9
/10
Jag har väntat på Zoo Tycoon 3 i 16 år. Trots de många portarna till moderna konsoler och handdatorer, kom tyvärr aldrig en sann efterträdare för att driva serien framåt och tillfredsställa min nostalgiska klåda. Men så kom Planet Zoo. Planet Zoo är allt du kan önska dig av en efterträdare från Zoo Tycoon, även om det inte är en uppföljare. Men den är verkligen i trygga händer, eftersom den utvecklades av Frontier Developments – teamet som ansvarar för att föra RollerCoaster Tycoons andliga efterträdare till den moderna massan med Planet Coaster. Planet Zoo förblir trogen sina rötter och har samma terapeutiska charm som sina Tycoon-föregångare. Lugnande musik spelas i bakgrunden och sväller till ett motiverande crescendo när du börjar forma en varelse. Det här är en långsam upplevelse med få utmanande svårighetsgrader, men att se din djurpark expandera från en liten park till ett vidsträckt djur landskap är så givande att det är svårt att sluta med missbruket – jag har spelat över 50 timmar hittills, och jag Jag kommer fortfarande tillbaka för mer.
De fantastiska djuranimationerna är en stor bidragande faktor till min besatthet av Planet Zoo. Det finns över 50 besties tillgängliga, och alla har fotorealistiska modeller med hisnande uppmärksamhet på detaljer. Zooma på nära håll och du kommer att kunna se de enskilda pälssträngarna på en grizzlybjörn, medan en större flamingo kommer att födas med grå fjädrar och bara blir fluorescerande rosa i vuxen ålder – Frontier Developments har verkligen gjort sin hemläxa. Det finns dock några anmärkningsvärda utelämnanden av djur – pingviner, kängurur och sjölejon saknas alla. Det är dock svårt att vara för kritisk om detta, med tanke på antalet inkluderade djur – plus att Frontier Development redan har börjat introducera expansioner för att täppa till luckorna, med isbjörnar och renar som introducerats av Arctic Pack. Det är inte bara det visuella där Planet Zoo utmärker sig – varje djur visar också ett imponerande realistiskt beteende. Röda pandor klättrar upp i träd, vargar bildar sociala hierarkier och flodhästar trampar mark under vattnet. Frontier Developments har till och med skapat en zoopedia, som noggrant beskriver varje djurs sociala behov och livsmiljökrav. Detta är praktiskt för att undvika att av misstag skapa en obalans mellan könen i en livsmiljö, vilket kan leda till skadeframkallande bråk.
Annars är det väldigt enkelt att skapa utställningar för att tillgodose dina djurs behov, det kräver helt enkelt att du implementerar rätt terräng, växter och skydd tills alla skjutreglage låser sig i den gröna zonen. Den svåraste aspekten av att upprätthålla höga djurskyddsstandarder är att se till att utställningar förblir rena och sjukdomsfria, men det är bara ett fall av att ha tillräckligt med djurhållare och veterinärer i tjänst. Att hålla dina gäster nöjda är en mycket mer krävande uppgift. De kommer ständigt att kräva fler butiker, klaga på skräp och beklaga bristen på pedagogiskt innehåll. Det kan vara svårt att möta deras krav – särskilt de senare – och flyttar frustrerande fokus bort från djuren. Frontier Development erbjuder kontroll över även de mest detaljerade delarna av ditt zoo. Från att tilldela jobb till din personal till att ändra priserna på läsk i hamburger kiosken, varje liten detalj kan finjusteras efter din smak. Detta gör det desto mer givande när du skapar en djurpark med skyhöga vinstmarginaler och kunder som lovar dig.
Det är visserligen inte särskilt svårt att håva in miljontals dollar, dock. Spendera för mycket pengar tidigt och du kommer sannolikt att se vinster ta ett dyk i den röda zonen, men ta det långsamt och stadigt, och du kommer så småningom att ha en till synes bottenlös pott med kontanter. Detta tar bort mycket av utmaningen för din zooexpansion i de senare stadierna av spel, men Frontier Developments har introducerat en intressant mekaniker för att motverka detta. Oavsett hur rik du är kan du inte spendera dina pengar på vissa sällsynta djur som afrikanska elefanter och västerländska schimpanser. Istället behöver du Conservation Credits, som du får genom att släppa ut friska djur i naturen (bonuspoäng för hotade arter) och interagera med andra spelare online. Detta är ett mycket smart tillägg, eftersom det inte bara hjälper Planet Zoo att bli mer komplext utan också får dig att känna dig varm och luddig för att ha en positiv inverkan på denna virtuella värld. Vid sidan av det grafiska hoppet är bevarandevinkeln den huvudsakliga differentieringen från de gamla Tycoon-spelen och bidrar till att ge Planet Zoo en modern glans i en tid då fokus på djurskydd blir mer och mer utbrett. Om du försummar dina djur för ofta eller stoppar in dem i klaustrofobiska burar, kommer du att se demonstranter dyka upp i massor. Karriärberättelseläget förtalar företag som tar pengar och prioriterar alltid dina djurs välbefinnande även i de mest kontant centrerade utmaningarna.
Om du verkligen inte bryr dig om den finansiella sidan av spelet, ger Sandbox-läget dig ett obegränsat utbud av pengar för att bygga dina drömmars zoo – men utan att behöva oroa dig för kassaflödet blir Planet Zoo betydligt lättare att spela. Franchiseläget låter dig bygga ett zoo från grunden genom att köpa och sälja djur med andra spelare online. Frontier Developments introducerar också ofta nya gemenskapsutmaningar, vilket är fantastiska möjligheter att sluka upp dessa bevarandekrediter. Det finns ett bra utbud av spellägen här – min personliga favorit är Career, som gör ett fantastiskt jobb med att lära dig hur man bygger ett zoo. Det är dock inte bra på Planet Zoo, med lika många insekter som plågar upplevelsen som det kryper över en schimpans gömma. Flera krascher tvingade mig att starta om från tidigare sparade filer, medan andra problem inkluderade djurskötare som försummade att fylla på djurs matskålar och föremål som envist vägrade att placeras på förhöjda plattformar.
Och även om utbildningssystemet är ett välkommet tillskott, är det ganska tråkigt att placera utbildningstavlor och högtalare i varje hörn av djurparken för att tillfredsställa gästerna. Jag känner att Frontier Developments behöver introducera några nya funktioner för att hjälpa dig att höja din utbildningsnivå, med reseguidepersonal en självklar lösning.

