8.5
/10
Space Engineers är ett spel som har vuxit exponentiellt sedan dess 2013 Steam early access. Det som började som en spirande överlevnadssandlåda i öppen värld har snabbt blivit en av de mest intrikata och detaljerade sandlådetitlarna som finns. Successiva uppdateringar och DLC har lagt till nya kartor, scenarier och byggdelar till spelet som erbjuder fler möjligheter för spelare att låta sin fantasi flöda. Men hur håller det sig efter alla dessa år?

Låt oss bli kreativa!

Det är ett trevligt skepp… synd om det kraschar…
Kreativitet är rymdingenjörers bröd och smör, vilket ger dig många sätt att förverkliga dina drömmar; väl så länge det gäller rymd eller teknik eller teknik. Med ett ögonkast har den allt du behöver för ditt genomsnittliga hantverksöverlevnadsspel. Du måste bryta för att få resurser; hålla koll på minskande överlevnadsmeter; bygga strukturer och nya maskiner för att bygga fler saker – och så vidare och så vidare. Bara den nivån av förtrogenhet borde vara tillräckligt för att åtminstone få din uppmärksamhet om du gillar dina sandlådeöverlevnadstitlar. Men Space Engineers skiljer sig tack vare det överraskande djupet och den kreativa potentialen den erbjuder i jämförelse med några av sina samtida. Spelet kastar dig in i ett antal sci-fi-miljöer, oavsett om det är en lummig trädgårdsvärld eller rymdens enorma tomhet; valet är ditt. Som sådant är allting väldigt mycket tema på samma sätt, vilket gör att du kan bygga och skapa din drömstjärnbas och starcraft. Spelet har ett omfattande bibliotek med block där du kan göra vad du vill. Med kantblock, små block och mer exakt trimmade block – för att begränsa saker – kan nästan allt du bygger se strömlinjeformat och designat till perfektion. Att bygga en vidsträckt rymdstation är roligt och givande, men egentligen är det inte vad du kan göra i Space Engineers, utan snarare förmågan att göra vad som helst som gör att det sticker ut.
Nämnde jag att du kan anpassa din Space Engineer?
Jag är imponerad av hur mycket frihet spelare ges att skapa och förverkliga sin vision. Det bästa exemplet på detta är förmågan att skapa ditt eget rymdskepp i spelet. Ditt skepp kan se ut hur du vill, så länge du har rätt delar för att få det att fungera. Du kan göra världens längsta starfighter eller till och med den mest rudimentära skräpbiten som galaxen någonsin har sett. Du kan till och med ladda ner och spela i användarskapade världar, såväl som spawn i användarskapade skepp; varav de flesta är helt häpnadsväckande. För Star Wars-fans kommer du att kunna hitta praktiskt taget alla skepp från filmerna; till och med en fullt fungerande Death Star. Den kreativa potentialen Space Engineers erbjuder är oändlig och mer detaljerad än andra spel som det; vilket åtminstone borde vara tillräckligt för att motivera ett utrymme på din Steam-önskelista.

Den sista gränsen

Utöver dess kreativa krångligheter och variation, ger Space Engineers spelare en vidsträckt sandlåda att utforska och skapa i. Dessa är inga små sandlådor heller, de verkar nå 1 000 000 000 km i diameter, vilket är ett stort rum. Procedurgenererade kometer och asteroider som svävar runt i rymden kan användas för att bygga främre baser och utposter; eller, om det finns gott om resurser, din alldeles egna rymdgruva. Du kan också stöta på signaler, passerande fartyg och andra slumpmässiga händelser som injicerar lite mer liv i sandlådan. Några av mina favoritögonblick kom dock när jag tog en välförtjänt paus och satt och stirrade längtansfullt ut i kosmos. Det kanske inte är den vackraste skildringen av rymden jag har sett i ett tv-spel, men det är fortfarande en jäkla vy.
Ser du den där planeten där uppe? du kan åka dit.
Rymden är dock inte ditt enda alternativ, eftersom du också kan bygga på och utforska planeter och månar. Dessa himlakroppar kommer med sina egna fantastiska landskap och terräng att korsa. Beroende på vilken planet du befinner dig på kommer det också att finnas unika klimat och miljöer, såväl som olika gravitationskrafter och atmosfärer. Detta ger inte bara en extra nivå av variation till ett redan varierat spel utan öppnar nya vägar för kreativ inspiration och möjligheter.

