9
/10

Den här saken ser jävligt bra ut och den presterar tillräckligt bra för att klara av den bästa spelmusen eller den bästa trådlösa spelmusen. Även om hardcore-spelare kanske ogillar dess vikt med tanke på att den kallas Burst Pro Air, hade mina händer inga problem med att använda den här musen när jag arbetade och spelade. För 1099 kr är detta inte den billigaste trådlösa musen du kan köpa, men det är verkligen värt det om det ligger inom din budget.

Roccat Burst Pro Airs namn kan lura dig med tanke på dess vikt på 81 gram, men insidan kompenserar för det. Burst Pro Air har en DPI på 19 000, trådlös anslutning via 2,4 GHz eller Bluetooth, 100 timmars batteritid, ett vatten- och dammtåligt skal, optiska omkopplare, en löstagbar Phantom Flex-kabel och värmebehandlade PTFE-fötter.

Roccat Burst Pro Air kommer i två färger en helvit eller svart och när de livfulla RGB-ljusen skickar ett bikakemönster över hela toppen av musen, kan du kämpa för att inte höras reagera med vördnad.

Design och komfort

När jag fick Roccat Burst Pro Air var det första som stack ut för mig dess halvgenomskinliga design, som lyser starkt på den svarta versionen. Pro Air har ett “bioniskt skal” som sprider RGB samtidigt som musen förseglas tillräckligt hårt för att hålla vatten och damm ute. Att ha RGB på en mus är vanligtvis meningslöst eftersom din hand täcker den under användning, men detta är inte nödvändigtvis fallet här.

Musen har fyra RGB-zoner, en under det övre skalet, en vardera på vänster och höger knapp, och den sista däremellan, som lyser upp scrollhjulet. Jag håller min mus med ett handgrepp och RGB-lamporna under knapparna kunde fortfarande lysa underifrån mina fingrar. Det är väldigt snyggt, speciellt jämfört med vissa möss som gömmer sina flashiga ljus under din handflata.

Den halvgenomskinliga designen fortsätter under musen, vilket gör att RGB kan lysa från nästan alla vinklar. Du hittar två strömbrytare under musen: En som låter dig växla mellan trådbunden, Bluetooth eller 2,4 GHz trådlöst (förutsatt att du använder den medföljande USB-A-dongeln). Men skulle du välja att använda standard Bluetooth, eller den medföljande Phantom Flex-kabeln, kan dongeln förvaras under musen, vilket är en funktion som jag älskar att se.

Medan jag valde att använda 2,4 GHz-läget, är den medföljande Phantom Flex-kabeln utan tvekan den bästa USB-C-kabeln jag någonsin har fått med någon kringutrustning. Phantom Flex-kabeln är flätad med Roccats snygga paracord, som har precis tillräckligt med vikt och flexibilitet för att förhindra att musen fastnar på ditt skrivbord utan att vara för tung.

Roccat kunde bara ha smällt på några vanliga PTFE-fötter som vissa andra företag, vilket skulle ha gjort jobbet, men det gjorde de inte. Istället inkluderade Roccat värmebehandlade PTFE-fötter som känns inbrutna. Jag gjorde ett glidtest på min bordsmatta för att se hur Bust Pro Air skulle klara sig mot mina andra PC-musar som har Hyperglide-skridskor, och resultaten var praktiskt taget desamma .

På vänster sida av musen finns de vanliga framåt- och bakåtknapparna, dessa är dock större än vanligt. För att vara ärlig insåg jag inte hur stora sidoknapparna var på den här musen förrän jag tog en djupare titt på dess design.

Sensorer och brytare

Det finns mycket med Roccat Burst Pro Air om vi pratar internt, så låt oss börja.

Switcharna inuti Burst Pro Air är TTC Opticals, eller som Roccat kallar dem, “Titan switchar.” TTC är en mycket populär switchtillverkare för mekaniska tangentbord, och jag visste inte ens att företaget tillverkade switchar för möss. Processen i vilken Titan-omkopplarna fungerar är som vilken annan optisk omkopplare som helst: En ljusstråle projiceras från ena sidan av omkopplaren till den andra när den aktiveras, vilket resulterar i en nästan omedelbar svarstid.

