firegirl-hackn-splash-rescue-dx-1024x576
7
/10

Firegirl: Hack ’n Splash Rescue DX – Recension

Att krossa genom väggen i en brinnande byggnad i min brandbil var riktigt coolt. Att starta varje nivå på det sättet var en fantastisk visuell öppning som alltid väckte ett leende på läpparna. Inte bara det utan att använda yxan för att skada dörrar och golv var också ganska imponerande.
Skrivet av: - publiserad: 2 augusti 2022

Det var länge sedan jag spelade ett spel som FIREGIRL. På 90-talet spelade jag ett spel som heter Rosco McQueen Firefighter Extreme. Jag älskade det spelet. Den hade denna högoktaniga, pulserande spänning över sig, och som barn älskade jag varje ögonblick av den. Att få genomföra spänningen i att vara brandman var något som gav genklang hos mig. FIREGIRL är så, förutom att jag nu har blivit vuxen och förkärleken för brandbekämpning har minskat. Som sagt, det hindrar inte FIREGIRL från att vara ett bra spel. Skapat av Dejima och publicerat av Thunderful Publishing, FIREGIRL är en modern version av arkadspel med sin hybrid av 2D-sprites och helt 3D-bakgrunder.

Vad handlar Spelet om?

Firegirl Hack ’N Splash DX utspelar sig i en stad där bränder orsakas av monster gjorda av levande eld, som strövar omkring och orsakar förstörelse. Vi startade inte elden, det gjorde monstren! Du spelar som titeln Firegirl, en nybörjarbrandman vars far själv var brandman innan han dog i aktion. Din strävan är att återställa brandkåren till sin forna glans, institutionen har förlorat respekt och finansiering, och rädda staden.

Längs vägen kommer du att träffa nya karaktärer, rekrytera dem för att arbeta i brandhuset och ge uppgraderingar i processen. Inte alla du möter kommer att hjälpa dig naturligtvis, men vissa kommer. Dessa gör att du kan hålla längre i nivåer och göra det längre, vilket är bra för. Vi kommer pratar om det om en minut.

Spelet drivs av karaktärskonceptet, vilket alltid är trevligt att se. Mario har i princip inga kopplingar till att vara rörmokare, men Firegirl är en brandman rakt igenom.

Ditt främsta verktyg i det här spelet är din brandslang. Du kommer att använda den för att besegra eldmonstren, men också för att hoppa högre eller för att sakta ner din nedstigning. Den allra första personen du räddar är en rörmokare, och hon kommer att erbjuda dig uppgraderingar av slangen, som du kommer att vilja investera mycket i. Ditt andra verktyg är din yxa, som du använder för att hacka ner dörrar och högar med skräp. Därav titeln Hack ’N Splash.

Nu har du bara en begränsad mängd vatten (det finns en uppgradering för att få obegränsat med vatten, men det är så dyrt att det kommer att ta ett tag innan du kan få det), så du måste noggrant väga din val. Du behöver vattnet för att hoppa och för att förhindra fallskador, men du behöver det för att släcka eldmonstren också.

Varje eldmonster du släcker kommer att lägga till värdefulla sekunder till din timer, så att du kan spendera mer tid på att leta efter överlevande och mer tid att komma ut. Så du kan inte bara ignorera varje eldmonster som inte direkt hotar dig, men du vet inte när eller hur ofta du behöver hoppa eller falla så du kanske inte nödvändigtvis vill släcka dem alla.

Firegirl: Hack ’N Splash Rescue DX har pickuper, vattenpåfyllningskannor och första hjälpen-kit, men tyvärr genereras nivåerna procedur mässigt, så ibland hittar du tillräckligt, ibland har du ett överskott och andra gånger det kommer att vara extremt snålt och du kommer att få panik. Detta innebär också att du inte kan lära dig layouten och bli bättre när du förlorar all din hälsa och måste starta om nivån.

Och du kommer att dö…mycket. Firegirl är oförlåtande med sin svårighet, på ett väldigt arkadstil slags sätt. Detta är inte en Dark Souls-jämförelse. Svårigheten kommer inte från fienderna själva så mycket som mängden saker att ta itu med och det faktum att du bara kan bli påkörd fyra gånger (inte inklusive första hjälpen-kit, som är mycket mindre vanliga än vatten) innan du måste helt starta om nivån.

Vilket, för att vara hundra procent tydligt, inte är en dålig sak. Det finns något att säga för att kasta dig på en nivå om och om igen, mala ut pengar tills du kan få tillräckligt med uppgraderingar och personlig träning för att klara det. Men det finns inga svårigheter, så förvänta dig inte en sorglös hjälte fantasi heller.

Grafik

Firegirl har en intressant visuell stil.

Som du kan se ovan är karaktärerna i sig pixel art, medan miljöerna är 3D. Detta resulterar i en kontrast som inte är dålig men är definitivt intressant. Ändå är pixel konsten bra, monster designerna är solida och 3D är solid. Grafiskt är spelet inget speciellt, men det är inte heller något dåligt.

Ljud

Ljud designmässigt är spelet väldigt bra på ljudeffekter. Eldens sprakande, vattnets plaskande, ljuden när du plockar upp saker, allt är fast. Musiken är fin. Det hela är trevligt, allt välarbetat. Men jag skulle ljuga om jag sa att jag faktiskt registrerade något av det medan jag faktiskt spelade. Vilket är bra, musiken är inte poängen med spelet. Ändå är det värt att notera.

I slutändan är presentationen för Firegirl bra. Den får jobbet gjort och har tydlig talang och kraft som läggs på det. Fokus låg dock helt klart på spelet, vilket jag knappast kan skylla på.

Firegirl: Hack ’N Splash Rescue DX är ett gediget spel för de som söker ett utmanande actionplattformsspel. Medan berättelsen och karaktären är ljus, är spelet allt i och ansträngningen som lagts ner är uppenbar. Till $17,99, och närvaro på i stort sett alla plattformar, är det ett rimligt pris och lättillgängligt. Så om detta låter som ett spel för dig, prova det!

Recenserad på Xbox Series S

Denna Recension är skriven av: och publiserad den 2 augusti 2022