5.5
/10

Meeple Station är en rymdstationsbyggnad som startade på Kickstarter 2018.

Sedan dess har utvecklingen gått på en massiv resa med att missa deras Kickstarter-mål, för att plockas upp av Modularity, publiceringsarmen för IndieDB och Mod.io, en early access version och nu en fullständig utgåva. Tack till teamet som vänligen gav mig en nyckel under early access-perioden.

Så snart jag laddade spelet var stora förändringar uppenbara. Spellogotypen och menyskärmen har fått en helt ny design och ger spelet den polerade känsla du kan förvänta dig efter ytterligare månaders utveckling. Innan jag går vidare in i spelet vill jag nämna ett par saker om menyskärmen. Medan polerat, menyalternativen är horisontella knappar längst ner på skärmen snarare än en ”traditionell” staplad layout, när jag startar ett nytt spel för första gången, leder detta mig till att sakna alternativet för handledning.

På huvudmenyn finns också en mod.io-knapp. Detta öppnar ett gränssnittsfönster som låter dig bläddra, prenumerera och aktivera tillgängliga mods. Detta kan också göras med mod.io-webbplatsen, men används som en ersättning för Steam Workshop. Hur detta påverkar spelet på lång sikt kommer att vara intressant att se, men det gör det lättare att integrera mods över olika butiksfronter eftersom spelet finns tillgängligt på Steam och Itch.io och därför inte nackdelar spelare som inte använder Steam. De flesta tillgängliga mods lägger till ytterligare eller alternativa objekt för dina stationer.

Jag hoppade in i en ny kampanj efter att ha valt den ”milda” svårigheten och välkomnades med en ny inledande animationssekvens som ger en förklaring till några av Meeple-race back-historien. Tyvärr fanns det i skrivande stund inget sätt att hoppa över detta vilket innebär att du tittar på det varje gång du startar ett nytt spel. Det finns 5 svårighetsnivåer att välja mellan, var och en gör spelet svårare än det förra, initialt genom att minska din startbudget och senare i spel genom att ändra frekvensen och svårighetsgraden för meteorregn och piratattacker. När cutscenen slutar börjar du ”build” -fasen av spelet där du skapar din grundläggande överbyggnad. Det finns en hjälpsam checklista längst ner till höger som hjälper dig att se till att du har allt du behöver för att ha en fungerande station, som solpaneler, livsuppehållande system och en matkälla. Om du vill ha en snabbare start finns det ett alternativ att generera en slumpmässig station som du sedan kan anpassa, snarare än att bygga från grunden.

Jag nämnde tidigare tutorials och hur jag ursprungligen saknade dem. Mycket snabbt in i denna byggfas insåg jag hur viktiga de är och jag rekommenderar starkt att ta den tiden att spela igenom, åtminstone de första, innan jag dyker in. Förändringarna i byggnadssystemen och spelet blir tydliga här. Borta är de skrymmande kablarna du var tvungna att placera i tidigare versioner, och nu är det ’osynliga’ verktygslinjer. Dessa har fortfarande en kostnad och kan byggas i verktygsvyn, som visar en karta över alla verktygsledningar, inklusive kraft, syre, vatten och avfall, och låter dig filtrera efter linjetyp för att bygga de linjer du behöver. När du väl har bestämt dig för din stationsdesign klickar du helt enkelt på det stora gröna krysset för att starta ditt spel.

Nästa uppgift är att granska ditt startpersonal på 5 Meeple. Här kommer du att kunna se deras färdigheter och hur de relaterar till deras lämplighet för då olika jobb som måste utföras på din station. Om du vill kan du göra en ny blandning av besättningsmedlemmar för att försöka få en mix som du är nöjd med. När du väl är nöjd har du en bra blandning av färdigheter kan du gå vidare till kärnspelet. Förutom att hålla koll på deras färdigheter måste du också titta på deras karaktärsdrag – en astrofob gruvarbetare (som jag hade på mitt genomspelning) är inte precis perfekt!

