5.5
/10

Det enda jag visste om Spelunker HD Deluxe innan jag spelade det var dess rykte för obarmhärtiga svårigheter och dess status i Japan som ett kulturellt fenomen. Nyfikenheten som väcktes av dessa faktorer tillsammans med ett erbjudande att Recensera spelet till Nintendo Switch så slog jag till. Nu, efter att ha spenderat uppåt 30 timmar med denna anspråkslösa plattformsspelen, sitter jag kvar med en obesvarad fråga: Varför är inte det så stort här?

Historik

Dedikerade retrospelfans kan komma ihåg det ursprungliga spelet, som först släpptes för Atari 8bit-datorer redan 1983. Eller också den PS-prisbelönta “Spelunker HD” som släpptes för PS3. Och nu har Strictly Limited Games släppt Spelunker HD Deluxe med fantastisk färsk grafik och ett nytt spelläge!

Samtidigt som de utforskar mörka grottor och undviker att bli slagen av farorna som lurar i djupet kan spelarna njuta av en ny visuell grafik med nya 3D -tillgångar och en realistisk grott-atmosfär, åtföljt av ett catchy, minnesvärt soundtrack. Men de som föredrar att hålla det klassiskt kommer också bli nöjda – det väl mottagna “Classic Mode” som också ingick i PS3 -versionen kommer fortfarande att finnas tillgängligt i Spelunker HD Deluxe. Så retrofans kan njuta av vacker nostalgisk pixelgrafik och 8-bitars ljud för den ursprungliga Spelunker-upplevelsen som i början av 80-talet.

En mängd olika spellägen och många olika stadier kommer att ge spelarna många utmaningar på deras sätt att söka efter mysteriet som ligger i djupet. Alla lägen kan spelas som singelspelare, men de stöder också online multiplayer med upp till sex personer och offline multiplayer med upp till fyra personer så att spelarna kan utforska grottorna tillsammans!

Hur är spelet?

Spelunker HD Deluxe är det mest finjusterade och tvångsmässigt trevliga spelet jag har spelat i år på Nintendo Switch, och lätt bland det bästa jag har spelat sedan jag plockade upp min konsol.

Det är inte så att spelet introducerar vilda innovationer eller hjärtskärande berättelser i videospelens medium. Faktum är att den grundläggande mekaniken är identisk med den dammiga gamla NES -inkarnationen, liksom premissen. En anmärkningsvärt öm skattjägare går in i en farlig grotta på jakt efter oupptäckta rikedomar, där han lägger mindre tid på att hitta nämnda rikedomar, blir dödad av spöken, ormar, stenblock, ånga och framför allt sin egen oförmåga att hoppa runt.

Det elakaste uppvaknandet av Spelunker HD Deluxe kommer i form av den oundvikliga första döden i spelet. Den titulära äventyraren tar ett steg från kanten av sin hiss, bara centimeter från marken och dör omedelbart. Den näst grövsta uppvaknandet kommer när han faller genom till synes robust mark i en grund grop och dör. Den tredje kan vara när han spränger sig själv med sin egen bomb, eller reduceras till vit aska av en fallande bloss, eller besegras av regnande fladdermus-guano. Så småningom börjar de upprepade ekon från döds-vingel framkalla samma psykologiska svar som ljudet av en sprickande piska.

Det har funnits många svåra plattformsspel, och listan fortsätter att växa när indie utvecklare tävlar om att göra den svåraste än, men Spelunker HD Deluxe skiljer sig åt på det sätt den presenterar sina utmaningar. Spelet bad mig aldrig att spika en otrolig serie hopp eller memorera ett genomarbetat fiendens attack mönster. Min mest ihärdiga motståndare var den ödmjuka ångventilen, och samma blygsamma klungor dödade mig från de första stadierna till de sista. Hindren som placeras före spelunkern är ingenting om inte överkomliga; utmaningen ligger där tätheten av dessa hinder skärs med den enfaldiga vaksamhet som krävs för att konsekvent förhandla om dem.

De oföränderliga lagarna i Spelunker HD Deluxe är uppenbara efter de första patetiska nivå 1 -omgångarna, och därifrån till våning 100 är det hela till utförande. Parametrarna är inställda med en sådan kristallin definition att avståndet mellan min nuvarande prestanda och min fulla potential alltid var tydligt synlig. En särskilt nedslående session inspirerade mig bara att försöka hårdare, och även mina framgångar kändes som klumpiga uppskattningar av vad jag i slutändan skulle kunna.

Denna fasta efterlevnad av sina egna regler är förenad med en välkommen dos av spelarvänlig visdom. Så strikt som spelet kan vara, det svänger i stort kring fallgropen av ondska. Medborgarna i grottorna kan alla undvikas med noggrant fotarbete; ormar kan hoppas över och fladdermöss pausar regelbundet deras bombardemang för att möjliggöra säker passage. Trots det kan bomber och facklor – som kan användas för att driva dessa varelser gömma sig – hittas före varje händelse utan undantag. Spelunker HD Deluxe tar ingen glädje i onödig frustration.

Det utsökta spelet är skäl nog för överfullt beröm, men det är bara en dygd bland många. Med tanke på spelets eleganta enkelhet blev jag förvånad över hur många upptäckter det fanns att göra på dessa underjordiska djup. Jag avskyr att förstöra dem i denna recension, men det räcker med att säga att grottornas fauna finns i mycket mer hotfulla sorter än de inkontinenta fladdermöss som fyller de tidiga nivåerna.

Spelunker HD Deluxe skulle vara en no-brainer rekommendation baserad på singelspelaren ensam, men flerspelarlägen är lika utmärkta. I kooperativ läge tar en grupp på upp till sex upptäcktsresande upp grottorna tillsammans. Liv delas, så det finns ett eget intresse av att arbeta som ett team. Att förlora alla liv är inte lika med “Game Over” spelare kan liksom återuppliva varandra genom att gå över den avlidne. Tävlings läget lider av brist på spelare, men när motståndare kan hittas är det förvånande hur mycket nyanserad strategi som kan utvecklas från spelunkerns begränsade verktygssats.

Det närmaste till ett klagomål jag kan få för Spelunker HD Deluxe är att det har en gles online -community, men det är nästan som att kritisera en mästerlig målning eftersom den inte har setts av tillräckligt många. Privat kan jag säga att det inte är något fel med det här spelet. Jag vet bättre än att göra sådana hyperboliska påståenden i en seriös recension, så istället säger jag bara att jag är säker på att det finns några problem här någonstans, men jag blir förbannad om jag hittar dem. Jag har lindat ett tätt fokus med fantastiskt utförande och resultatet är helt klart ett spel som du verkligen bör ha på Nintendo Switch.

Spelet är ute nu på Playstation 4 och Nintendo Switch

Spelunker HD Deluxe

/ 10