5.5
/10

Spelen fortsätter bara att komma för att fira Cottons 30-årsjubileum, en serie spel som aldrig nått Europa och det senaste är det uddaste av spelet. Panorama Cotton tar en resa bort från den pålitliga 2D-sidorullningen i Cotton Guardian Force och tar med sig ett arkadspel i 3D-stil, men hur går det alla dessa år senare?

Det första som slog om Panorama Cotton är det faktum att texten och berättelsen inte har översatts från den ursprungliga japanska, vilket betyder att om du aldrig har spelat serien förut, kommer det troligen att vara många eftersom det inte var en serie som kom till Europa, du blir inte klokare nu. Kanske var det bara ett förbiseende men det är inte ett bra första intryck. Var dock inte rädd för jag ska kortfattat fylla i vad du behöver veta.

Du tar kontroll över Cotton i en animevärld där Silks syster Knit kommer för att berätta att Queen Velvet började säga saker som inte är meningsfulla alls, vilket är ironiskt med tanke på att historien inte är meningsfull om du inte talar japanska, och världen handlar om att hamna i kaos. Hela konceptet med Cotton-serien har alltid varit lite absurt men vi har åtminstone lite mer information om historien nu.

Tredje spelet

Panorama Cotton är det tredje bidraget i serien, men snarare än den traditionella 2D-sidorullaren kastas vi den här gången in i ett spel i 3D-stil där fiender kommer mot dig, bakifrån och diagonalt. Det är en stil som liknar Space Harrier och de ikoniska Sonic The Hedgehog kaos smaragdscenerna. Det är en on rails shooter och behåller den psykedeliska stilen från de andra spelen även om jag vill varna dig för att om du inte gillar blinkande grafik kanske det inte är spelet för dig.

Är det en Perfekt Portning?

Vad ININ-spel har gjort är perfekt över spelet som spelade huvudrollen på MegaDrive och spelets prestanda är perfekt och även när skärmen blir megaupptagen finns inga tecken på någon avmattning och bildhastigheten tickar utmärkt. Tyvärr så bra som 3D-stilen skulle ha varit 1994 finns det några problem idag som orsakar för mycket frustration och förstör hela spelet.

Det är en fråga om uppfattning

Uppfattningsdjupet är ibland väldigt förvirrande och det är svårt att avgöra om fienderna kommer mot dig eller är längre bort och det leder till att du förlorar liv för ofta vilket gör spelet mindre roligt än det borde vara. När du kontrollerar Cotton blockerar hon faktiskt din syn på vad som ligger framför mig och antalet gånger som jag trodde att jag hade blivit av med fienderna framför mig bara för att upptäcka att det fanns en precis framför mig var uppriktigt sagt mer än irriterande. Även om porten är exakt det spel som dök upp för alla dessa år sedan, måste det finnas lite arbete för att göra detta spelbart i modern tid och ett trick har missats genom att inte göra det.

Jag har spelat och spelat spelet och jag ville så gärna njuta av det men bristerna med fiender och djupet är bara för mycket och det är så synd för här finns ett riktigt bra spel som inte riktigt vill pricka fritt. Om du är ett fan av serien kan du mycket väl ändå gå för den här eftersom det är en bra port, men 2021 står den bara inte upp!.

/ 10