farming simulator 22
7.5
/10

Farming Simulator 22 – Recension

Trots sitt nischade ämne är Farming Simulator ett breakout-varumärke som har vuxit i popularitet för varje omgång.
Skrivet av: - publiserad: 4 januari 2022

Trots sitt nischade ämne är Farming Simulator ett breakout-varumärke som har vuxit i popularitet för varje omgång. Farming Simulator 22 representerar den största utgåvan hittills för den tyska utvecklaren Giants Software: den är själv publicerad, innehåller mer licensierat innehåll än någonsin tidigare och har korsspel mellan alla mål plattformar. Men har studion lyckas under trycket? Om du är bekant med tidigare poster i serien kommer du omedelbart att bli bekant med slingan i årets spel. Det finns tre inställningar tillgängliga när du startar en ny gård, var och en ställer in den ekonomiska svårigheten och justerar din start utrustning. Ditt mål är att köpa mark, vårda den och odla grödor i enlighet med marknadens efterfrågan, och sedan samla in pengar för att skaffa fler åkrar och bättre utrustning.

Trots att det är en simulator är den faktiska jordbruks aspekten något förenklad, även om den är baserad på verkliga praxis. Du måste odla marken för att förbereda den för sådd, plantera frön, gödsla den för att öka avkastningen på dina växter och så småningom skörda grödorna. Du kan sälja till närliggande företag, och dessa ändras beroende på vilken karta du spelar på. Det finns tre vid lanseringen: en rustik by i södra Frankrike, en idyllisk amerikansk stad och en bergig region i schweizisk stil.

Stort förbättrad i årets spel är förvaltningsaspekten, vilket gör att du på ett legitimt sätt kan skapa försörjningskedjor. Du kan nu bygga fabriker och företag för att bearbeta dina varor, vilket ger djup till den ekonomiska delen av paketet. Du kan till exempel sätta upp en bete för kor, som kommer att producera mjölk. Du kan sedan ta denna mjölk till ditt mejeri och tilldela den att producera ost. Slutligen kan denna ost tas med till en pizzeria, där du kan sälja närproducerade pizzor. Det finns massor av produkter du kan göra, från choklad till kakor, och värdet ebbar och sjunker beroende på utbud och efterfrågan. Det betyder att du måste planera i förväg, tänka på tiden på året och värdet av olika produkter. Nya grödor, som oliver och vindruvor, öppnar upp en värld av möjligheter, vilket gör att du kan tillverka allt från juicer till oljor – och dessa fungerar till skillnad från alla andra grödor i spelet och ger ny spelmekanik att lära sig och bemästra.

Detta nya försörjningskedjesystem stöds av säsongsbetonat spel, som har implementerats officiellt efter att tidigare ha existerat som en mod. Nu måste du vara uppmärksam på tiden på året, odla vissa grödor när det är mest effektivt och vänta på att årstiderna ändras innan du skördar dem. Det betyder att det finns ett extra lager av planering, eftersom du måste utnyttja din mark till maximal effektivitet, vilket säkerställer att du alltid odlar rätt plantor vid rätt tidpunkt.

Du kan stänga av den här funktionen om du föredrar den traditionella spelstilen, och det saktar definitivt ner den övergripande upplevelsen. Det skulle vara trevligt om det fanns ett alternativ att snabbspola framåt till givna säsonger, eftersom du kommer att nå punkter där det inte finns mycket du kan göra annat än kontrakts arbete, särskilt i de tidiga omgångarna när dina pengar är begränsade och du inte inte har mycket land att leka med. I själva verket är detta förmodligen den största kritiken mot Farming Simulator 22: det tar bara oerhört mycket tid att komma igång. Även om du kan ta banklån, kommer du verkligen inte att tjäna mycket under de första 20 timmarna av ett nytt sparande, och att arbeta mot de extravaganta leveranskedjorna som nämnts tidigare i recensionen kommer att kännas ogenomträngligt för någon annan än mest engagerad. Mods kommer sannolikt att göra detta lite mer hanterbart, eftersom Farming Simulator 19 erbjöd ett statligt bidrag som lättade kurvan.

Du vill verkligen tjäna mycket pengar också, eftersom det stora antalet licensierade redskap i det här spelet är extraordinärt. Spänner över dussintals på dussintals autentiska jordbruksmärken, debuterar vissa fordon i detta spel innan de är tillgängliga i verkligheten, vilket bara visar franchisens status inom branschen. Detta är absolut jordbruks spelens Gran Turismo, och dess inflytande är vidsträckt och spänner över de mest obskyra maskinerna.

För första gången har franchisen också en budget att matcha. Även om det fortfarande inte känns AAA och har massor av små små detaljer, som kråkor som flyger ut från fält när maskiner kommer nära dem och besatta animationer som fångar de unika delarna av varje fordon. Men det bästa med Farming Simulator 22 är att den är byggd som en plattform som kommer att blomma ut med tiden. Stöd för moddar finns tillgängligt dag ett. Teoretiskt sett kan du investera hundratals timmar i ett enda spelande, och med nya maskiner och föremål som garanterat läggs till efter lanseringen, kommer det alltid att finnas nya sätt att arbeta med ditt växande imperium.

Farming Simulator 22 expanderar enormt på hanterings aspekten av tidigare spel, vilket ger större vikt åt dina grödor när du väl har skördat dem. Att bygga försörjnings kedjor är oerhört givande, även om det kan ta vad som känns som en evighet att få ditt företag igång som du vill. Intressanta nya grödor, som vindruvor och oliver, lägger till spel variation till den beprövade slingan, medan ett överflöd av licensierade maskiner ger dig en mängd fordon och verktyg att arbeta med. Det är det bästa bidraget i Giants Softwares serie hittills, men som ett populärt brittiskt jästextrakt kommer du antingen att älska det eller hata det.

Denna Recension är skriven av: och publiserad den 4 januari 2022