ghostrunner
7
/10

Ghostrunner – Recension

Att hitta ett sätt att lugna oss från väntan på Cyberpunk 2077, att bli en Ghostrunner som hackar och slår sig igenom fiender som smör, är tillräckligt bra för mig.
Skrivet av: - publiserad: 1 december 2020

Ghostrunner är ett nyligen häftigt svärdspelsspel som får dig att leva i cyberpunkvärlden medan vi väntar på den kommande utgåvan av Cyberpunk 2077… om den nu inte blir försenad igen. Men förutom synpunkterna från Cyberpunk 2077, så har Ghostrunner en rolig uppfattning om cyberpunkvärlden när det gäller slåttider för varje slutförd nivå och ha kul samtidigt.

Utvecklarna av One More Level och Slipgate Ironworks är inte helt nya för den snabba genren, med släppandet av God’s Trigger från 2019 som ett uppåtgående, snabbt tempo-shoot-up-spel som har tillräckligt med tid för att ens spela upp några nivåer för att slå dina tider. Den senaste versionen av Ghostrunner har samma förmåner att vara ett roligt, snabbt tempo i första personens spel men med några snäva hörn att hantera när det gäller nivådesign och att göra ditt bästa för att gå snabbt och lära sig nivån i tillräckligt med tid för att håll ner timern för att känna dig som en fullblåst ninja!

Om du spelar genom Ghostrunner placerar du dig i skorna hos ett snabba ninjaspöke som glider runt olika hinder medan din karaktär läser om sin mekanik efter en lång sömn. Du börjar med att lära dig hur dina svärdsvängningar och karaktärskroppsmekanik kan röra sig, mest som alla andra personers hack och snedstreck, med vägglöpning och rörelseförmåga som gör att spelet känns som spegelns kantstil. Efter att ha lärt mig mekaniken kunde jag se mer av fiendens rörelser snabbare men hade svårt att undra vart jag skulle gå efter några skärande scener av fiendens royale.

Spelet tar dig till ett utrymme i taget för att döda en grupp fiender som sprids ut med sina vapen och står inför ett specifikt sätt och inte riktigt rör sig, så att lära sig kartlayouten händer efter att man dör ett par gånger. Men att ta reda på hur man kommer runt de olika typerna av fiender, sköldar och vapen är en intressant touch för spelaren att kartlägga rummet lite mer för att förstå vad som händer härnäst.

Men jag befann mig, igen, efter att ha dödat alla fiender och undrade vart jag går vidare eftersom musiken och rösten i ditt huvud slutar efter att ha dött ett par gånger medan jag avslutade rummet. Så det verkade för mig som om spelet väntade på att jag skulle avsluta rummet och sedan hitta min väg till nästa utan mycket hjälp eller vägledning och motivation med musik eller en plats med ”bra jobb, min son.”

Ghostrunner gör ett fantastiskt jobb när det kommer till slagsmål och vad som är nästa åt sidan när det gäller hur det hanterar strider med en perfekt känsla av att låta fienden du ska skära i bitar veta att det inte finns någonstans att gå.

Var och en av nivåerna tar inte för lång tid att gå igenom om du vet vart du ska, men jag skulle ha velat ha lite mer musik och mer utrymme att röra mig på annat än varje gång jag dog att behöva komma tillbaka och göra samma sak igen. Det kändes som en uppsättning uppgifter istället för att flytta dig upp på nivåerna för att komma till din sista bossstrid, vilket var trevligt och fick dig att känna dig kraftfull en gång där på grund av all den tid du spenderade på sidnivåerna med att lära dig dina krafter.

Efter att ha njutit av ninjas snabba mekanik i Ghostrunner kunde jag ta mig igenom de nivåer som var viktigast för att lära mig min karaktärs huvudmekanik och lära mig historien framåt. Efter det verkade det som om det gick lite för snabbt för min smak att titta på prislappen. Att jämföra Ghostrunner med Mirror’s Edge och några andra snabba parkour-liknande spel är perfekt för mekaniken och att titta på vilken typ av spelare det här spelet riktar sig till. Men om du letar efter mer av en historia och ”varför gör jag det här?” typ av spel, då kanske inte Ghostrunner är något för dig.

När jag tittade på min spelupplevelse gillade jag mekaniken och spelet för att lära mig nivåerna nog för att gå bort och komma ihåg proffsen över nackdelarna. Titta på spelets framtid, köp det under en försäljning, eller om du är en person som gillar hack & slash, då är Ghostrunner något för dig.

Denna Recension är skriven av: och publiserad den 1 december 2020