road-96-1024x478
8.5
/10

Road 96 – Recension

När livet är tufft kan det ibland vara svårt att hålla fast vid status quo.
Skrivet av: - publiserad: 16 augusti 2022

Denna mödosamma tillvaro leder till ovanliga tankar och rebelliska idéer. Följaktligen ses du inte längre som ingen. Istället är du en tagg i ögat på etablissemanget. Detta är kärnidealismen i Road 96. Det är en bisarr och ofta melankolisk titel som tar dig med på en livs förändrande resa.

Utvecklat av DigixArt och publicerat av Ravenscourt och Koch media, detta är ett indie äventyrsspel. Den tar dig med på en underbar upptäcktsresa genom ett tufft och oförlåtande landskap. Du ser världen genom ögonen på barn som är nedslående av den tyranniska regeringen. Därför finns det en känsla av fara, magi och upplysning på denna otroliga resa över landet.

Väg 96 lär oss att val har betydelse!

Jag älskar ett spel som gör att du kan fatta spel förändrande beslut. Lyckligtvis använder Road 96 denna mekanism i sin kärna. Du är fri att interagera med vem du än möter. Dessutom väljer du ditt transportsätt, bestämmer om, för att vara ärlig, eller inte, och formar dina slutmål. Kort sagt, dina val är viktiga, eftersom de dikterar upplevelsen du kommer att ha.

Handlingen är i en fiktiv nation som heter Petria, där folket kontrolleras av en tyrannisk och överlägsen tjänsteman. Hans politiska mandatperiod står inför omval och detta utgör en nyckelkomponent i handlingen. När du liftar, går eller stjäl fordon för att komma närmare gränsen ändras dina prioriteringar. Fokuserar du på att fly landet och rädda ditt liv? Alternativt, stannar du kvar och hjälper till att bekämpa diktatorn som har förstört ditt liv?

Många tråkiga beslut.

Nationen Petria är full av galna och intressanta karaktärer. Några av dessa människor bildar nyckel relationer för varje huvudperson du kontrollerar. Dessa konstiga individer manipulerar och kontrollerar dig med rädsla, våld, kvickhet och kärlek. Du måste bestämma vilka karaktärer du ska bli vän med och vilka du ska fly från.

Det var en berg-och dalbana av en åktur som är fylld av omedelbart beklagliga beslut. Du vet att dina val spelar roll, men det här slår hem när en pistol riktas mot ditt ansikte. Senare kanske det inte var ett bra livsval att stjäla pengar och den bilen?

Nu kanske du oroar dig för att jag kommer ge spoilers. Men frukta inte, eftersom varje vägresa genereras procedur mässigt. Därför kommer många upplevelser säkert att vara unika och annorlunda än dina. Dessutom kan interaktioner ge nya färdigheter. Dessa förmågor påverkar dina val ytterligare och förändrar spelets gång. Jag älskade det slumpmässiga i handlingen och att aldrig veta vad som skulle hända.

Den förtjusande blandningen av sprudlande platser, vidsträckta länder och bakvatten restauranger hade en tydlig amerikansk design. Detta var ett smart tillvägagångssätt eftersom det knyter an till önskan att resa över de stora amerikanska staterna. Parallellt med detta avger karaktärerna vibbar av desperation och sorg, och detta bidrar till den melankoliska atmosfären. Även om varje plats var liten, kändes världen aldrig liten eller underskattad. Jag omhuldade den lilla insikten i varje unikt område och detta höll handlingen intressant hela tiden.

Ljudet var också nyckeln till scenen. Med en mängd låtar att lyssna på och utmärkt skådespeleri är spelet en fröjd att uppleva. Dessutom var miljöljuden fantastiska. Jag älskade de olika väderfronterna och dramatiken som de lade till.

En udda användning av peka och klicka-mekanik.

Jag tyckte att det var väldigt konstigt att Road 96 lutar sig hårt mot peka-och-klick-mekanik. Ja, du är fri att vandra som du vill. Men varje interaktion kräver att du flyttar en markör med den högra analoga spaken. Nu fungerade det, men det var lite klumpigt och bröt upp den uppslukande handlingen. Bortsett från detta är kontrollerna enkla att bemästra.

Tack vare de procedur mässigt genererade väg resorna, de konstiga NCC:arna och unika inställningarna, finns det livslängd och replay-värde. Med många möjligheter att påverka varje huvudperson blir handlingen aldrig inaktuell.

Jag förväntade mig inte att njuta av Road 96 så mycket som jag gjorde. Jag trodde att det skulle gå långsammare och mer avkopplat. Istället upplevde jag en givande och djup titel där mina val gällde. Dessutom sammanställer den sin melankoliska natur på ett briljant sätt med fara och humor. Jag rekommenderar att du köper den här eller testar den via Xbox Game Pass!

Denna Recension är skriven av: och publiserad den 16 augusti 2022