8
/10
1 mars, 2022

Med Horizon Zero Dawn satte Guerrilla Games ribban väldigt högt för sig själv. Dess första försök till ett action-RPG i öppen värld fick verkligen resonans hos PlayStation-fans, tack vare intensiva strider, ett övertygande berättande mysterium och en fantastisk huvudkaraktär. Det är mycket att leva upp till, men efter att nu ha spenderat dussintals timmar med att spela Horizon Forbidden West, tror jag att det är en ungefär lika bra uppföljare som du kunde hoppas på.

Utspelar sig sex månader efter det första spelets slut, och Aloy reser långt och brett för att förhindra att världen spiralerar in i en annan massutrotning. Olycksbådande stormar brygger på himlen, och en ovanlig röd växt sprider sig snabbt över landet och dödar all flora och fauna i dess spår. Hennes sökande efter svar leder henne till titeln Forbidden West, en farlig region som är hem för den flyktiga och dödliga Tenakth-stammen. Naturligtvis dyker alla möjliga hinder upp, inte minst Regalla, en Tenakth-rebell som för inbördeskrig med sina anhängare och en armé av maskiner på hennes befäl.

Jag kommer verkligen inte att gå in på spoilerterritorium här, men var säker på att det finns massor av vändningar i uppföljarens komplexa historia, som bygger på dagens stamkonflikter såväl som händelserna och konsekvenserna från det förflutna. Med Zero Dawn som avslöjar en så fascinerande historia och ständigt presenterar dig för enorma uppenbarelser, kommer uppföljaren alltid att kämpa för att bli bättre. Forbidden Wests berättelse kanske inte riktigt har samma genomslagskraft som originalet, men det har fortfarande sin beskärda del av WTF-ögonblick, och sättet som historien presenteras på är verkligen en förbättring. Ljudloggar finns kvar, men det mesta av handlingen förmedlas på ett mer organiskt sätt.

Det är inte en liten del tack vare förbättrat skrivande och en mycket, mycket bättre roll av bikaraktärer. Några bekanta vänner, som Varl och Erend, går med Aloy på hennes jakt och är ännu mer sympatiska, medan nya ansikten som Zo och Kotallo är fantastiska. Alla känner sig mer fylliga och mänskliga, och du kommer att växa till att gilla dem när de spelar en större roll i den övergripande berättelsen.

På samma sätt förbättras konversationer med andra NPCer. Uppdragsgivare och köpmän ges mycket mer personlighet den här gången, och alla konversationer är nu livligare än de statiska fram och tillbaka huvudbilderna i Zero Dawn. Det är dock här du kan märka lite otäck ansiktsanimation. Spelet ser häpnadsväckande bra ut 99 procent av gångerna, men med en sådan polerad presentation är saker som ögon som darrar runt eller dålig läppsynkronisering mer märkbara. Det är inte slutet på världen, men synd när resten av Forbidden West är så vackert.

Som förväntat av Guerrilla Games är grafiken sublim. Miljön, som inkluderar torr öken, snöklädda berg, frodig djungel och skarpa strandlinjer är underbara genom och igenom, med några otroliga sevärdheter utspridda över kartan. Den konstnärliga formgivningen är otroligt stark; maskinerna är imponerande detaljerade och underbart animerade, medan mänskliga karaktärer är bland de bästa som setts i spel i öppen värld. Varje stam har en igenkännbar identitet med sina underbart besynnerliga kläder och kroppsfärger. Det finns några sällsynta pop-in, men det är ett mycket snyggt spel – särskilt i 4K-upplösningsläget. Prestanda läget ser fortfarande bra ut och är vårt föredragna sätt att spela, men för att få spelet att köra med 60 bilder per sekund får antalet pixlar en märkbar träff.

