Hitman 3
8
/10

Hitman 3 – Recension

IO Interactives (IOI) legendariska Hitman-serie är tillbaka för en sista anfall av absurt mord, förberedd för de blanka standarderna för nästa generation av videospel pixel-pushing.
Skrivet av: - publiserad: 21 januari 2021

Detta är ett helvetet av en konsekvent franchise – fans vet vad de är ute efter, och varje spel i serien belönar vanligtvis sitt engagemang med nya funktioner, trohet och suverän dumhet. Seriöst, har det någonsin funnits ett riktigt dåligt Hitman-spel? 2012’s Absolution anses vara den fula ankungen i denna 20-åriga franchise, men jag njöt ändå grundligt av den snygga sandlådestealth den gav.

Vid det här laget känns det som att IOI har en grundlig förståelse för sin fans och de mest goda delarna av den oöverträffade videospelkorven de gör, och ingenstans är det förtroendet tydligare än för Hitman III. Den omstartade Hitman ’World of Assassination’ -trilogin (2016-2020) – den sista som vi studerar här – har en strikt struktur för sin design, så mycket att varje nivå i trilogin integreras sömlöst i Hitman III’s användargränssnitt vid lanseringen.

Varje uppdrag startar på samma sätt. Du får en kort genomgång, en enastående utställning av Bondian grafisk design som ger Baldy Agent 47 sina mål. Då väljer du om du vill ta med locket mikrotaser, den trubbiga snögloben eller den explosiva gummianden för att accentuera den kaos som du håller på att komma till. Och vilken förödelse det är – Hitman III’s nivåer är fyllda med speciella berättelser att följa till deras snygga slutsatser.

Workmans verktyg retar dödspotentialen för exponerade ledningar och läckande gräsklippare. Djävulskt placerade druvkrossningsmaskiner slår omkopplare i de värsta delarna av vår fantasi. Men utöver det mest basiska och blodiga av våra tankar palats skapelser, erbjuder Hitman III också noggranna, cerebrala mord pussel att låsa upp och arbeta mot. En av nivåerna gör att du deltar i ett fullvärdigt mordmysterium – en annan får dig att riva upp konspirationer vid en underjordisk rave.

För mig är den minst roliga delen av ett Hitman-uppdrag biten där du faktiskt måste döda dina mål. Jag vet att det låter galet, men jag älskar att utforska dessa nivåer så mycket att jag aldrig vill att de ska sluta, oavsett hur roligt installationen är. Det finns inget mer nykterande än det snabba jogget till kartutgången där du mumlar för dig själv ”var fan kom det ifrån?” och tänk på vad du just har gjort – det är Hitman III’s eldfasta eldstad.

Min agent 47 tittar in i vinklarna på Dartmoor herrgård. Jag kommer att inspektera varje rum, plocka upp varje valfritt mordvapen och skrot av intelligens på gården innan jag maskerar mig som en begravare och begraver mitt mål i en tidig grav. Det hjälper att var och en av de sex nya nivåerna är en nivå design-seger varv – de är platser jag aldrig vill lämna, så jag är tacksam att jag kan gå tillbaka till dem på obestämd tid nu när jag har avslutat berättelsen. Även med mitt kompletterande tillvägagångssätt överraskar jag mig ständigt med det kaos jag kommer fram till, bara genom att tänka mig runt spelets AI, eller att höra ett slumpmässigt samtal som leder mig ner i ett grisigt kaninhål av smärta.

Jag skulle gärna chatta med den som skriver den omgivande dialogen i Hitman, för den är helt perfekt. De små chattvakterna har med varandra att dekomprimera och fram och tillbaka mellan lidande sycophants andas allvarligt liv i dessa fickvärldar, vilket ger en omedelbar förståelse för den ofta föraktliga kundkretsen. Quips av en smart ”kändis kock” karaktär på Dubai nivå gav hjärtligt skratt mitt i all kaos, men du kommer att träffa så många minnesvärda NPC: er jag inte kommer att förstöra här när du travar världen och tar huvuden.

