6
/10

SimplePlanes, som ursprungligen kom ut på iOS, har kommit till PC.

En flygsimulator och konstruktionssats i Kerbal Space Program-genren – minus den bedårande presentationen och djupet – SimplePlanes gör det möjligt för användaren att konstruera ett nära oändligt antal verkliga och fantasivingade flygplan, för att inte tala om helikoptrar, stridsvagnar och drakar.

Naturligtvis är att slå ihop fantasifulla eller fantastiska snygga flygplan en sak och få dem att faktiskt starta, flyga och landa är en annan, mycket mer skrämmande utmaning helt och hållet, vilket kräver en god, grundläggande förståelse för aerodynamik och flygfysik. Medan spelet har en serie korta lektionsuppdrag utformade för att introducera spelaren till de mest grundläggande aspekterna av flygplanskontroll, bombning, hundfäktning och effekt av komponenter och vikt på prestanda, är majoriteten av instruktionerna icke-interaktiva och kommer från att hälla över manualen.

SimplePlanes hjärta är konstruktionsuppsättningen, och den är både flexibel och lite frustrerande att använda. Det finns ett stort antal Lego-liknande komponenter – motorer, vingar, landningsutrustning, bränsletankar, bomber osv. – men hur kameran och monteringsfönstret fungerar gör justering av delar mer av en utmaning än vad den borde vara. Det är alldeles för lätt att tro att du har fäst en vinge på flygkroppen på rätt punkt bara för att ändra betraktningsvinkeln och inse att den flyter i luften och inte är fäst alls. Detta händer kontinuerligt. Det finns en spegelfunktion som tar bort lite frustration från att försöka göra varje sida av planet symmetriskt.

Det finns dock ingen riktig “monteringsguide” och spelet är lika gärna att låta dig slänga samman några slumpmässiga, icke-funktionella kombinationer som det är att låta dig bygga ett verkligt framgångsrikt flygplan. Om du föredrar att testa ut produkterna som SimplePlanes-communityn har laddat upp – och det finns tusentals av dem – är det enkelt att söka i arkiven efter popularitet, flygplanstyp eller datum, och dessa kan snabbt laddas ner och läggas till ditt bibliotek med flygplan och testflödet. Naturligtvis kan du också lägga till dina skapelser i communityn.

När du flyger är aerodynamik förlåtande, och på den enkla sidan jämfört med en “riktig” flight sim men fungerar säkert tillräckligt bra för att tillåta testning av dina prototyper. Två kontrollscheman finns tillgängliga: tangentbord eller joystick, och det verkar konstigt att inte inkludera gamepad-kontroll såväl med tanke på de förenklade kontrollerna. Det har förekommit några klagomål över hur kontrollerna kartläggs till en joystick men de fungerar tillräckligt bra med tangentbordet, särskilt med tanke på att de flesta flygningar är mycket korta.

Visst skulle ingen förvänta sig påkostade bilder av ett iOS-spel, men PC-versionen av SimplePlanes verkar ha förändrats lite från sin mobila presentation. Det finns bara en liten ökarta och havet runt den, och ingen av dem ser särskilt bra ut. Flygplanet själva klarar sig inte heller bra och ser blockigt och orealistiskt ut. Sammantaget är det en besvikelse att det inte satsades mer på att skilja PC-versionen av SimplePlanes från sin mobila föregångare.

6 / 10 Recensent

/ 10