5
/10
19 januari, 2021

Planetbase som namnet antyder är ett spel om baser på en planet. Du leder ett team av kolonister och robotar som är på uppdrag att kolonisera en avlägsen planet. Det är ett strategispel med en överlevnadsaspekt som läggs till.

Spelet har fyra planeter, var och en med ökande svårighet. Den andra, tredje och fjärde planeten kan endast låsas upp efter att ha nått ett visst antal ”milstolpar” som i huvudsak är prestationer eller mål som du måste uppnå på en planet.

Planetbase har en inlärningskurva som tar dig några försök att vänja dig på grund av hur snabbt och enkelt det är att dö, speciellt på de senare planeterna, men när du väl har kommit förbi de inledande faserna för att skapa en bas för att producera kraft, vatten och syre blir det lättare. Men när du börjar expandera din bas ytterligare kan saker sakta ner ganska lite och kan bli lite tråkiga, även om spelet har en funktion för att öka spelets hastighet.

Den största utmaningen i spelet blir AI. Din egen AI. De tenderar att ha dålig priotisering vilket är tydligare när du har en större koloni. De tenderar att prioritera dåligt vilket kan leda till att de inte gör sina livsviktiga jobb eller går att göra något annat istället för vad de ska göra. Det hade varit bra om spelet hade något slags AI-hanteringssystem men tyvärr finns det inget. Förutom att det finns sandstormar, solfacklor, meteorsträngar och olika andra miljöfaror som kan förstöra din bas och dess passagerare. Ther

Spelet är bra men känns verkligen som om det saknar innehåll, särskilt med bristen på sen spelteknik och syfte. När allt är ordnat och bra, kommer du att sitta och vänta på att något intressant ska hända, som en meteor strejk eller en raid, så att du faktiskt kan spela och göra något. Det finns inte heller mycket teknik som du kan bygga så att det känns inaktuellt och vördnad för att bygga en ny utrustning eller maskiner går förlorade ganska snart. Kameran kan också vara ett problem eftersom det inte är så bra och är något styvt vilket ledde till mycket frustrerande eller enkelt uttryckta, irriterande stunder.

Planetbase är ett bra lednings- och överlevnadsspel men det är inte ett av de bästa. Även om det är ganska roligt och engagerande kan det bli tråkigt och besvärligt senare och bristen på mer teknik hindrar verkligen den upplevelsen tillsammans med A.I som kan vara väldigt dum vilket leder till några ögonblick av frustration. Om det är till salu, gå vidare och ta tag i det om du är ett fan av spel av denna genre annars skulle jag verkligen inte rekommendera det här spelet till dig.

Planetbase finns på Xbox One, PC och Mac OS X-plattformarna

5 / 10 Recensent

/ 10