7.5
/10

Settlement Survival – Recension

Nu är den ute ur Early Access, det är dags att säga vad jag tycker och skriva en liten recension om spelet.
Skrivet av: - publiserad: 1 november 2022

Har haft Settlement Survival sedan den första veckan av Early Access.

Under loppet av Early Access-perioden var det upp- och nedgångar för uppdateringar där vi älskade några och vi hatade några. Men Dev’s lyssnade och det som nu har släppts är bra med massor av innehåll för priset.

Settlement Survivor kretsar kring att samla material för att bygga och designa din egen perfekta lilla stad, men var försiktig, för din stad kommer att drabbas av en uppsjö av naturkatastrofer från tornados, jordbävningar, översvämningar och farsoter som bara saliverar för att förstöra din stad och befolkning.

Settlement Survivors svårighetsgrad kan vara inriktad på härdade stadsbyggnadsentusiaster eller mysiga riskfria skapare på grund av dess anpassningsbara alternativ. I spelet kan spelaren manipulera landskapet, hantera begränsade förråd, plantera grödor, jaga vilda djur, samla resurser, utveckla handelsvägar och mer. Det finns unika kartor, vädermönster och katastrofer som regelbundet kommer att påverka din stad och människor.

En nivå i Settlement Survival börjar med att spelaren väljer den första punkten där bosättningen börjar. Från den singulära punkten förväntas spelaren växa sin stad med hjälp av resurserna runt dem. Bosättningen börjar med ett 30-tal nybyggare (detta kan du ändra i starten av spelet), samlare för det mesta. Och du kommer att behöva varje bit av resurser för att bygga bostäder för alla dina medborgare, särskilt eftersom skydd och temperatur spelar en roll för deras välbefinnande.

En av de saker jag verkligen gillar med spelet är att det använder urvalsmetoden för att markera resurser som spelaren vill samla. I samlingsfliken kan spelaren markera en hel skog för avverkning. Medborgarna kommer inte att sluta förrän alla markerade träd är tagna. Det här är bra när du planerar att återbeskoga skog och bara har en viss plats avverkad för att ge plats åt din stad. Trä är inte det enda som kan skördas, nybyggare kan samla sten, järn och vilda växter för att använda till mat och medicin.

Med bostäder adresserade tar vi på oss uppdraget att främja teknik och kultur. Teknikträdet är ett av de mest omfattande jag har sett utanför storstadsbyggare. Spelare har möjlighet att undersöka mer avancerade insamlingstekniker, fokusera på underhållning och kultur för att förbättra medborgarnas liv eller låsa upp nya varor som kan bytas mot pengar. Överlevnad betyder inte att vi måste offra det som gör oss mänskliga för att avancera. Det är för andra spel att utforska.

En annan sak jag gillar med det här spelet är att hus behöver kontinuerligt repareras och att verktyg så småningom går sönder. För andra kan det vara krångligt, och jag erkänner att det är det. Men för mig är det en frisk fläkt för den här typen av spel. Inte bara hanterar vi detta som om det vore en minikris, utan det finns en fördel med att hålla verktygen i toppform, de gör helt enkelt mer arbete.

På tal om kris, spelet har dem också. Bränder, slumpmässiga tornados, you name it.

Den blockiga grafiken är definitivt till fördel för spelet. Det finns något mer tröstande med dem än någon ultrarealistisk modell och snygg FX. Det är nästan Minecraft-liknande i det avseendet, men med fler polygoner för gott.

När det gäller ytterligare observationer. Genom att trycka på ”F”-tangenten ändras stilen på byggnaden som byggs. Detta hjälper till att bryta upp monotonin i en unik hemdesign. Om det inte vore för det här alternativet hade hela stadsdelar sett ut som ett av dessa prefabricerade kvarter i verkligheten. Dessa platser gnuggar mig alltid fel, oavsett hur budgetvänliga de verkar vara.

Det finns 3-4 hastigheter när det gäller att justera spelhastigheten. Att trycka på F1 saktar ner. Vid max stoppar det tiden tillsammans. Att trycka på F2 ökar tempot till ungefär 3x eller mer. Inget banbrytande, men att ha mer kontroll över tiden är ändå uppskattat.

Som jag sa tidigare kan det ta år för en uppgörelse att nå full produktivitet. Vuxna tar tid att sätta sig in i sina liv, och sedan blir de föräldrar. Barn måste då först växa upp innan de kan ta jobb. Tack och lov är allt plug-in/out när det kommer till jobb, och dina medborgare behöver inte ha en specialisering för att hantera ett jobb. Byggnaden behöver bara kroppar för att bli aktiva. Barn kommer inte att kunna komma in i arbetslivet förrän de är åtminstone i tonåren.

Det finns alltid möjlighet att locka nomader, men möjligheten att de skadar samhället är alltid en risk som är väl värd att överväga.

Det känns som att jag har slarvat bort en massa saker. Särskilt i de olika byggnaderna och deras funktioner. Men jag behöver egentligen inte förklara varje enskild struktur och vad de gör, eller hur? Allt du behöver veta är att spelet låter dig planera din stad som du vill, men planera inte för långt framåt, det tar fortfarande tid för dina bosättare att rensa områden och att bygga dina byggnader. Och att ha många byggnader i kö gör bara väntan längre.

Kompetent liten stadsbyggare, men det tillför inget nytt till genren. När du väl får de grundläggande behoven tillgodosedda och ställer in de grundläggande leveranslinjerna för byggmaterial, finns det egentligen inget annat att göra än att leta efter lyxresurser och byggnader, men det finns egentligen inget incitament att göra det. Spelet skulle verkligen kunna använda en kampanj för att driva dig mot att gå efter saker som att sena spel endast handla byggnader/föremål eller uppfylla vissa hälso-/lyckomått. Som det är misstänker jag att de flesta bara kommer att fortsätta utvecklas tills mikroförvaltningen börjar överväga deras personliga smak för sådana saker, för att sedan gå vidare. För mig var det runt 7-8 timmar in.

Finns en hel del stav fel i spelet men inget som är spel brytande sedan har jag råkat ut för lite små buggar med det lär dom ju fixa till.

Som sagt gillar du stadsbyggare så rekommenderar jag detta spelet

Denna Recension är skriven av: och publiserad den 1 november 2022