5.5
/10
15 februari, 2022

Det finns en tydlig kärlek till gammaldags kung fu-actionfilmer som strömmar genom Sifus ådror. Det är en sorts hyllning till dessa filmstilar, och du kan känna tillbedjan som utvecklaren Sloclap har för genren.

Du spelar som en ung student som såg sin Sifu och pappa brutalt mördade framför dem av en grupp som inkluderar en av deras ex-studenter. Du är, föga överraskande, inte bäst tillfreds med hela prövningen, och med hjälp av ett speciellt hänge som låter dig återuppliva dig själv från döden, spendera några år på träning, innan du tar ditt 20-åriga jag ut på vägen till hämnd.

Döden är kanske den mest intressanta aspekten av Sifu. Ditt hänge låter dig komma tillbaka från graven mitt i kampen, men om du gör det åldras du ett år och höjer din dödsräknare. Varje gång du dör kommer du att åldras mer, med två år för din andra död, tre för din tredje, och så vidare. Du kan sänka din dödsräknare genom att spendera erfarenhetspoäng vid en helgedom eller slå minibossar och bossar. Vissa färdigheter kan bara låsas upp om du är ung nog, och du får skada men förlorar hälsan varje gång du går in i nästa decennium, med eventuella dödsfall över 70 år som din sista.

Varje nivå håller reda på den yngsta åldern du gick in i den, så du kan använda den och genvägar du låser upp på varje nivå för att manipulera saker genom att spela igenom några gånger för att få det bästa resultatet. Det enda problemet med detta är att det gör varje knapp seger mot en nivå i praktiken värdelös. Om du till exempel lyckas slå den första chefen, men åldras hela vägen upp till 71 när du gör det, har du ingen chans att klara nästa steg. Din seger kan lika gärna ha varit ett nederlag.

När du dör förlorar du alla färdighetsupplåsningar du har tjänat hittills, såvida du inte har valt att hälla in extra XP för att låsa upp dem permanent. Detta är återigen ett intressant system, men själva färdigheterna finns överallt. Även om vissa färdigheter i grunden är väsentliga – nämligen de som låter dig lägga föremål på golvet mot människor och fånga de som kastas på dig – erbjuder de flesta av dem alternativ som inte är riktigt användbara. Visst, de ser coola ut, men det finns egentligen ingen mening med dem utanför det.

När du kämpar mot vanliga fiender kan dina attacker vara varierande och intressanta, men när du bekämpar några av minibossarna och bossarna själva, kommer du att upptäcka att många av dina färdigheter utanför pareringen är mer eller mindre värdelösa. Detta beror på att Sifu har en intensivt frustrerande tillbedjan av superrustning på dessa fiender. Medan normala fiender kommer att rycka till när de träffas, ignorerar de hårdare fienderna mer än gärna din vältajmade spark till förmån för att avsluta sina attacker. Vad det betyder är att det enda verkligt gångbara sättet att slåss mot dessa bossar tenderar att bara vara att maska ​​på pareringsknappen och sedan attackera när de avslutat sin kombination.

Jag är säker på att du kan ägna tid åt att noggrant lära dig dina fienders attackmönster, men vad är poängen om du bara kan mosa dig till seger? Du kan till och med mash parera och lätta attacker växelvis för att i princip hålla animationer avbrytande ständigt också, vilket slutar med att vara det mest effektiva sättet att skydda dig själv och slåss i nästan vilken situation som helst, även om det förmodligen kommer att tappa dina händer.

Du har också konstiga stilistiska val som det faktum att du håller många vapen i en backhand-ställning, vilket i en kamp skulle minska din räckvidd avsevärt och förmodligen lämna dig med en bruten handled. Sedan har du knockdown-attacker, som är otroligt kraftfulla, men som också leder dig till att hjälpa din fiende upp efter två attacker. Det är förbryllande.

Det är också värt att diskutera att även om det här spelet känns som att det kommer från välmenande passion för klassiska kung fu-filmer, så är det också ett som gjorts om en kinesisk protagonist av ett team med praktiskt taget inga kineser i personalen. Berättelser om människor bör skapas med djupt engagemang från samma personer. Jag tror att det här spelet handlar mer om filmerna än om människorna, och att det är från ett bra ställe – det här är inte en punkt som påverkar recensionen och poängen – men jag tror också att spelet sammansättning betyder att det skulle ha varit bättre lämpad som ett spel i Frankrike.

Sifu är ett spel som jag skulle kunna älska. Jag hade höga förhoppningar om att det skulle bli en av mina utmanare till årets spel, men det fick mig att känna mig intensivt deflaterad istället. Det är ett spel som blandar ihop Sekiros exakta mekaniska svårighet med en påtvingad svårighet som skapas genom att helt enkelt ge bossarna rustningar ect. Jag är irrationellt arg på Sifu. Sifu är ett spel som hade exceptionell potential, men som slösade bort det på fel funktioner och spel mekanik.

/ 10