Om du är en teraflop-evangeliker kommer du att vara glad att veta att det också är ett av de snyggaste spelen jag har spelat. Tyger och metaller är iögonfallande och kräver noggrann inspektion. Folkmassorna är betydligt större än tidigare och varje nivå har enorm, distinkt konstriktning. De regnslipade cyberpunk-nyanserna i Chongqing står i kontrast till den extremt brittiska atmosfären i Dartmoor, med sin mulna himmel och romantiska grönska.

Det går körs riktigt bra på PS5, med en mycket jämn och hög bildhastighet i 4K också. DualSense lyser här! Melee är krispigt i handflatorna och skott känns viscerala, men det är de subtila effekterna som verkligen höll fast vid mig. En tågbil skalar över huvudet enligt ett fast schema i Chonqging, och jag trodde inte hur realistiskt det kändes. Jag var tvungen att ta av mig headsetet och på allvar överväga om min hjärna bara visade vibrationerna – det var ganska fantastiskt!

En konstig visuell undergång som jag noterade var spelets förutgivna berättelsescener, som var ganska skurrande att klippa till från en så smidig och underbar spelupplevelse. Se själv, men det kändes alltid som ett stort steg ner mellan nivåerna.

Jag är ingen super Hitman fan, men jag gjorde min forskning innan jag spelade och njöt av berättelsens stora slag och hur de integrerades i spelet, även om den seriösa dialogen mestadels var svag och förutsägbar. Det här är en serie som är bäst när den är avskild, men jag tror att de faktiska slutscenerna fortfarande kan slå hem med mega-fansen.

Det sista uppdraget i sig är ett briljant bevis på konceptet för James Bond-spelet – arbetstiteln ”Project 007” – IOI gör nästa, vilket ger bevis för att linjära uppdrag fortfarande är massor av kul i den ständigt expanderbara Hitman-sandlådan. Jag var säker på att studioens nästa spel kommer att bli ett kärleksarbete, vilket är en trevlig coda att boka en redan lysande upplevelse.

Utöver det kraschade spelet ganska många gånger på PS5, och jag fastnade i en oändlig laddningsslinga vid några tillfällen som fick mig att tvinga att stänga ner spelet. Det spelade ingen roll för ärligt talat för att jag trivdes, men autosparningssystemet har inte förändrats sedan Hitman 2. Jag tycker fortfarande att det är lite oförlåtligt, så jag tappade bitar av framsteg även utan buggar, bara för att spelet har en något orolig logik när det gäller att välja när du vill spara dina framsteg.

När det gäller PSVR-komponenten i spelet tog jag lite tid att kolla in handledningen och utforska en av nivåerna – Jag blev förvånad över hur grundlig det är, du tappar verkligen inte mycket spelfunktionalitet alls.

Det är en liknande situation som Bethesdas Skyrim- och Fallout VR-portar där du bara spelar hela upplevelsen som den var avsedd inom virtual reality. I det här fallet gestikulerar du med DualShock för att stryka mål och lägg försiktigt händerna över huvudet för att ge dem fibertråd. Jag är verkligen imponerad, men jag måste definitivt spela mer av det. En fullständig VR-genomgång finns definitivt på korten när alla äldre uppdrag blir assimilerade.

Upptrappningar är också roliga kul, även om jag bara kunde komma åt en under granskningsperioden. Att försöka ta reda på hur man kan pacificera och utföra en specifik NPC på en nivå på rekordtid för att komma på ledartavlorna är något jag fortfarande pratar om nu. Pusslet ligger i min hjärna, och jag har gillat att plocka på det de dagar sedan jag försökte. Jag kommer definitivt att spela det här spelet i flera månader efter det, bara för att testa mina färdigheter och få fler verktyg.

Denna Recension är skriven av: och publiserad den 21 januari 2021