Ska du köpa Planet Zoo?

Frontier Developments har hittat den perfekta balansen mellan komplexitet för Planet Zoo, och har aldrig överväldigat nykomlingar i djurparkshanteringsgenren genom att gå för djupt, men tillhandahålla tillräckligt med nättiga funktioner för att ge total kontroll över din park. En mängd olika lägen tillåter också olika spelstilar, oavsett om du vill ställas inför berättelsecentrerade utmaningar eller vill ha den ekonomiska friheten att skapa dina drömmars zoo. Inte mycket har förändrats sedan Zoo Tycoons storhetstid i början av noughties, men ett enormt grafiskt språng och ett större fokus på djurskydd håller djurparksförvaltningsgenren relevant för modern publik. Ihållande tekniska problem och ett alltför krävande utbildningssystem visar sig vara frustrerande brister, men Planet Zoo erbjuder fortfarande en enormt njutbar upplevelse som kan ses lika högt som de ursprungliga Zoo Tycoon-bidragen den lyckas.

Planet Zoo är ett fantastiskt djurparkshanteringsspel som jag varmt rekommenderar, oavsett om du letar efter några Zoo Tycoon-nostalgikickar eller helt enkelt älskar djur. Det är visserligen inte ett stort steg framåt från tidigare djurparksspel, men bevarandefokuset och den vackra visuella poleringen återupplivar genren för modern publik
9 / 10 Recensent

/ 10