Du kanske inte har så mycket tid att njuta av vyerna, eftersom du kommer att vara för upptagen med att ha kul och slåss mot de enorma stora robotarna som strövar runt på landet. Att knyta ihop spelet är kampen mot maskiner, och det är lika tillfredsställande som någonsin att slå oddsen och slå ner dem som en enkvinnasarmé. Faktum är att DualSense-kontrollern kommer till sin rätt här och förbättrar handlingen med lite välimplementerad haptisk feedback. Några av de mer subtila sakerna som görs med kontrollern är riktigt bra, som känslan av att det höga gräset borstar förbi när du går igenom det, och det ökade motståndet på avtryckaren när du förbereder en pil.

Maskindesignerna är lysande, med några nya tillägg som den skräckinjagande Slitherfang som ger några av spelets bästa slagsmål. Som tidigare kan du utrusta många olika vapentyper, inklusive nya som kraftfulla Spike Throwers och Shredder Gauntlet, som lanserar skivor som ger skada under en kort tid innan de återvänder till dig. Att ta reda på de bästa sätten att hantera maskiner, oavsett om det är att använda fällor, ta bort några av deras komponenter eller bara dra fördel av elementära svagheter, är överlägset några av de mest engagerande striderna i den öppna världen.

Du kan till och med använda Aloys spjut, vilket är ett mer genomförbart alternativ nu. Mindre så mot maskiner, kanske, men de förbättrade närstriderna gör mänskliga strider mer intressanta. Du kan naturligtvis återgå till din pålitliga båge, men vissa mänskliga fiender kommer att rusa dig och engagera dig i närstrid. Efter att ha låst upp fler drag i ett av färdighetsträden är närstrid definitivt mer spännande, och att slåss mot Regallas rebeller blir roligare som ett resultat. Kasta in Valor Surges, som är speciella rörelser som snabbt kan vända striden, och striderna har mer att erbjuda i Forbidden West.

Det utgör fortfarande grunden för många uppdrag, men du kommer gärna att lära dig uppdrag och andra aktiviteter är mer olika än någonsin. The Hunting Grounds återvänder för att erbjuda maskinstridsträning, och Melee Pits fyller nu också den rollen för, ja, närstrid. En enorm arena ger dig mer extrema utmaningar, medan du ute i världen kan hitta Gauntlet Runs, som är lopp på maskiner. Dessutom finns det en rad miljöpussel och samlarobjekt att leta efter. Det bästa är att det mesta av de här valfria sakerna känns sammanhängande och passar bra in i den bredare berättelsen. Till och med Tallnecks och Cauldrons – i huvudsak “radiotorn” och fängelsehålor – är mer varierade och närmare knutna till historien.

Det finns mycket att utforska utanför allfarvägen, även om vissa kan bli besvikna över att lära sig att klättringen är relativt begränsad. Om du klickar på R3 kommer Aloys fokus att pinga, vilket avslöjar föremål att plocka upp och handtag som hon kan korsa. Det har aldrig känts som ett stort problem att du inte bara kan klättra var som helst, eftersom att åka runt på maskiner eller använda det nya glidplanet och gripkroken kan ta dig till de flesta platser. Vi tyckte att klättringen var lite kinkig ibland, med Aloy som vägrade ta tag i vissa utsprång, men det fungerar för det mesta perfekt.

Även om det finns några små irritationer, så vill vi inte lämna saker på en sur ton. Horizon Forbidden West levererar där det betyder mest, förbättrar det första spelets brister och bygger vidare på den etablerade traditionen på ett meningsfullt sätt. Vi har verkligen njutit av att återvända till Aloys värld, en som är fylld med förbryllande fånig men fängslande sci-fi, och en handfull karaktärer som vi till slut verkligen brydde oss om.

Horizon Forbidden West är en enorm förbättring jämfört med sin föregångare. Kartan är mångsidig och full av fantastiska sevärdheter, karaktärer och konversationer är så mycket bättre och det redan fantastiska spelet förbättras med nya vapen, fler alternativ och bättre närstrid. Berättelsen har inte riktigt samma överraskningsmoment som det första spelet, men den bygger ändå på saker med några egna vågade vändningar. Alla mindre käbblar vi har smälter bort när spelet avfyras på alla cylindrar. Det är ett underbart, otroligt roligt action-RPG, och det finns inget annat som liknar det.

8 / 10 Recensent

/ 10