Det finns bara två skärmar att gå igenom när du startar ett spel med Stellaris. På den första skärmen väljer du det imperium du vill spela och på den andra skärmen väljer du speldetaljerna. Du kan acceptera standardinställningarna på båda skärmarna och starta ett spel på några sekunder, men spelet kommer ihåg alla tidigare inställningar och använder dem för ett nytt spel.

Du kan också redigera ditt valda imperium, några av dem påverkar själva spelandet medan andra är mer för kosmetiska och rollspelsdetaljer. På den första skärmen kan du redigera din art utseende och namn, regeringstyp och etik, bara för att nämna några.
På skärmen speldetaljer kan du ställa in spelets svårighetsgrad, galaxens storlek och form, segerår och hur många motståndare du har i spelet tillsammans med många andra alternativ. När du gillar dina inställningar klickar du bara på start.

Origins

Innan jag kommer helt bort från speluppsättningen vill jag nämna något nytt som detta spel har och det är Origins. Om du har alla DLC:er kommer det att finnas 27 att välja mellan. Ett ursprung lägger till en liten bakgrundshistoria till ditt imperium plus att det kan ge ett imperium några bonusar och potentiellt några nackdelar. Att välja Prosperous Unification i början av spelet ger ett imperium ytterligare 4 pops och 2 distrikt. Du kan också starta spelet som en vasall till ett Fallen Empire eller, om du har Aquatics-artpaketet, kan du välja att ha en Space Dragon i ditt hemsystem, på gott och ont.

Spionage

När Stellaris först släpptes fick du mycket information om ett imperium efter att du etablerat kommunikation med det, som imperiets gränser. En krigsdimma har nu införts och, om du inte har någon typ av fördrag med dem, måste du spionera på dem.

Spionage var ett svagt område i Stellaris när spelet lanserades. Nu finns det en flik för det användargränssnitt plus ett helt nytt spionagesystem. Det ger en annan användning för dina sändebud och det är att tilldela dem att bli en spionmästare i ett utvalt imperium. En spion kan rekrytera tillgångar från imperiet de spionerar på och, när infiltrationsnivån är tillräckligt hög, starta operationer som kan stjäla teknik eller aktivera en krisfyr för att locka en slutspelskris till det imperiet, ifall du inte gör det. vill vara kompisar med dem längre.

Underkastelse

I den senaste versionen av Stellaris har du många alternativ för att göra en affär med ett annat imperium så att de kommer att bli din vasall, men du måste åtminstone ha neutrala relationer med dem, annars kommer de inte att acceptera det. Du kan erbjuda dem rösträtt eller tillåta dem att bedriva sin egen diplomati och erbjuda att hjälpa till närhelst de är inblandade i ett krig, antingen ett försvarskrig, offensivt krig eller båda. Ju bättre relationer du har med dem, desto mindre behöver du erbjuda. Om du har dåliga relationer, kanske på grund av ett nyligen krig, hjälper det att tilldela ett sändebud för att förbättra relationerna.

Forskning

Tre grenar av teknik kan forskas samtidigt, Fysik, Samhälle och Ingenjörsvetenskap. Varje forskare har ett unikt expertområde och ju mer som matchar vad de forskar på desto fler forskningsbonusar får ett imperium. Håller du markören över forskningsframstegsikonen får du en uppdelning av var dina bonusar kommer ifrån, inklusive eventuella forskningsbonusar som din forskare lägger till.

Det finns inget forskningsträd i Stellaris. När ett projekt är slutfört får du vanligtvis tre val, ibland fler beroende på vilka modifierare som gäller. Nästa gång du presenteras för alternativ kanske de inte inkluderar något av de tidigare alternativen som var tillgängliga, så räkna inte med att undersöka något nästa gång bara för att det var tillgängligt senast.

Det finns en hänglåsikon på några av forskningsalternativen som indikerar att det kommer att öppna upp för framtida förbättringar för det objektet, men förutom att det inte finns något alternativ för att planera framtida forskningsobjekt.

Resurser

När ditt imperium utforskar kommer det att upptäcka alla typer av resurser, några som är vanliga, som energi och mineraler, och några som är sällsynta och kanske inte är oanvändbara förrän du har gjort rätt forskning, som exotiska gaser som används för avancerade vapen på dina fartyg. Mat är det enda du inte kan skörda i rymden om du inte installerar en hydroponisk vik på en stjärnbas. Mat produceras huvudsakligen på planeter, och som alla saker i Stellaris är vissa planeter bättre lämpade för livsmedelsproduktion än andra.

Galactic Community (FN i rymden)

The Galactic Community är i huvudsak FN i rymden.

Du kan tilldela sändebud att förbättra din diplomatiska status, vilket ger dig mer diplomatiskt inflytande när det kommer till röstning.  Du kan se hur mycket diplomatisk styrka du har i Galactic Community i medlemssektionen på Community-skärmen.

