0.5
/10

Videospel är något som på ett varierande sätt från person till person har följt livet för nästan alla som följer våra sidor. Det har funnits tv-spel som har förändrat vår syn på verkligheten, ställt starka och viktiga frågor, andra som helt enkelt underhållit oss i några timmar, andra som har ställt oss till mer eller mindre tillfredsställande utmaningar att övervinna. I vissa fall råkade den dock av olika anledningar hamna inför otillräckliga kvalifikationer. Och i mycket sällsynta och obehagliga ögonblick råkade vi tänka “Oj, men det här är det värsta spelet jag någonsin spelat!”. Nåväl, vilken titel det än var så försäkrar jag dig att du inte har sett någonting som detta innan.

Neko Secret Room är ett… hm.. “tv-spel” som ursprungligen släpptes i september 2021 på PC och nyligen kom till Nintendo Switch. (Ångrar lite att Kenta övertala mig att testa detta spelet, är så tacksam för det, lol) Om du letar efter något på nätet kommer du att upptäcka att det av de mest kända sökmotorerna klassificeras som ett “pusselspel”. Jag skulle lätt kunna kalla det ett pusselspel, det är säkert, men hur mycket pussel det kan vara. Jag låter dig bestämma. Nästa steg är att ta reda på hur fan man skriver du en recension av Neko Secret Room. Här kommer det behövas tålamod och låt oss börja.

Berättelse

En kort öppningsfilm skapar de vagaste berättelsens premisser: vår huvudperson, en namnlös kattflicka, smyger sig in i sin väns sovrum för att hacka sig in i hennes dator och ta en titt på några bilder. Jag är inte säkra på om det finns en uppföljning av det här upplägget, om vännen någonsin dyker upp eller vad huvudpersonens motivation är att göra detta, eftersom Neko Secret Room var så jävla hemskt att jag inte kunde bry mig om att slutföra den första uppsättningen av 12 pussel som spelet bjöd på. Kanske finns det mer i Neko Secret Room än vad man kan se, men om mitt intryck var någon indikation, så släpper spelet omedelbart historien och förväntar sig helt enkelt att spelaren ska vara nöjd med att titta på oanständiga bilder.

Grafik

Det är mycket troligt att du kommer att tillbringa större delen av din begränsade tid med Neko Secret Room för att hantera spelets pussel, så majoriteten av det du kommer att titta på kommer att vara konstverk av anime-flickor i poser som lämnar väldigt lite till fantasin. Det här är statiska bilder som överraskande – och utan att vi visste det innan vi började spela – gradvis blir mer explicita. Det finns massor av suggestiva titlar tillgängliga på Switch – titta bara på spel som Senran Kagura Peach Ball, till exempel – men jag blev något förvånade när den första bröstvårtan dök upp på skärmen här. Det finns 12 konstverk närvarande här, med 3 varianter vardera, vilket ger totalt 36 bilder och ungefär två tredjedelar av dessa bilder kan betraktas som porr. Jag har undvikit att använda dessa i vår recension, men var säkra på att det här inte är något för barnen.

Neko Secret Room består dock inte bara av statiska pusselbilder. Utanför pusselläget finns det ett 3D-rum där kattflicka som jag nämnde i berättelse delen av recensionen kan vandra runt i – eller åtminstone försöka när bild hastigheten drar fart närhelst man försöker göra det. 3D-bilden ser billig och daterad ut, och ärligt talat kände jag att de försämrade den övergripande känslan av spelet ytterligare till den punkt där man ifrågasatte om det inte bara hade varit bättre att presentera Neko Secret Room som bara ett pussel spel med nakenhet och inte förlita sig på en övergripande ram.

Ljud

Även om jag inte kan komma ihåg någon av de faktiska låtarna som spelades under min tid med spelet – vilket är bra eftersom det betyder att de inte fastnar i ditt huvud, till skillnad från med Crowdy Farm Rush – kommer man ihåg att de kändes mycket malplacerad i ett “ojämnt” spel som detta. På den tiden kändes musiken som om den hörde hemma i en licensierad spadefilm om en barnfilm och inte vad Neko Secret Room än utger sig för att vara.

