4
/10

Protokoll är ett förstapersons äventyr, upptäckt och pusselspel som är inrättat som en övning för att hitta olika sätt att “bryta mot protokollet.”

Tänk på att detta är ett spel som många kommer att tycka mycket frustrerande. Spelet varnar spelaren innan allt spel inleds att detta ska vara fallet. Faktum är att jag tyckte att det var ganska frustrerande också i många aspekter. Den mest betydelsefulla punkten för frustration är de många klippbara scenerna och instruktionerna / dialogpartierna som inte kan hoppas över under vilka spelaren inte kan röra sig och behöver sitta igenom varje gång.

Vid många kontrollpunkter kommer du blindt att gå in i slumpmässiga uppgifter med liten eller ingen instruktion annat än ett enkelt sätt att gå vidare. Men om du misslyckas med din uppgift tas du tillbaka till början av kontrollpunkten, och klippscenen kan ta lite tid innan du kan flytta igen. Jag hoppas att detta är något som kan åtgärdas genom framtida uppdateringar för att ge spelaren möjlighet att inte behöva se en viss klippscen upprepade gånger. Detta är särskilt viktigt eftersom spelet är utformat för att behöva sköljas och upprepas många scener för att hitta olika sätt att bryta mot protokollet.

Spelet är tillgängligt i både VR-läge och platt på skrivbordet. Jag spelade bara på skrivbordet eftersom jag inte har en VR-inställning. Det fungerar ganska bra i skrivbordsläge. Musen fungerar som huvudets rörelse när du tittar runt, och du rör dig med de vanliga tangentbordsknapparna. Det finns en hel del head-bobbing som jag inte kan hitta något sätt att förändra. Med detta sagt är jag inte säker på om jag skulle vilja spela det här i VR-läge heller. Mycket av texten på skärmen kan vara ganska suddig när det är huvudvridning och karaktärsrörelse. För det mesta är texten obetydlig och du försöker se den medan du är still, så det är inte så farligt. Även om detta kanske är mer märkbart i VR-läge. Det var särskilt märkbart för mig i början av spelet, men när jag väl vant mig vid att huvudet gnuggade störde det mig inte längre på skrivbordet.

Det finns en historia i det här spelet och en ganska omfattande berättelse. Historien är inte nödvändigtvis meningsfull, särskilt från början. Men det faller på plats bit för bit, och skrivningen är ganska rolig. Humorn är inte för alla. Jag förstår det här. Jag tyckte fortfarande att det var ganska roligt i en realistisk mening, i denna mycket orealistiska berättelse. Hela dialogen talas och jag tycker att röstverk har gjorts mycket bra.

Kontroller

Tangentbord och mus fungerar bra tillsammans. Eftersom spelet främst är utformat för VR tror jag att det skulle fungera ännu bättre med rätt system. Jag läste i en tidigare recension att någon hade problem med att både vänsterklicka och högerklicka på musen släppte objektet som du håller. Detta är faktiskt inte sant. Vänster klick släpper objektet, medan högerklicket kastar objektet. Du kommer att finna detta användbart i vissa situationer för att känna till skillnaden.

Grafik

Grafiken är ganska fin, några av de grafiska idéerna är intressanta. Vissa element upprepas om och om igen, medan andra visar kreativiteten hos utvecklarna och designarna av detta spel. Jag önskar att misslyckande tillstånd, som i “du har brutit mot protokollet, ha en trevlig dag” utlöser ledde till viss variation av vad som visas istället för samma lilla klippscen upprepade gånger. Jag läste någonstans att en granskare nämnde att du inte kan hoppa över den här klippa scenen, vilket inte är riktigt sant. Om du klickar och håller ner musen går scenen lite snabbare, ännu snabbare om du snabbt klickar.

Vem är spelet till

Spelet är inriktad till mogen publik när det gäller grafiskt innehåll, röstspel och skriftlig dialog.

Pris

Baspriset på 16,79 € är enligt min mening lite högt, men humor och röstverkande är båda ganska betydande styrkor i spelet som inte bör förbises för att ge något extra inneboende värde till spelet.

Protokoll är ett första personers äventyr som liknar en vandringssimulator om du följer alla instruktioner i protokollet. Om det ses separat har det några speciella punkter som är svåra att utvecklas utan att behöva lära sig och upprepa. Jag tror dock att spelet är byggt kring en mycket unik humor, med pusselelementen som tvingar spelaren att söka efter sätt att bryta spelet – med andra ord att bryta mot protokollet och att få ett spel skärm. Att höra frasen “ha en trevlig dag” har aldrig betydligt så mycket ångest vid misslyckande såväl som upptäcksglädje som i det här spelet. Som tidigare nämnts är spelet inte utan problem, och det är definitivt inte ett spel för alla. Men min erfarenhet säger att detta är ett spel som du bör prova. Jag önskar att jag hade en VR-inställning för att spela det här spelet, men det är tillräckligt bra i den tillplattade versionen för att rekommendera.

En recensionskopia till Steam av titeln tillhandahölls av utgivaren för recensions ändamål

4 / 10 Recensent

/ 10