Senatsvåningen visar dig vilken resolution som för närvarande ligger på golvet om den är i session och vem som stöder den och vem som motsätter sig den. Du kan också få en uppdelning av vad effekterna är om upplösningen går igenom. Det som är bra för andra bådar kanske inte så bra för dig.

Fliken Resolutions ger dig en lista med förslag att välja mellan. Om du klickar på en expanderar den, vilket ger dig en uppfattning om hur mycket stöd det finns för resolutionen om du föreslår den.

Om Galaktiska rådet har varit aktivt ett tag, kan du se en lista över förslag som kommer upp för omröstning, vilka som stöder det och vilka som motsätter sig det och vilka konsekvenser det får om det går igenom. Du kan också klicka på ikonen Galactic Modifiers för att se en lista över vilka upplösningar som gäller och vad de påverkar ditt imperium.

Federationer

Federationer är allianser mellan imperier. Om du har Federations DLC finns det flera typer att välja mellan, Galactic Union, Trade League, Research Cooperative, Martial Alliance och Hegemony, var och en med sina egna speciella fördelar och begränsningar.

Du väljer ett imperium som är villig att gå med i din federation, väljer federationstyp och skickar förslaget till dem. De kommer snabbt att bekräfta din inbjudan och kommer förmodligen att gå med om det fanns en grön bock på inbjudningsikonen, vilket skapar din nya federation. Nya imperier kan bjudas in att gå med i takt med att din federation utvecklas.

Varje federation har fem nivåer i hur man kan utvecklas när det gäller sammanhållning, ju mer sammanhållen en federation är desto fler nivåer kan man uppnå. Om det går dåligt och sammanhållningen sjunker kan federation faktiskt sjunka en nivå.
Att tilldela sändebud för att förbättra sammanhållningen är ett annat jobb som dina sändebud kan göra.

Megastrukturer

En cool funktion som Stellaris har är Mega Structures och en av de bästa, enligt min mening, är Mega Shipyard. Mega-strukturer låses upp genom att undersöka de sällsynta teknologierna som är relaterade till dem, men vissa av dessa teknologier, som Matter Decompressors, är inte tillgängliga om inte Galactic Wonders Ascension-förmånen väljs.

När ett Mega-varv är färdigbyggt ger det en fantastisk imperiumomfattande 100% ökning av skeppsbyggnadshastigheten. Den har också 20 varv, vilket innebär att 20 fartyg kan byggas samtidigt, en fantastisk resurs för att förstärka uttömda flottor vid en stridsfront. Att koppla ihop ett Mega Shipyard med ett strategiskt placerat Gateway-nätverk innebär att förstärkningar snabbt kan byggas och skickas till slagfronten på några dagar. En av de bästa investeringarna ett imperium kan göra enligt mig.

Blir krisen

Det finns massor av alternativ och vägar du kan ta i Stellaris och en av dem är att bli End Game Crisis snarare än att bekämpa den. När Become the Crisis Ascension Perk har valts kommer du att få specialprojekt i situationsloggen. När det sista specialprojektet är klart kommer du att bli krisen och alla i Galactic Community kommer att förklara krig mot dig och du kommer att sparkas ut ur Galactic Community, så var förberedd.

Det är bara en av en myriad av möjliga vägar du kan ta i Stellaris.

Att vinna ett spel Stellaris

Det enda sättet du verkligen någonsin kan vinna ett spel är genom att helt eliminera oppositionen, antingen med våld eller diplomatiska medel. Under speluppsättningen kan du ställa in mitten av spelet, slutspelet och segeråren som utlöser vissa händelser, men du kan spela förbi segeråret tills du uppnår total dominans.

Det finns en segerpoäng som kommer att förklara vilket imperium som vann när segeråren kommer. Segerpoängen inkluderar faktorer som ekonomisk styrka, teknologinivå, hur många system och kolonier du äger, antalet återvunna reliker plus 10 % av poängen från alla som är medlemmar i din federation. Även om militär styrka inte är en direkt faktor, påverkar den hur många kolonier du kan fånga och behålla kontroll över, så militär styrka och vinnande krig är fortfarande en stor faktor för att vinna.

Paradox är kungarna av Strategy, och Stellaris är utan tvekan kungen av rymdålderns storslagna strategi, en genre som alltför länge dominerades och därför stagnerade av galaktiska civilisationer, en utan tvekan en fantastisk franchise, om än en som vilade på dess lagrar medan tävlingen gick förbi.

Medan Stardock fortfarande har en häst i loppet, och den nyligen släppta Galactic Civilizations 4 kan en dag konkurrera med Stellaris, är det för närvarande en ensidig tävling, och jag rekommenderar verkligen Stellaris till alla fans av realtid och storslagen strategi spel.

10 / 10 Recensent

/ 10