Roccat Kone XP
7.5
/10

Roccat Kone XP – Recension

Med XP skickar Roccat den senaste avkomman från Kone-serien in i loppet. Musen är utrustad med 19 000 DPI Owl-Eye-sensorn, har 15 knappar + Easy-Shift tumknapp och har nu även den färgglada AIMO 3D RGB-belysningen ombord.
Skrivet av: - publiserad: 24 mars 2022

Att ROCCATs senaste mus inte saknar funktioner och belysning borde redan ha kunnat utläsas från de första raderna. De färgglada och snygga ljuseffekterna är bara grädden på moset, för Kone XP har också mycket att erbjuda under huven.

Med intelligent ergonomi, optiska Titan-omkopplare, 15 knappar och iögonfallande RGB-belysning kombineras för att skapa en enhet som känns som ett steg framåt samtidigt som fansen behåller det som fansen älskar med AIMO. Och till 999 kr hamnar Kone XP mellan premium- och värde zonerna, vilket gör det till ett exceptionellt köp för både vanliga och hardcore-spelare.

Roccat Kone XP-specifikationer

Sensortyp Optisk
Sensormodell Roccat Owl-Eye 19K-sensor (baserad på PixArt PMW3370)
Känslighet Upp till 19 000 DPI
Polling Rate 1,000 Hz
Programmerbara knappar 15 (29 med Easy Shift)
LED-zoner 3 (alla delar samma ljusinställningar)
Kabellängd 1.8 m
Mått (LxBxH) 126 mm x 40 mm x 76 mm
Vikt 104 g

De subtila och inte så subtila förändringarna

Medan Kone XP lånar det mesta av sin övergripande design från AIMO Remastered, finns det några subtila och inte så subtila skillnader mellan de två. Med 3,6 ounce väger Kone XP mindre än sin föregångare på 4,5 uns. Kone XP är bara något tunnare också, trimmas 0,4 tum från midjan för att mäta bara 1,5 x 2,9 x 4,9 tum (HWD). Trots viktminskningen är den fortfarande tyngre än Alienware Tri-Mode eller Corsair Sabre RGB Pro Champion Series.

Men den extra kraften kommer till god användning, eftersom Kone XP har hela 15 knappar, fler knappar än någon annan mus i sin prisklass. I kombination med Roccats EasyShift-teknik, som förvandlar din musknapp till en shift-tangent, kan du lägga till upp till 29 knappfunktioner – perfekt för kommandotokiga MMO- och strategispels fans. På höger sida av musen hittar du fem knappar, alla tillgängliga med tummen. Tyvärr, även om den är kompatibel med alla typer av grepp stilar, är musen endast inriktad på högerhänta.

Kone XP använder sig av Roccats Titan Optical-switchar. Företaget hävdar att dess optiska switchar är snabbare än någon mekanisk switch och har dubbelt så lång hållbarhet. Du kan justera intervallet som måste passera innan ett andra tryck på en tangent accepteras. Och vi skulle vara försumliga om vi inte nämnde det väldigt coola rullhjulet, som tillåter vänster och höger laterala ingångar såväl som standard rullnings funktionalitet.

Om du vänder musen över avslöjar sensorn Owl Eye, modellerad efter PAW3370 från PixArt. Sensorn stöder upp till 19 000 dpi och en pollingfrekvens på 1 000 Hz, ganska standard för alla tävlingsmusar. Det är inte lika högt som Alienware Tri-Mode eller Razer Basilisk Ultimate, men det är mer än tillräckligt för att få jobbet gjort.

Fötterna är gjorda av PTFE, en syntetisk polymer, och har värmebehandlats för att ge smidig spårning. Samtidigt är den sex fot långa kabeln lätt och mycket böjlig.

När det gäller de inte så subtila förändringarna är det svårt att missa Kone XP:s nya genomskinliga skal, som sätter scenen för RGB-ljusshowen. Tjugotvå lysdioder och åtta ljusförinställningar är tillgängliga för dig, som alla hanteras i Roccats mjukvara, Roccat Swarm. Min recensionsenhet är Ash Black, vilket verkligen hjälpte RGB-ljusen att poppa, men musen kommer också i Arctic White. Kone XP:s kupolform är ungefär samma storlek som AIMO, och även om jag föredrar den smalare profilen på andra Roccat-enheter, fann jag Kone XP:s form nästan omedelbart bekväm.

Allt detta samlas i ett premiumpaket. Chassit är slitstarkt och robust, och inte ett klick eller ett slag missades under vår tid med musen.

Spelprestanda

Kone XP riktar sig till spelare tack vare sin RGB, och den lever upp till dessa intryck på alla fronter. Du kan ställa in 5 olika DPI-nivåer, allt från 50 – 19 000, och sedan byta mellan dem i farten med antingen anpassade mappade knappar eller de två standard DPI-växlingsknapparna till vänster om vänsterklick. Det ger dig massor av flexibilitet att anpassa dina behov baserat på spelgenre eller till och med produktivitet, även om många spelare på hög nivå föreslår att du helt enkelt håller dig till en inställning och låter muskelminnet utvecklas för det. Ändå är DPI-byte en standardfunktion på avancerade möss, och något jag uppskattar när jag arbetar och spelar på samma PC, och det är robust implementerat här.

Pollingfrekvensen här hanteras också på ett konstigt liknande sätt som DPI:n, genom att du kan välja om du vill att den ska vara 100Hz, 250Hz, 500Hz eller 1000Hz. Det finns liten anledning att inte använda den maximala pollingfrekvensen här, eftersom det helt enkelt påverkar hur ofta musen rapporterar sin plats till datorn. Högre pollinghastigheter kan dock använda något mer processorkraft, och du kanske inte märker skillnaden mellan det och något som 500Hz eller ens 250Hz. Det går dubbelt om du använder en bildskärm med lägre uppdateringsfrekvens, även om vi pratar om extrema minuskuler här.

