8.5
/10
30 augusti, 2021

Fyra månader efter Xbox Series X|S kom ut, så har Microsoft släppt sitt egna kompletterande headset med samma diskreta estetiska och tvivelaktiga namnkonventioner. Trots konsolmärket är dock Xbox Wireless Headset ett par burkar för PC, förutsatt att du inte har något emot att betala lite extra och kan komma förbi den överkänsliga mikrofonen.

Som ett Xbox-specifikt headset är det potentiellt i en egen liga för 1090 kr, med anpassningsbara equalizer-inställningar, snygga inbyggda kontroller och två samtidiga trådlösa anslutningar via Bluetooth 4.2 och Microsofts egna Xbox Wireless-protokoll. Dessvärre är värdet för PC -spelare något snett eftersom den senare anslutningen inte är inbyggd i Windows och kräver en trådlös Xbox -adapter som säljs separat för ca 239 kr.

Det här kanske inte verkar vara en stor grej till en början – trots allt är Bluetooth -adaptrar tillräckligt billiga för att de flesta redan äger ett, och ibland hittar du till och med funktionen inbyggd i det bästa spelmoderkortet. Du behöver dock Xbox Wireless -protokollet för att få låg latens och förlustfritt ljud, som är två av Xbox Wireless Headsetets huvudfunktioner.

Så, istället för att sitta i samma prisklass som SteelSeries Arctis 1 Wireless måste du betala något högre för att få alla funktioner som Xbox trådlöst headset har att erbjuda på PC. Det är lika bra att Microsofts senaste och bästa slag över sin vikt, vilket motiverar den extra kostnaden utan tvekan.

Design

Spelheadset är ofta upptagna saker dekorerade med lampor, nobs och sällan attraktiva logotyper. Tack och lov har Microsoft bestämt sig för att hålla det enkelt med Xbox Wireless Headset. Den mattsvarta plastytan bryts endast upp av några omisskännligt Xbox-gröna accenter på varje sida, vilket gör den till den perfekta partnern för den på samma sätt o-skrikande Xbox Series X.

En Xbox -logotyp är subtilt graverad på framsidan på den högra urtavlan, vilket faktiskt ser ganska bra ut. Och om du tittar noga mellan de stora öronkuddarna i konstläder och urtavlorna ser du rader med små nedsänkta hål som inte verkar göra något annat än att se snygga ut.

Och låt oss prata om dessa rattar, eftersom de är där uppe med det nya headsetets bästa funktioner. När du först inspekterar det trådlösa Xbox -headsetet märker du att knapparna är låga. Det beror på att Microsoft har fäst en roterande urtavla på sidan av varje öronkåpa, som kommer att vara bekant för alla som har använt antingen iteration av Surface Headphones. De fungerar fantastiskt bra, med den högra ratten kan du exakt justera volymen och vänster dina anslutna ljudflöden (mer om det i nästa avsnitt). Det är ett riktigt intuitivt system som vi är förvånade över att ännu inte har klämts av Microsofts konkurrenter inom hörlurar för allmän användning.

Det finns två knappar på headsetet, som är din mikrofon avstängning och ström/parningsknapp, men annars görs allt du kan styra med själva headsetet med hjälp av rattarna. Till skillnad från Surface Headphones hittar du dock inga beröringskänsliga kontroller här, så det finns inget sätt att spela/pausa musik eller hoppa över ett spår eller ringa ett headset.

Xbox Wireless Headset är mer än bekvämt nog, men dina öron kommer definitivt att värmas upp under kuddarna under längre spelsessioner. Stålhuvudet känns inte tungt på huvudet (det hela väger med en relativt lätt vikt på 312 g), och även om jag föredrar det om öronkåporna svängs som de för uppenbara rivaler från liknande SteelSeries, tror jag att headsetet passar fortfarande de flesta huvudformer. Sidoarmarna kräver lite ansträngning att justera också, så de kommer inte att göra det medan du bär dem, vilket är bra. Den böjbara bomarmen är också väl utformad, så att du enkelt kan dra mikrofonen bort från ansiktet och ur vägen när den inte används.

Det finns bara en port, som är USB-C för laddning, och inget hörlursuttag.