Enligt Roccat var Titans optiska switchar designade för att förhindra dubbelklick och hålla upp till 100 miljoner klick. Även om jag inte har klickat på den här musen 100 miljoner gånger (jag tror inte att jag någonsin kommer att göra det under min livstid), är TTC ett utmärkt switchtillverkare vet jag inte men får ta Roccats ord för det.

Även om switcharna är optiska har de fortfarande en viss taktilitet, och den snabba svarstiden gör den här musen ännu mer önskvärd. Scrollhjulet känns och aktiveras som alla andra skårade hjul, men det är lite högre än andra möss som jag har provat nyligen.

Strömbrytarna imponerade på mig, men sensorn gjorde det inte. Burst Pro Air använder Roccats Owl-Eye-sensor, med en maximal DPI på 19 000 och en pollingfrekvens på 1 000 Hz.

Medan Burst Pro Airs sensor inte fungerar i vissa områden, fungerar den med Nvidia Reflex, en funktion som minskar systemets latens från varje musklick i GPU-intensiva spel som Fortnite. Du kan dock bara använda Reflex om din bildskärm har G-Sync, och det är lite olyckligt.

Batteritiden på Burst Pro Air var verkligen imponerande, speciellt när man räknar in hur mycket RGB den här musen har. Enligt Roccat varar batteritiden 100 timmar oavsett om du väljer att använda standard Bluetooth eller den trådlösa 2,4 GHz dongeln. Som om Phantom Flex-kabeln inte var tillräckligt bra, är bara 10 minuters laddning allt som krävs för att ge dig fem timmars spelande till.

Prestanda

Burst Pro Air glider som en professionell skridskoåkare över min musmatta. De värmebehandlade PTFE-fötterna på musens botten får det att kännas som om den har varit inbruten i flera månader – den här glider så lätt över min musmatta att den kan bli lite förlåten för sin vikt. Jag håller fortfarande på att lära mig att bli en bra FPS spelare, men jag märker att Roccat Burst Pro Airs sensor verkar trög tills jag höjer muskänsligheten. Under vanlig arbetstid navigerar jag lätt mellan fönster och redigerar bilder  eller navigerar runt på Spel Hubben. När jag testade MultiVersus-stängda betan justerar jag DPI en smula för att kompensera för spelets hastighet, och musen känns fantastisk.

Roccat hävdar att Burst Pro Air har 100 timmars batteritid, och även om jag inte riktigt har nått den mängden speltid än, har den inte behövt laddas på en vecka eller så sedan jag har använt den. Och när din Burst Pro Air dör är Phantom Flex-kabeln fantastisk och flexibel, så några timmars laddning kommer inte att vara ett hinder för din spelupplevelse.

Jag använder ett handgrepp och Burst Pro Air känns bra. Det kan vara tufft för mindre händer att använda den här med fingertoppsgrepp, men alla med medelstora händer och uppåt kan enkelt använda den här spelmusen. Roccat Burst Pro Air känns bra under långa arbets- eller spel-sessioner, och de optiska switcharna har fortfarande en fantastisk mekanisk känsla när de klickas. Phantom Flex-kabeln som följer med Roccat Burst Pro Air är en av de mest flexibla muskablar jag någonsin använt så mycket att jag inte har något emot att använda musen när den är inkopplad.

Omdömme

Roccat Burst Pro Air är inte den billigaste spelmusen du hittar – på strax under 1099 kr mer än den utmärkta Razer Viper 8KHz Ultralight, som har en mycket högre maximal DPI. Och om du letar efter en mus med makroknappar och mer anpassning, så är det kanske inte den här pekaren för dig.

Men om du är som jag och är en normal-spelare som älskar att vara konkurrenskraftig, är det här en fantastisk mus för dig. Det ser också mycket bättre ut än andra spelmöss, speciellt med de underbara RBG-ljusen.

Roccat Burst Pro Air kommer med två års garanti och mellan TTC-switcharna, Phantom Flex-kabeln och det vatten- och dammtåliga skalet är jag övertygad om att den här musen kommer att fungera i flera år.

Roccat Burst Pro Air presterar precis så bra som den ser ut, och för 1099 kr kan du inte gå fel. Jag besvärades inte av dess långsammare svars-hastighet och tyngre byggnad, men musentusiaster tenderar att vara väldigt speciella, särskilt när det kommer till sensorer.

9 / 10 Recensent
Rating

/ 10