Utöver specifikationerna är den faktiska upplevelsen i spelet av att använda Roccat Kone XP exceptionellt smidig. Det beror delvis på komforten och knapplayouten jag nämnde ovan, men det är också tack vare de tre värmebehandlade PTFE-fötterna som hjälper musen att glida utan ansträngning över de flesta ytor oavsett om du har en musmatta. Återigen, att ha PTFE-fötter är inte nödvändigtvis speciellt, men de fungerar bra här.

Jag är ganska rostig, men Kone XP tjänade mig väl när jag testade den i Halo: Infinite. Det var beprövat både när det gäller spårning med det klassiska automatgeväret och att snärta med prickskyttegeväret, och jag lyckades tjäna en dödssvit i mitt första spel och toppade K/D/A-diagrammet för mitt lag i det andra spelet. Inte för att skryta, men vi vann båda, och jag hade en bekväm tid i varje. Jag kom också på mig själv att lita både på närstridsattacker och granater oftare, eftersom jag mappade dem båda till den första kolumnen med sidoknappar och inte heller behövde nå tummen för att aktivera. Detta skiljer sig från min typiska mus, där min granatknapp är lite längre bort från där min tumme naturligt vilar än min närstridsknapp. På grund av det brukade jag använda granater mer sällan, och jag insåg att jag inte hade den begränsningen här.

Funktioner och programvara

Roccat Kone XP kommer med Roccat Swarm, en robust mjukvarusvit som låter dig välja din DPI och pollingfrekvens, plus ommapningsknappar och justera belysningsinställningar. Hittills är det mestadels standardpris, men Swarm går utöver det. Du kan också öka eller minska den tid som musen behöver mellan ingångarna för att registrera ett dubbelklick, eller ändra hastigheten som musen rullar både vertikalt och horisontellt i lutningsläge. Du kan också justera dina Windows-pekarinställningar här utan att behöva gå in i Windows egen musinställningsmeny.

Men det är på fliken ”Avancerade inställningar” där Swarm verkligen låter dig bli granulär. Du kan ställa in hur långt du kan lyfta musen från dess yta och fortfarande ha markören att flytta, plus slå på ljudåterkoppling för när du ändrar din DPI eller byter musprofiler. Reglaget för avstudsningstid låter dig styra hur mycket tid din mus behöver efter att ha gjort en inmatning för att acceptera en andra, och vinkelsnäppning kommer att försöka räta ut mindre krumlingar när musen upptäcker att du försöker flytta den i en rak linje. Spelexperter tenderar att föreslå att du håller det avstängt så att det inte stör ditt mål, men vissa kan få nytta av det. Kanske grafiska formgivare?

Roccat Swarm är också där du kommer att styra belysningen, som kommer med flera grundläggande RGB-mönster ur lådan, inklusive våg och blink. Du kan styra hastigheten och ljusstyrkan för dessa mönster, samt stänga av dem. Men konstigt nog kunde jag inte hitta ett alternativ för att justera färger. Det är ett stort problem, med tanke på hur splittrande den här musens utseende redan är.

Istället för att kunna justera färger kan du istället aktivera Roccat Aimo, Roccat Talk FX och Alien FX. Alien FX ger dig helt enkelt möjligheten att justera din RGB med hjälp av Alienwares mjukvara, vilket borde ge dig saknade kontroller som färgjustering men kommer att kräva att du installerar en annan mjukvarusvit. Talk FX försöker på ett intelligent sätt justera RGB för att svara på din status i spelet. Till exempel, när din hälsa är dålig kommer din mus att lysa rött.

AIMO är lite mer mystiskt. Det hävdar att det erbjuder liknande ljusfunktioner som Talk FX, förutom att istället för att svara på spelet, det svarar på hur du använder din mus. Hur det reagerar är allt väldigt vagt, och den övergripande funktionen har stora ”blast processing” vibbar. När du aktiverar den visas en ”intelligens”-fält bredvid funktionsväxeln som berättar din nuvarande ”AIMO-nivå”, och ju fler AIMO-funktioner du laddar ner eller enheter du köper, desto smartare blir effekten. Jag måste anta att detta betyder att musen kommer att börja göra saker som att stänga av belysningen i vila och kanske visa mer aggressiva färger när den rör sig snabbare. Roccat säger inte. Efter en veckas användning märkte jag inga skillnader när Aimo var påslagen jämfört med när den var avstängd. Min Aimo-nivå var bara 15%, men jag skulle betrakta Aimo mer som ett experimentellt extramaterial än en riktig anledning att köpa musen, eftersom det är oklart vad den gör eller hur bra den fungerar. Det är synd att det är en så stor del av Kone XP:s marknadsföring.

Slutligen är Kone XP också kompatibel med Nvidia reflex, som upptäcker latens genom att mäta när du klickar på musen och spåra det mot hur lång tid det tar för din bildskärm att svara.

Kone XP klarar nästan varje ruta på min lista över vad jag letar efter i en spelmus: bekväm och enkel att använda, en elegant design, underbara RGB-ljus och massor av anpassningsalternativ.

Roccat har polerat sin AIMO till nästan perfektion med Kone XP. Om du är vänsterhänt eller föredrar en ambidextrous mus, har du det bättre någon annanstans, men annars är Kone XP en av de bästa spelmössen som finns tillgängliga idag, och den rekommenderas med lätthet och stil.

En recensionskopia av produkten tillhandahölls av tillverkaren för recensions ändamål

Denna Recension är skriven av: och publiserad den 24 mars 2022