Funktioner

Xbox Wireless Headsetets andra utmärkta funktion är dess flerpunktsanslutning. Headsetet ansluts trådlöst och nära direkt till din Xbox Series X|S eller Xbox One via varumärkets eget trådlösa protokoll (du håller helt enkelt ihop parningsknappen på ditt headset och gör sedan samma sak på konsolen), men det är också Bluetooth 4.2-aktiverat , som låter dig ha en samtidig anslutning med din telefon eller surfplatta.

Detta gör det möjligt att lyssna på musik eller en podcast medan du susar runt i Forza Horizon 4 utan att förlora ljudflödet i spelet eller chatta med vänner på Discord medan du spelar. Du kan justera spelljud och chatt med den vänstra ratten, så det är väldigt enkelt att finjustera. Detta är knappast en revolutionerande funktion, men det hanteras fantastiskt bra här och verkligen imponerande med tanke på prislappen under 1090 kr.

Microsoft pratade om surroundljudsspel en hel del inför Xbox Series X -lanseringen, så det är ingen överraskning att Xbox Wireless Headset stöder en trio av rumsliga ljudstandarder, inklusive sin egen Windows Sonic tech, Dolby Atmos och DTS Headphone: X . För de två sistnämnda behöver du en app på din konsol och ett löpande abonnemang, men det finns gratis tester, och vi kan definitivt uppskatta den extra nedsänkning av Dolby Atmos-stödda spel som Ori and the Will of the Wisps and Gears 5, även om ljudplaceringen allt sker praktiskt taget.

Om du går till Xbox-tillbehörsappen på din Xbox- eller Windows 10-dator hittar du en multi-mode EQ med en basförstärkningsfunktion, men som vi kommer till om en sekund behöver du förmodligen inte det.

Appen låter dig också justera känsligheten för en automatisk avstängningsfunktion på mikrofonen (du kan bara stänga av dig själv med knappen om du föredrar det), samt dämpningsljusets ljusstyrka och egen röstövervakning.

Ytterligare en sak att notera: när den är ihopkopplad med din Xbox och inom räckvidd kommer headsetet att slå på konsolen när du slår på den, vilket kan vara mer än lite irriterande när du inte planerar att spela den.

Prestanda och Batteri Liv

För 1090 kr skulle du bli förlåten för att förvänta dig att det trådlösa Xbox -headsetet kommer att underwhelm på ljudfronten, men du kan bli förvånad över hur mycket dunk 40 mm -drivrutinerna i den här saken packar. Den låga änden slår verkligen, vilket är bra i action-tunga spel, även om vi tycker att basen är lite för tjock för att verkligen njuta av musik borta från spel. Att växla till inställningen “Musik” i appen verkar ge lite mer balans när du går upp i frekvensområdet.

Som tidigare nämnts är rumsligt ljud en blandad väska och du måste hoppa lite mellan de standarder som stöds för att ta reda på vad som fungerar bäst för dig, men i ett spel som Forza Horizon 4 förbättrar virtuellt surroundljud verkligen erfarenhet, som det gör i skyttar som Warzone, där det är ganska praktiskt att kunna sätta fotsteg mitt bland alla skottlossningar och explosioner.

Det finns ingen brusreducerande teknik ombord, men headsetet gör ett ganska bra jobb med att blockera externa ljud, så det är inte en stor fråga. Mikrofonen är också en ganska bra och det är bra att du kan anpassa reaktiviteten hos funktionen för automatisk avstängning.

Batteriets livslängd är upp till 15 timmar på en full laddning, vilket verkar korrekt. Om du råkar spendera en halv dag med att spela Halo och vill komma tillbaka till det ASAP, kan du få fyra timmars batteri tillbaka med en 30-minuters laddning, med en full laddning som ber om cirka tre timmar inkopplad.

Vi har fått vänta ett tag på ett officiellt trådlöst headset från Xbox, men det var väl värt det. Snygg, anständigt ljudande och full av funktioner, för 1090 kr är det trådlösa Xbox-headsetet mycket svårt att slå.

Det är definitivt endast för Xbox- och PC-spelare, och även om du absolut kan använda det istället för hörlurar för att lyssna dagligen, skulle vi förmodligen inte göra det. Den är naturligtvis inställd för spel och du kommer antagligen att önska dig en multifunktionsknapp av något slag. Det finns inget fall heller, vilket tyder på att Microsoft förväntar sig att du behåller headsetet i huset.

Men om du precis har sprungit en massa pengar på en Xbox Series X och gillar ljudet av att hålla det medföljande headsetutlägget under tre siffror, leta inte längre än Xbox Wireless Headset.

Rating

/ 10