Kul, flyg och fysik

Space Engineer rötter kan ligga i hantverk och kreativitet, men det har fortfarande ett antal system i spel som hjälper till att öka upplevelsen. Det stora är det realistiska fysiksystemet. Space Engineers har en inbyggd volymetrisk-baserad fysikmotor; vilket i princip innebär att block, strukturer och praktiskt taget allt annat i spelet har sin egen massa och vikt i förhållande till deras storlek och andra faktorer. Att till exempel springa in i ett flytande skepp kommer att få det att sakta börja ramla iväg tack vare noll gravitation. Förekomsten av tyngdkraftslöshet gör också att du kan ha mycket roligt bara att stöka runt i rymden. Att åka på en rymdpromenad från asteroid till asteroid känns anmärkningsvärt njutbart tack vare ditt pålitliga jetpack och den tidigare nämnda nolltyngdkraften. Du kan också flyga runt i rymden med vad som känns som nästan ljushastighet, när du zoomar förbi fartyg och karga stenar som en mänsklig komet. Det är lika roligt och oroande, speciellt om du stänger av dina jetpacks stabilisatorer; vilket betyder att om du når maxhastigheten kommer du inte att sakta ner. Så innan du går och zoomar runt i rymden som en oduglig Superman, se till att du inte är på kollisionskurs med en herrelös asteroid. Du kommer inte omedelbart att förvandlas till en blodig pasta, men du kommer med all säkerhet att dö vid stöten. Spelets dedikation till vetenskaplig realism är en stor del av det som gör det unikt; bidrar till mycket av spelens munterhet och distinkta känsla. Men denna realism slutar inte med fysiken.
Du kan vara kreativ eller bara paja saker!
Nästan allt i spelet kan skapas, skadas och förstöras. Jag upptäckte detta själv när jag använde ett gruvfartyg för att riva igenom en asteroid. Att av misstag slå runt det steniga inre av en asteroid resulterade i att flera av mina fartygskomponenter blev skadade. Må dock inte dåligt om du ständigt kraschar ditt skepp i varje liten sak, att vänja sig vid den realistiska fysiken kan ta ett tag. Jag känner att det är här den tekniska delen kommer in mest. Du måste hålla koll på att svetsa ihop saker igen; såga bort gamla basdelar och redskap; och planera ut mer effektiva sätt att slutföra uppgifter med hjälp av högteknologiska maskiner. Du är i högsta grad en mångkunnig: delingenjör, vetenskapsman, astronaut, arkitekt och reparatör, vilket skapar en otroligt mångsidig uppsättning spelmekaniker. På tal om det, du är också lite av en mekaniker också.

Väntar på ytterligare instruktioner

Jag har berömt det här spelet för dess komplexitet och detaljer. Men som ny spelare tyckte jag att det var den svåraste delen av upplevelsen att försöka lära mig det hela. Med början i spelhandledningsscenariot trodde jag att jag skulle få en hjälpsam lärandeupplevelse. Jag fick uppmaningar, tips och tips från en bot i textchatt som kallas Good.bot; som inte var alltför olik den hos en Microsoft support AI. Jag kunde till synes ställa frågor till dem i chatten och få svar, vilket var trevligt. Resten av handledningen var det dock inte.
Ser enkelt ut, eller hur?
Vissa delar av handledningen var enkla, som att reparera en trasig solpanel och bryta järn. Men andra uppgifter var otroligt vaga i vad de bad mig göra. Till exempel verkade en uppgift att fylla på min O2 och H2 ganska enkel. Det som skulle ha varit en 2-minutersuppgift tog pinsamt lång tid. Vad som dock är mer pinsamt är det faktum att jag aldrig slutförde det. Jag hade gjort vad den bad om och fyllt på mina respektive mätare, men det var tydligen inte så som handledningen ville att jag skulle göra. Det visade sig att det var en trasig rörledning som var tvungen att repareras för att maskinen skulle fungera korrekt. Hur fånigt det än låter, nämnde ingenting i uppgiftsbeskrivningen något om att reparera ett rör eller en koppling – speciellt när de alla såg intakta ut som ny spelare. Andra uppgifter hade en liknande vag beskrivning som utelämnade viktiga detaljer, så att du fick reda på saker. Med alla dess komplexitet och små spelelement förväntade jag mig att Space Engineers skulle vara mer tillmötesgående för en nybörjare som jag själv. Handledningar är inte tänkta att hålla din hand, men de bör åtminstone kännas fokuserade och tydliga. Jag har spelat många hantverks- och överlevnadsspel under min tid och var och en av dem var lätta att plocka upp och komma in i. Utsikten till obegränsad hantverkspotential och variation borde vara något som gör dig upphetsad att spela ett spel; men istället blir nivån på djupet skrämmande. Det som borde locka är avskräckande av bristen på ansträngning för att underlätta in nya spelare, något som kännetecknas av att spelet hänvisar dig till youtube för sina tutorials.

Ensam i rymden

På en mindre anmärkning rekommenderar jag starkt att du spelar det här spelet med vänner. Hur kul spelet än kan vara kändes min erfarenhet som solospelare otroligt tom och livlös. Space Engineers är helt enkelt ett spel gjord för att stöka med vänner. Bygg och gör vad du vill i solospel, men utanför dess linjära scenarier är det bara inte lika roligt. Det faktum att du har en så stor science fiction-sandlåda med öppen värld borde säga dig att du inte borde vara ensam i den. Lobbyer kan hysa 16 spelare, vilket innebär att du enkelt kan orkestrera några av de mest intensiva och episka sci-fi-striderna någonsin; och med dina egna skapelser. Den senaste krigföringsuppdateringen har lagt till ett antal nya leksaker för PvP för att göra detta ännu mer av verklighet. Idén om att ha en stor flotta strid med spelets förstörbarhet och fysik borde vara lockande för alla sci-fi-entusiaster. Till och med att träffas och bygga något som ett lag skulle kännas mycket mer givande och roligare än att göra det ensam. Så om jag överhuvudtaget skulle rekommendera att skaffa det här spelet, skulle jag säga att ta med några kompisar också; det kommer garanterat att göra upplevelsen mycket mer minnesvärd. Du kan köpa Space Engineers på Steam eller på Xbox

Med ett välbekant utbud av system och ett upprörande utbud av hantverksalternativ ger Space Engineers dig alla verktyg du behöver för att göra din fantasi till verklighet. Det är en upplevelse att delas med andra på vilket sätt du än kan föreställa dig, oavsett om det är en storskalig fartygsstrid eller att tävla genom rymden som en mänsklig meteorregn. Efter flera timmar med Space Engineers känner jag en sak: Inspirerad. Det är en levande verkstad för det mänskliga sinnet, som ger spelarna ett fantastiskt kreativt utlopp för sin vildaste fantasi; Att se att fantasin delas med andra är det som gör det här spelet så speciellt, och varför jag rekommenderar det här spelet till alla som vill skapa.

/ 10