Spellägen

Det finns tre distinkta spellägen i Neko Secret Room, med köttet från spelet som finns i pusselspelet som förmodligen representerar huvudpersonen som “hackar” in i filerna som finns på hennes väns dator. Jag kommer in i pussel elementet lite längre ner eftersom jag hellre vill få de andra sakerna ur vägen först. Det första spelet som spelare upplever när de dåligt bestämmer sig för att ta steget med Neko Secret Room beskrivs bäst som ett interaktivt nav. Här kan spelare vandra runt i titel rummet som huvudpersonens katttjej, göra ändringar i hennes utseende och få henne att dansa, samt välja de andra två lägena. Även om det här är den del av spelet som är mest framträdande i spelets trailer, troligtvis för att fokusera för mycket på pusselspelet inte skulle komma förbi YouTube-censuren, känns det intetsägande och barbent. Anpassnings alternativen är begränsade till fyra outfits, inklusive den obligatoriska bikini- och skolflickuniformen, ett par olika hudtoner och hårfärger, och en handfull kattöronval. Man undrar ärligt talat varför Axyos Games ens brydde sig om att inkludera detta läge, eftersom det är osannolikt att någon kommer att spendera mer än 30 sekunder med detta.

Inte för att det andra spelläget är bättre. Av någon oförklarlig anledning lades ett minispel med dart-tema till i Neko Secret Room, även om kontrollerna är hemska och sikt mekaniken verkar ha en egen vilja. Det är förbryllande att detta ingår här, eftersom ingen som köper Neko Secret Room hämtar det för ett dartspel – även om varför någon skulle köpa Neko Secret Room i första hand är konstigt. Den som letar efter ett halvvägs anständigt dartspel på Switch har flera andra titlar att välja mellan innan de ens överväger att tillgripa detta gudomliga spelläge.

Vilket för oss till Neko Secret Rooms existensberättigande: pusselspelet. Spelare presenteras med ett dussin pussel, alla baserade på samma mall. Syftet är att byta pusselbitar för att återställa bilden till sin forna glans. När du gör det kan samma pussel spelas om och varje gång detta händer kastar animeflickan i pusselbilden en del av sina kläder. Varje pussel erbjuder tre varianter, som vanligtvis går från snåla outfits till topless till fullständig nakenhet. Visserligen förekommer det viss censur här – även om det finns gott om nakna bröst som visas, är de mer privata delarna censurerade av ett moln – men detta är fortfarande långt bortom andra oanständiga titlar från förlaget EastAsiaSoft som Seven Pirates H, där erotiken är tungan i kinden och aldrig explicit på det sätt som det är här.

Observera att det inte finns någon riktig utmaning här heller. Det finns ingen timer, inget fastställt antal drag eller något annat för att ge spelaren en känsla av prestation. Neko Secret Room känns som en billig peng, i hopp om att locka spelare genom att erbjuda dem en chans att titta på anime-tuttar. Med tanke på hur varierande den övergripande kvaliteten på ritningarna är, skulle vi inte bli förvånade om Neko Secret Room använde stulna tillgångar heller, även om det är en annan historia för en annan gång. Det kan finnas fler pussel tillgängliga efter de första 12, eller kanske att slutföra spelet tar bort censurmolnen, men i ärlighetens namn, jag kan inte bry mig om att fortsätta spela och ta reda på det. Om det inte finns något som kan låsas upp efter de första pusslen, tittar du på ungefär två timmars “innehåll” här. Det finns inget försonande med Neko Secret Room – om du letar efter teckningar av nakna animeflickor, det finns massor av gratis och bättre alternativ där ute och “spelet” är så gudomligt att det känns som en förolämpning att Axyos Games förväntar sig att folk ska betala för den här skiten.

Om det inte var klart vid det här laget, är Neko Secret Room en titel som till varje pris bör undvikas. Det finns inget utmanande eller förlösande med något av spelet, konstverket är i bästa fall mediokert och vi förstår ärligt talat inte hur detta ens godkändes för release på eShop. Missförstå mig inte, mitt största problem med spelet är inte att det innehåller nakenhet: byt ut bilder på nakna flickor med bilder på söta kattungar, till exempel, och våra problem förblir exakt desamma. Mitt största problem är att det du får här är en intetsägande bit oinspirerad spade som förlitar sig på nakenhet för att lura intet ont anande köpare att skiljas från sina surt förvärvade pengar.

Spelet är recenserad på Nintendo Switch

0.5 / 10 Recensent

/ 10