6.5
/10
21 augusti, 2021

Last Stop känns som en historia som hade kunnat berättas utan att videospelet byggdes runt det. Men här är en galet tanke: Tänk om det var hela idén?

Det senaste Annapurna Interactive-publicerade spelet från Variable State, trepersonteamet bakom 2016 års prisbelönta berättarmysteri Virginia, är bokstavligen ett trehuvud av en historia. Huvuddelen av 7-timmarsäventyret är faktiskt uppdelat i tre separata och tonalt distinkta tomter efter en trio Londonbor som var och en står inför en ovanlig knipa med övernaturliga saker.

Det finns John Smith, den ambitionslösa och oorganiserade ensamstående pappan som helt klart älskar sin dotter, Molly, men som helt enkelt inte kan hålla ihop det i någon aspekt av hans liv. Hans dagliga möda av en tillvaro tar dock en vändning när John och hans typ av galna granne Jack byter kropp, Freaky Friday-stil kan man säga.

På andra ställen i London blir gymnasieskolan Donna Adeleke och hennes två vänner Vivek och Becky förövarna av en oavsiktlig kidnappning när de spårar Viveks misstänksamma granne till en övergiven byggnad och i en ögonblick av panik slår ut honom. Men är de kidnappare, verkligen? Sa grannen verkar inte helt mänsklig: Han talar inte, han tar med sig många människor till sin lägenhet men ingen ses någonsin lämna, och … åh ja, även hans ögon lyser grönt ibland.

Slutligen har vi Meena Hughes, en kall och beräknande proffs med ett skuggigt förflutet och en hänsynslös tävlingssinne. I Meenas robotiska världsbild är alla en uppsättning datapunkter som ska mätas när det gäller hur de kan eller inte kan hjälpa henne. Hon är också en otrogen fru och mamma, och absolut en sociopat. Meenas resa är den mest grundade på framsidan, men som med de andra är det något som inte riktigt stämmer med det växande mysteriet som omger henne.

De tre berättelserna presenteras nästan som individuella tv -serier, komplett med egna titlar och logotyper: “Paper Dolls” för John, “Stranger Danger” för Donna och “Inrikes frågor” för Meena. I en smart inramning börjar varje kapitel med att de tre huvudpersonerna sitter sida vid sida i en London’s tunnelbana’s-vagn. Välj avsnittet du vill starta, och dess stjärna reser sig och lämnar vagnen. När du har gjort alla tre avsnitten i ett kapitel går Sista stoppet vidare till nästa.

Berättelserna i sig är helt engagerande tack vare en blandning av skarpt skrivande och övertygande framträdanden från röstskådespelarna. Last Stop lyckades aldrig fånga mig med sitt spelande – som mestadels bara går genom scener och väljer dialogfrågor – men experten i varje kort kapitel höll mitt intresse och höll mig hungrig efter att ta reda på vad som skulle hända sedan.

Jag skulle ändå ha velat se Variable State ta mer stilistiska steg. Min personliga höjdpunkt i Last Stop var ett mittkapitel i “Paper Dolls”, där John och Jack plottar hur de kommer att göra sina respektive jobb efter deras medvetenhetsbyte. Det hela presenteras med tempot och mönstret för en heist -planeringssession, a la the Ocean’s film du väljer. Det tar historiens inneboende familjekomedievibbar i en uppfriskande annan riktning, till stor effekt.

Tyvärr är det dock ett ensamt exempel. Last Stops tre berättelser passar snyggt in i deras egna genrer: surrealistisk skräck för “Stranger Danger”, konspirationsdrivet mysterium för “Inrikes frågor” och, som sagt, familjekomedi för “Paper Dolls”. Men ingen av dem lyckas verkligen sträcka ut sina formella strukturer längre än vad ett avsnitt gör.

Den episodiska, trehuvudiga berättelsemetoden går också långt mot att göra det spännande spelet till ett mindre bekymmer. Medan jag spelade fick jag för vana att ta mig an ett kapitel per natt, vanligtvis ett engagemang på högst en timme.

Det visar sig att det är den perfekta tiden. Jag skulle sätta mig ner, bli fast igen på var och en av de tre berättelserna och sedan vara klar innan spelet för stunden började bli tråkigt. Precis som ett ökande antal toppserier i TV-eran är Last Stop faktiskt starkare när du inte kör igenom den på en gång utan tar det lungt. Jag önskar bara att den hade en starkare finish.

Det sista kapitlet i Last Stop gör bort det episodiska tillvägagångssättet, med den lösa tråden som lindas runt alla tre resorna slutligen stramar till den punkt där historierna kolliderar. Det är verkligen en oväntad vändning, men intrångspunkterna som knyter ihop allt känns påskyndade och i åtminstone ett par fall ointjänade.

Ännu värre, den tjatiga känslan av att inget av valen verkligen spelar någon roll, som fastnade för mig under hela min tid i Last Stop, förverkligades fullt ut i spelets sista ögonblick. Avslutningen för de tre berättelserna går ut på ett enda, binärt val i var och en som direkt avgör deras respektive slut. Men i alla tre fallen finns det flera trådar kvar att dingla och en övergripande brist på stängning.

Dessa slut undergräver inte det som annars är en annan spännande berättarresa för Variable State. Och när jag tittar på det hela i efterhand kan jag nästan föreställa mig vad studion kan ha gått för genom att göra detta till ett spel i motsats till något annat. När vi konsumerar de senaste Netflix- eller HBO-serierna är impulsen att multitaska och nå en smartphone ständigt närvarande.

Men här? Dina händer är ständigt på kontrollen. Nästan varje bit av dialogen är också tidsinställd. Titta bort för länge, och du förlorar din tid i berättelsen när spelet själv bestämmer det mest lämpliga svaret. Handlingen att navigera genom en scen och titta efter dialogfrågor fungerar faktiskt för att hålla dig investerad, och de blåsigt snabba avsnitten håller det ständiga behovet av att vara uppmärksam på att bli för tröttsam för snabbt.

Last Stop är ute för Nintendo-, PlayStation- och Xbox -konsoler samt Windows -datorer via Steam.

Jag var inte helt nöjd med slutet, men Last Stop erbjuder ändå en värdig resa. Du kommer att njuta av att lära känna dessa karaktärer och leva i deras liv ett tag. Känslan av pjäsen skär närmare en visuell roman än till och med Telltale-stil äventyrsspel. Men Variable State var smart om det, beroende på frågeställningar och klibbig pacing för att hålla oss på kroken för mer och den minimala interaktiviteten för att förankra vår uppmärksamhet på spelet.

Spelet är en solklar värt att spela och om du har Xbox Game Pass så bör du verkligen testa detta spelet, för det är det värt!

Detta spelet har testats via Xbox Game Pass

6.5 / 10 Recensent