Syftet med spelet är nu att växa din station och utforska galaxen. För att göra detta måste du bryta resurser, förfina dessa till produkter, handla och undersöka ny teknik. En av de saker som lite irriterar mig är att brytningen sker genom köuppgifter. Detta innebär att när du klickar på en asteroid för att bryta kommer alla dina gruvarbetare att arbeta med den där asteroiden tills du antingen tar bort instruktionen manuellt, eller så är den utarmad och fortsätter sedan till nästa tilldelade asteroid. Att kunna tilldela en gruvarbetare till en specifik asteroid skulle vara utmärkt och hjälpa till att hantera de inkommande resurserna, men det finns ett sätt att förbättra detta som jag inte kände till förrän jag pratade med utvecklaren angående detta. Om du trycker på ’V’ medan du tilldelar en asteroid som ska brytas, kommer det att tillåta dig att tilldela ett enda rutnät, eller dra och område inom samma z-lager, vilket innebär att de inte kommer att bryta hela asteroiden innan du går vidare. Du kan också prioritera vilken asteroid som ska brytas utifrån kompositionen som du kan se hur jag svävar över markören. Detta gör att du kan säkerställa leveranser av olika material. Du kan också stöta på rester av gamla stationer i asteroiderna. Dessa kan antingen räddas av en ingenjör eller införlivas i din övergripande stationsdesign vid ett senare tillfälle.

För att bygga din station måste du utse en ingenjör. Du kan göra detta via Meeple-skärmen, där du kan se färdigheter och önskade roller för varje Meeple. När du väl har tilldelat en ingenjör kommer de att utföra alla konstruktioner i köordning, förutsatt att du har tillgängligt material. Det betyder att du måste planera dina utvidgningar för att optimera konstruktionskön, men att expandera är nyckeln i denna fas. Du måste utöka din station, förfina dina råvaror och handla med passerande fartyg. Detta gör att du kan öka din stations namn och rankning. När detta är tillräckligt högt och du har extra sängkläder kommer du att locka till dig nya Meeple, vilket innebär fler arbetare, vilket innebär snabbare utveckling.

Att hantera din Meeple handlar om mycket mer än att ge dem ett lämpligt jobb. Du måste hålla ett öga på deras viktigaste statistik som hygien, stress och humör. Dessa kan påverkas av en mängd olika faktorer, till exempel utan badrum, soptunnor och avfallshantering, kommer hygienen i din Meeple att drabbas, om du inte är överens med en besättningsmedlem eller om du inte har en egen säng kommer det att sänka humöret. Om du inte ser efter deras behov kommer din Meeple att bli missnöjd eller till och med deprimerad vilket kan resultera i en kort rymdvandring utan rymddräkt, eller att dina officerare går oseriösa och köar konstruktion och bergningsåtgärder på din station. Detta kan få allvarliga konsekvenser – min officer blev stressad och bestämde att den bästa åtgärden var att instruera mina ingenjörer att förstöra syretillförseln från mitt livsstöd!

När spelet fortskrider kommer dina mål att förändras, till exempel är ditt första mål helt enkelt att utöka din station. När du väl har nått den berömda renheten får du en forskare tillsammans med instruktioner för att undersöka några viktiga tekniker. Du kommer också att förvärva ny teknik, till exempel förmågan att producera bränsle och tillhandahålla detta till förbipasserande handlare och att återvinna biomassa från ditt skeppsavfall för att ge bättre matkällor för din Meeple. Så småningom kommer du till och med att kunna bygga din egen scout och handla fartyg för att utforska längre bort än närområdet runt din station.

Spelet har definitivt genomgått många förändringar sedan early access versionen som jag spelade för några år sen. Det finns mer djup i spelet och målen i kampanjen gör att spelet definitivt känns mer strukturerat och definierat. Jag tyckte mycket om att återvända till detta och sjönk antagligen mer tid i en enda session än jag hade i tidigare versioner av spelet. Medan spelet har nått en 1.0.4-version har utvecklaren inte helt enkelt gått vidare och har fortsatt att driva korrigeringsfiler och snabbkorrigeringar för mindre buggar efter släppet. Om du är ett fan av basbyggare-spel så skulle jag definitivt rekommendera det här spelet, till en pris av 16,99 EUR. Jag tycker att spelet definitivt ger valuta för dina pengar.

/ 10