Squad
7.5
/10

Squad – Recension

Det har gått länge sedan jag först spelade Squad. Jag täckte spelet i oktober 2019 (kan läsas här), och det var då i Steam Early Access.
Skrivet av: - publiserad: 13 oktober 2020

Som det var då, även om mycket har förändrats under de mellanliggande åren, är Squad en militärskytt med stora lag och fokus på atmosfär. För att ge dig några referenspunkter lutar det mer mot Battlefield-sidan av skjututrymmet i skala, men det finns Arma-vibbar som bubblar under ytan.

Det som Squad absolut spikar är den nervösa spänningen du känner i tarmen när handlingen närmar sig. En ny handledning har lagts till i mixen och som lär dig bland annat att krama omslag och hålla dig utom synhåll så mycket som möjligt. Således, med hjälp av terrängen runt, måste lagen avancera genom landsbygdens och stadsområdena med täckning och rök för att gå vidare till mål som är prickade runt kartan. Särskilt i början av en match, innan ett skott har skjutits, finns det en verklig känsla av spänning när de två fraktionerna fastställer sina respektive positioner.

Frontlinjen skiftar alltid i Squad, och det ökar bara intensiteten i varje spel. Spelare måste samla sig och gå till handling i samordnade lag, och jag fick kort avstånd från mina befälhavare i spelet när jag försökte spela som en ensam varg. Det handlar om att hålla ihop, titta på varandras ryggar och flytta som ett team och täcka så många vinklar som möjligt när du går vidare.

Det finns en massa kartor, och de är ganska enorma eftersom de måste rymma upp till 100 spelare, 50 i varje lag (de flesta servrar för närvarande verkar rymma 80). Varje omgång börjar med båda lagen i iscensättningsområdet. Spelare staplar i lastbilar och kör sedan ut i en konvoj. Denna öppning, även om den är lite händelse full i ansiktet, är verkligen atmosfärisk, och det finns en verklig känsla av oro när alla sitter i två rader och stirrar på sina kamrats digitala ansikten när de stöter på den ojämna terrängen på Squadens stora kartor.

När din trupp har gått ut är det dags att hitta den frontlinjen, och min huvudsakliga fråga med Squad är den procentandel av tiden jag spenderade på plats jämfört med den tid jag faktiskt gör något meningsfullt. Det finns en uppåtriktning mot detta tillvägagångssätt, och det är spänningen före slaget som griper dig när du är nära striden framåt, och jag kan helt förstå varför utvecklarna har tagit den här vägen, även om det betyder perioder med relativ inaktivitet. Det gör att stunder spelar roll. Varje gång du trycker på avtryckaren beror det inte på att du är på någon form av arkadspänningsresa och tar potshots på rörliga mål som du kan på en nöjesplats, utan för att du långsamt och metodiskt har gjort dig till striden och , med största omsorg har du arbetat i en vinkel och blivit involverad.

Det tar bara ett par träffar innan ditt nummer är uppe, vilket bara ökar spänningen. Närliggande kulor som visslar förbi gör skärmen mörkare och skapar en dyster spänning om att döden är nära om du inte tar hand. Du kan ringa efter hjälp om du blir nere, även om min erfarenhet var att om du inte var med din egen grupp kommer andra allierade att låta dig blöda ut snarare än att gå över till en riskabel position och återuppliva dig.

Att hålla fast vid dina lagkamrater är i själva verket dagens ordning och allt i truppen är inriktat på samarbete och kommunikation. Det fokus på slagfältets hierarki fungerar här och jag föll snabbt i rad och tog order från mer erfarna spelare när jag försökte vara användbar för gruppen. Det gick inte alltid, men det gör rollspelelementet lättare att förstå, och det höjer insatserna när du skjuter framåt med ditt lag och försöker täcka skyline eller öppna fönster runt om när du går framåt.

När det gäller spellägen finns det ett skirmish-läge som är ganska roligt, men spelet kommer till liv i de objektivbaserade lägena, med lag som skjuter och drar över vissa platser, de ständigt skiftande striderna är en konstant orsak till stress när du ser till ge ditt eget positiva bidrag till evenemang. Med dussintals soldater i varje lag, stridsvagnar som rullar runt på gatorna och helikoptrar som skjuter från himlen, är det en livlig och engagerande flerspelarupplevelse och du måste behålla ditt vitt om dig.

Det finns flera fraktioner i spelet, vilket kan göra enhetsidentifiering lite knepigt, även om det är den typen av problem som underlättar med förtrogenhet, och för det mesta är det enkelt att hålla reda på vad som händer tack vare några skarpa bilder och detaljerade , eftertänksamt sammansatta miljöer. Din spelare karaktär rör sig bra, för det mesta, med en effektiv mager mekaniker för att komplettera en ganska standard PC shooter setup. Utöver det kändes kulfysiken anständig, och arsenalen som var tillgänglig för spelare, även om den inte var den mest slagkraftiga jag har stött på när det gäller hantering, är varierad och känns äkta.

Det finns dock ett par grova kanter, och jag stötte på ett par prestandafrågor under min tid i spelet, med stammande bildhastigheter som är mest märkbara när man täcker ibland stora avstånd mellan platser till fots, vilket händer då och då. Det är de ögonblicken, som vanligtvis kommer efter en smärtsam död precis innan, som var mest frustrerande för mig. Dessa semi-vanliga lugn och ett par fysikrelaterade problem, är mina viktigaste klagomål om Squad. Sammantaget är det dock ett intressant och eftertänksamt gjort stort lagskytt som skapar en riktigt distinkt och imponerande atmosfär.

Denna Recension är skriven av: och publiserad den 13 oktober 2020